KiaL skrev 2012-07-06 15:12:42 följande:
Jo då jag har erfarenhet. Jag var själv 19 när jag blev gravid och fick min son vid 20. Det var planerat och jag hade bostad och sambo. Det var inte lätt att få jobb och då bodde jag ändå i Stockholm. När jag tänker tillbaka nu så ångrar jag att jag inte väntade, även om jag inte ångrar min son. För det var jobbigt, väldigt jobbigt. Att ha barn med dålig ekonomi är tufft, men det går..absolut..Men varför chansa??
Som 16 år är man inte färdigutbildad, har ingen egen bostad, ingen ekonomi, man är inte myndig har ingen livserfarenhet osv...Därför finns det inga fördelar.
Dessutom så tror de flesta tonåringar att de vet bäst och är tillräckligt mogna för det är så de tänker. Jag var likadan. Trodde inte att jag behövde nån som sa åt mig hur saker och ting fungerade för det klarade jag så bra själv. Har nu en 16årig son och två systrar som precis blivit 20 så jag har sett hur de ser på saker..
Och deras tänk är inte i närheten av att vara moget..Men DE tror det.
När man sen blir vuxen och ser tillbaka så inser man att hade igentligen inte så mycket att komma med. Det är just därför man inte blir myndig förrens vid 18 för då börjar du bli såpass mogen för att kunna ansvara för sig själv och sina handlingar.
Jag delar dina argument, det jag blir så fruktansvärt irreterad över är att folk ska moralisera och vara taskiga. Varför?. Om du skulle skrivit detta, eller någon annan skulle vara helt okej i tråden. Där sätter jag mig inte tvär. Att förklara, men läser man tråden är det så många som är mobbare och moraltanter och försöker säga hur hon är eller kommer vara. Att hon inte kommer kunna ta hand om hennes barn osv. Det tycker jag är fel, men att förklara så som du skrev nu (utan pekpinnar) enbart erfarenhet och tankar hur du kände för dina beslut. Hur det kändes osv. där har vi ett bra inlägg.
Men som jag skrev, varför ska folk döma och klanka ner på?
Tealhawk skrev 2012-07-06 15:03:31 följande:
Åhnej, inte ännu en ung-mamma-som-känner-sig-träffad som ska hålla på att basunera ut hur himla smart och bäst det är att bli mamma ungt. Det är skillnad på 19-20 och 16.
Jag har absolut inte skrivigt att det är bra och bäst att skaffa barn ungt? Absolut inte, det jag skriver (om du läser vad jag skrivit) att hon har ett eget beslut och att folk i tråden mobbar och dömer, det är inte okej. Låt henne vara och tänk på er själva.