• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • KiaL
    Madeleiiiine skrev 2012-07-06 14:35:32 följande:
    Vad har du för erfarenhet av att vara ung mamma? Hur kan du veta att det inte finns några fördelar? Vad vet du om hur mogen hon är och såvidare?. Hon har väll vänner och familj som står henne nära som kan diskutera detta med henne? 

Jag tycker inte någon annan än hon själv har rätt att bedömma huvida hon ska behålla detta barn eller inte.. Jag är själv ung och väntar mitt första barn, jag är 19 år men vad har folk för rätt att klaga för det? Jag har tänkt igenom mitt beslut och vet att min barn kommer få det bra. Det räcker att jag och min sambo, och mina nära och kära vet hur det ligger till.  

Jo då jag har erfarenhet. Jag var själv 19 när jag blev gravid och fick min son vid 20. Det var planerat och jag hade bostad och sambo. Det var inte lätt att få jobb och då bodde jag ändå i Stockholm. När jag tänker tillbaka nu så ångrar jag att jag inte väntade, även om jag inte ångrar min son. För det var jobbigt, väldigt jobbigt. Att ha barn med dålig ekonomi är tufft, men det går..absolut..Men varför chansa??

Som 16 år är man inte färdigutbildad, har ingen egen bostad, ingen ekonomi, man är inte myndig har ingen livserfarenhet osv...Därför finns det inga fördelar.

Dessutom så tror de flesta tonåringar att de vet bäst och är tillräckligt mogna för det är så de tänker. Jag var likadan. Trodde inte att jag behövde nån som sa åt mig hur saker och ting fungerade för det klarade jag så bra själv. Har nu en 16årig son och två systrar som precis blivit 20 så jag har sett hur de ser på saker..
    Och deras tänk är inte i närheten av att vara moget..Men DE tror det.

När man sen blir vuxen och ser tillbaka så inser man att hade igentligen inte så mycket att komma med. Det är just därför man inte blir myndig förrens vid 18 för då börjar du bli såpass mogen för att kunna ansvara för sig själv och sina handlingar.   
  • Marcz

Varför föda ett barn när du inte älskar pappan till barnet ? ni är ju inte tsm, och du är bara i vecka 7 ?
    Väx upp och skaffa barn när fan du vill men du känner dig nog stressad att inte få barn igen ? Är ni tjejer så desperata att ni föder barn utan att ni bryr er om er kille och allt runt omkring er ? ger upp hela ungdomslivet, all blir svårare, och att dina föräldrar är försörjningsskyldiga är ditt svar.. riktig snorunge är du som kmr tjata på att dom ska ta hand om barnet när du ska va med kompisar.

Troligen var det oplanerat , men du har ju alltid velat blivit ung mamma säger du så hur gjorde du ? struntade i piller ? övertalade pojkvännen ? han måste ju vara dum i huvudet oxå , precis som du, väx upp och sluta skryt att du varit så duktig att skaffat barn tidigt 

"ung mamma! "
    "ung mamma 16" 
    osv är alltid rubrikerna,  ni är så stolta för att ni misslyckats med ert knullande... är det nått att skryta över ? 
    ni som väljer att behålla barn under 18 och ändå inte är tsm med killen ni är sådana som vill fylla erat tråkiga liv, ni som vill få respekt , ni som ser eran chans att inte vara någon "normal"

använd skydd , verkar som att alla unga skyller på att preventivmedlen inte hjälpte isf borde ju tex p piller vara 50/50 enligt er 

• Tealhawk
    KiaL skrev 2012-07-06 15:12:42 följande:
    Jo då jag har erfarenhet. Jag var själv 19 när jag blev gravid och fick min son vid 20. Det var planerat och jag hade bostad och sambo. Det var inte lätt att få jobb och då bodde jag ändå i Stockholm. När jag tänker tillbaka nu så ångrar jag att jag inte väntade, även om jag inte ångrar min son. För det var jobbigt, väldigt jobbigt. Att ha barn med dålig ekonomi är tufft, men det går..absolut..Men varför chansa??

Som 16 år är man inte färdigutbildad, har ingen egen bostad, ingen ekonomi, man är inte myndig har ingen livserfarenhet osv...Därför finns det inga fördelar.

Dessutom så tror de flesta tonåringar att de vet bäst och är tillräckligt mogna för det är så de tänker. Jag var likadan. Trodde inte att jag behövde nån som sa åt mig hur saker och ting fungerade för det klarade jag så bra själv. Har nu en 16årig son och två systrar som precis blivit 20 så jag har sett hur de ser på saker..

När man sen blir vuxen och ser tillbaka så inser man att hade igentligen inte så mycket att komma med. Det är just därför man inte blir myndig förrens vid 18 för då börjar du bli såpass mogen för att kunna ansvara för sig själv och sina handlingar.   
    These are not the droids you're looking for
  • Madeleiiiine
    KiaL skrev 2012-07-06 15:12:42 följande:

Jag delar dina argument, det jag blir så fruktansvärt irreterad över är att folk ska moralisera och vara taskiga. Varför?. Om du skulle skrivit detta, eller någon annan skulle vara helt okej i tråden. Där sätter jag mig inte tvär. Att förklara, men läser man tråden är det så många som är mobbare och moraltanter och försöker säga hur hon är eller kommer vara. Att hon inte kommer kunna ta hand om hennes barn osv. Det tycker jag är fel, men att förklara så som du skrev nu (utan pekpinnar) enbart erfarenhet och tankar hur du kände för dina beslut. Hur det kändes osv. där har vi ett bra inlägg.

Men som jag skrev, varför ska folk döma och klanka ner på?
    Tealhawk skrev 2012-07-06 15:03:31 följande:
    Åhnej, inte ännu en ung-mamma-som-känner-sig-träffad som ska hålla på att basunera ut hur himla smart och bäst det är att bli mamma ungt. Det är skillnad på 19-20 och 16.
    Jag har absolut inte skrivigt att det är bra och bäst att skaffa barn ungt? Absolut inte, det jag skriver (om du läser vad jag skrivit) att hon har ett eget beslut och att folk i tråden mobbar och dömer, det är inte okej. Låt henne vara och tänk på er själva. 
  • Anonym (ironi)
    Tealhawk skrev 2012-07-06 15:03:31 följande:
    Åhnej, inte ännu en ung-mamma-som-känner-sig-träffad som ska hålla på att basunera ut hur himla smart och bäst det är att bli mamma ungt. Det är skillnad på 19-20 och 16.
  • Anonym (ironi)
    Marcz skrev 2012-07-06 15:13:16 följande:
    Varför föda ett barn när du inte älskar pappan till barnet ? ni är ju inte tsm, och du är bara i vecka 7 ?
    Väx upp och skaffa barn när fan du vill men du känner dig nog stressad att inte få barn igen ? Är ni tjejer så desperata att ni föder barn utan att ni bryr er om er kille och allt runt omkring er ? ger upp hela ungdomslivet, all blir svårare, och att dina föräldrar är försörjningsskyldiga är ditt svar.. riktig snorunge är du som kmr tjata på att dom ska ta hand om barnet när du ska va med kompisar.

Troligen var det oplanerat , men du har ju alltid velat blivit ung mamma säger du så hur gjorde du ? struntade i piller ? övertalade pojkvännen ? han måste ju vara dum i huvudet oxå , precis som du, väx upp och sluta skryt att du varit så duktig att skaffat barn tidigt 

"ung mamma! "
    "ung mamma 16" 
    osv är alltid rubrikerna,  ni är så stolta för att ni misslyckats med ert knullande... är det nått att skryta över ? 
    ni som väljer att behålla barn under 18 och ändå inte är tsm med killen ni är sådana som vill fylla erat tråkiga liv, ni som vill få respekt , ni som ser eran chans att inte vara någon "normal"

använd skydd , verkar som att alla unga skyller på att preventivmedlen inte hjälpte isf borde ju tex p piller vara 50/50 enligt er 
    word
  • Froststar
    Madeleiiiine skrev 2012-07-06 12:55:48 följande:
    Vi vet bäst om oss själva, och alla är inte likadana. Vi var och än tar sina egna beslut. Du har dina tankar att du vill vänta tills du är vuxen, tycker du det känns rätt för dig så är det så. Jag tror inte hon ville ha negativa inlägg om hurvida hon kommer bli en dålig mamma och inte kunna försörja sitt barn.. Meningen med hennes tråd antar jag är att hon vill hitta personer som är i samma situation och dela tankar och funderingar med.. Inte moraltanter som kränker och viftar med pekpinnar.  Jag tycker seriöst synd om tjejen, som ska behöva ta allt negativt som alla skriver.
    Froststar skrev 2012-07-06 12:27:07 följande:
    Jag hade klagat lika mycket om en 16-åring sätter sig i en bil och kör iväg. Bryr mig inte om de kan köra (eller är könsmogna), de har inte mognaden som krävs för att hantera situationerna i trafiken (uppfostra ett barn). Det är inte OK för barn att skaffa barn, så enkelt är det.
    Jag förstår vad du menar, men låt henne ta vara på sitt eget liv. Jag tror ändå hon kommer bli en bra mamma för det, nu ska hon vara gravid i 9 månader under den tiden kommer hon hinna mogna och förbereda sig i rollen som mamma (motsvarande flera körlektioner).. Om en 16åring sätter sig i en bil och kör iväg utan någon förberedelse är en helt annan sak. 

Jag førstår hur du tænker men mognad kommer inte med 9 månaders graviditet utan med att ha levt ett tag och utsatts før en del saker som livet bjuder en på samt att ha læst en massa, sett en massa, pratat med många mænniskor av olika slag... Tyværr ær hjærnan inte fullt utvecklad førræn långt senare æn 16 år. Det minsta som jag anser att man kan kræva av någon som vill skaffa barn ær att personen ær færdigutvecklad och kan førsørja sig sjælv och sitt barn samt inte tænker (och har en attityd) som ett barn. TS kan inte leva upp till något av de krav.
  • Froststar
    NiklaasKaroliine skrev 2012-07-06 13:16:55 följande:
    Läs vad jag skrev...kom gärna med åsikter, men påhopp kan man ju vara utan. Barn skaffar barn, du har väl ingen aning om hur hon är? Till åldern, ett barn ja.. Men hennes mognad vet viingenting om.. Tycker bara att alla här som skriver hur man ska vara, när man ska vara , om man kan vara en bra mamma kan tänka till lite, ni verkar ju vara så duktiga och världens bästa mammor på alla vis, är de såhär ni visar era barn hur dom ska bete sig mot andra människor?

Det finns vetenskapliga bevis på hjærnans utveckling. Førnekar du det också? Och ja, en 16-åring ær ett barn. Min favorit till att sammanfatta det hela lyder: "In adults, various parts of the brain work together to evaluate choices, make decisions and act accordingly in each situation. The teenage brain doesn't appear to work like this. For comparison's sake, think of the teenage brain as an entertainment center that hasn't been fully hooked up. There are loose wires, so that the speaker system isn't working with the DVD player, which in turn hasn't been formatted to work with the television yet. And to top it all off, the remote control hasn't even arrived!"
Svar på tråden 16 år och GRAVID !