• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • PumpkinQueen
    Naniismamma skrev 2012-07-05 15:40:07 följande:
    min pappa har aldrig varit med och betalat och det pga att han inte fått något jobb varken vanligt eller special pga hans grova hörselskada på båda öronen som gjort att han fått operera för att ens kunna ha hörapparat, men då kan man väl hacka på honom med som blev förälder vid 20 o 24 års ålder?

eller hacka på alla som blivit föräldrar oavsett ålder som inte har jobbat o bidragit till den pott?? just nu hackar man på henne för att hon är 16 år gammal och man antar att hon bara kommer leva på bidrag i några år??
    hon har ändå somamrjobbat och helgjobbat o har hon tjänat mer än 18.199kr /år så har hon också bidragit till den potten och om hon har de kommer då alla att sluta hacka på henne??
    Din pappa rår väl inte för att han är hörselskadad, heller? Han har inte VALT att vara hörselskadad. Så nej, jag har verkligen ingenting emot att försörja honom eller någon annan som verkligen behöver det.

Ett barn som skaffar barn utan att kunna försörja det, har däremot gjort ett medvetet val -som andra får lida för.
  • hejhå
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 21:54:03 följande:
    Barnbidrag är en annan sak. Det har man som förälder i Sverige rätt till (eller snarare, barnet har rätt till det då pengarna ska gå till saker som gynnar barnen och ingen annan).  Jag som hade gått färdigt skolan och hade jobb och stabil ekonomi innan jag skaffade barn hade såpass mycket pengar att jag kunde försörja mitt barn utan hjälp av barnbidraget, så nu sitter varenda barnbidrag min unge fått på ett sparkonto som kommer gå till körkort och sånt i framtiden.

Men eftersom TS inte har jobb och inte ens är myndig så kommer hon väl göra som dom flesta andra gravida tonåringar gör, nämligen att säga "men man får ju bidrag" -och det är mina och dina skattepengar det!    Vem vet vad TS lever för liv? Hon kanske lever på nudlar och röker upp resten av pengarna, vad vet vi? Känns ju jättekul att mina pengar går till sådant isåfall?

Nej, jag anser att man borde fått välja vad en stor del av ens skattepengar skulle gå till..   Jag hade valt att ge mestadels av mina pengar till skolan. (Är själv lärare på högstadienivå och lönen är ju kass, men jag får det att gå runt utan problem, gäller att prioritera bara)
    "Vem vet vad TS lever för liv? Hon kanske lever på nudlar och röker upp resten av pengarna, vad vet vi?"
    Ja, eller så gör hon INTE det. För vad vet vi???

Vi vet inte alls hur hon tänkt att få allt att gå ihop, och vi behöver inte veta det. Det är inte vår sak att lägga oss i det.  Och om dina och mina skattepengar skulle gå till bidrag för att kunna hjälpa till att försörja en ny liten familj som inte kan försörja sig på annat vis är jag glad att vi lever i ett sånt land där det är möjligt.
    Det är en ny liten person, ett litet barn, vi hjälper.
  • Helia

Jag var ung när mitt först barn kom och var tillsammans med pappan (är det fortfarande). Men vi var två att dela på det jobbiga, för inte hade vi någon aning om hur jobbigt det kunde vara. Med vakna nätter, gråt, spyor och bajsblöjor. Såriga bröstvårtor, missnöjd bebis, ledsen mamma och trött pappa. Alla får inte lugna barn som följer ett mat- och sovschema, man kan få väldigt missnöjda bebisar som kräver ännu mer. Hoppas du är införstådd med detta TS då du är själv, det blir ett jäkla jobb för dig. Sen hoppas jag att du utbildar dig och skaffar ett jobb så fort du kan för det är ett måste i dagens samhälle.
    Har alltid trott att de allra flesta vill jobba och betala sin och sina barns försörjning men vissa inlägg i tråden talar ju för raka motsatsen, att många vill vara parasiter som sitter hemma och inte vill lyfta på röven!
    Lycka till med graviditeten och hoppas att allt går bra.

• Anonym (herregud)
    Naniismamma skrev 2012-07-05 15:18:40 följande:

Har hon tjänar mer än 18.199kr /år på sina sommarjobb och helgjobb så skattar ju hon med o då har hon varit med i att lägga till i denna *pott*

Inte säkert det inte, hört talas om att jobba svart?

Jag jobbar som lärare i högstadieklasser och hör vad eleverna snackar om. Någon jobbar på sin pappas bilverkstad, någon jobbar på en kusins café, någon jobbar hos en bonde. Alla dom tre jobbar svart och får pengarna rätt i näven, jag har själv hört dom säga det. Tänk om tjejen som jobbar på sin kusins café tex blir gravid, då ska hon få barnbidrag och föräldrapenning och grejer men har inte betalat skatt och bidragit till potten = hon försörjer sitt barn med andras skattepengar. Pengar som jag anser ska gå till tex pappan med hörselskadorna som nämns längre upp i tråden. Visst, det är jättebra med föräldrapenningen och barnbidraget, som jag skrev innan i tråden så anser jag att folk som jobbat och betalat skatt har gjort sig och sin familj förtjänta av att få detta. En tjej på 16 år har inte det. Visst, hon kanske tar igen det i framtiden, men räcker ju med att läsa runt lite här på fl så hittar man det ena puckot efter det andra som bara lever på bidrag som kommer från våra ihopkämpade pengar.  Puckon som hoppat av skolan och inte läst igen och som därav inte får några jobb. 
  • MMMR
    Anonym (herregud) skrev 2012-07-05 16:44:38 följande:
    Inte säkert det inte, hört talas om att jobba svart?

Jag jobbar som lärare i högstadieklasser och hör vad eleverna snackar om. Någon jobbar på sin pappas bilverkstad, någon jobbar på en kusins café, någon jobbar hos en bonde. Alla dom tre jobbar svart och får pengarna rätt i näven, jag har själv hört dom säga det. Tänk om tjejen som jobbar på sin kusins café tex blir gravid, då ska hon få barnbidrag och föräldrapenning och grejer men har inte betalat skatt och bidragit till potten = hon försörjer sitt barn med andras skattepengar. Pengar som jag anser ska gå till tex pappan med hörselskadorna som nämns längre upp i tråden. Visst, det är jättebra med föräldrapenningen och barnbidraget, som jag skrev innan i tråden så anser jag att folk som jobbat och betalat skatt har gjort sig och sin familj förtjänta av att få detta. En tjej på 16 år har inte det. Visst, hon kanske tar igen det i framtiden, men räcker ju med att läsa runt lite här på fl så hittar man det ena puckot efter det andra som bara lever på bidrag som kommer från våra ihopkämpade pengar.  Puckon som hoppat av skolan och inte läst igen och som därav inte får några jobb. 
    Jag bestämde mig egentligen för att lämna tråden men jag kan inte låta bli att ifrågasätta två saker i ditt resonemang. 
    Om man är tex 25 och har pluggat hela sin ungdom och sedan blir gravid, då är det alltså inte heller okej att ta del utav föräldrapenningen, för man har ju trots allt inte betalat någon skatt? 
    Och hur kan du dra alla 16-åringar över en kant?  Hur vet DU att hon inte har jobbat och betalat skatt?
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Felicia111
    elitae skrev 2012-07-05 14:23:42 följande:
    Ni lär få bo där ett tag om ni ska ha råd att köpa hus med bara en inkomst. Eftersom du skulle vara hemma i tre år med din dotter o då tjänar man inte mycket pengar. Det krävs lite pengar för att köpa hus, man måste ha minst 10% (eller 12%) i kontanter av det man tar i lån. Det betyder att för att få ett litet hus som kostar 1 miljon, behöver du ha minst 100.000 kr i kontanter för att komma ta ett lån till huset.

VI har redan en del o gott om pengar så vi kan spara ca 4-5k i månaden så det tar nog inte alltför många år :)
  • aikidoaasa

Jag tar från ditt långa inlägg TS för kommentarer:

"Är det du eller din mamma som kommer att försörja dig och ditt barn? - Som ovan, JAG försörjer mitt barn, mina föräldrar försörjer MIG, jag är 16 och dom har försörjningsplikt."

Låter som att det är de som försörjer er alltså. Det är deras pengar som du kommer att använda för att ge ditt barn mat, tak över huvudet, kläder, leksaker m.m. Det är inte du som tjänat ihop de pengarna, sorry. Vad gör du den dag som de säger att "nu får du klara dig själv"? Den rätten har de så fort som du blir myndig och slutar plugga. Lagen säger dessutom att de har försörjningplikt för DIG, inte ditt barn. DU har försörjningsplikt för DITT barn. Det är inte samma sak. 
    Dina föräldrar kommer alltså att bli föräldrar på nytt. Eftersom de fortfarande måste ta hand om dig eftersom du klassas som ett barn så räknas det som att du inte är tillräckligt stor för att fostra ett barn själv. Det betyder att dina föräldrar blir som föräldrar även för ditt barn. Sorry, men det är inte så en mamma ska fungera.  

"Har du rätt att själv ta ekonomiska beslut och själv skriva under kontrakt? Hur ska du kunna ta ett sådant ansvar för en liten bebis som du genom att vara förälder SKA kunna ta det ansvaret för? - Fattar inte riktigt frågan... men eftersom att jag är under 18kan jag väl inte skriva under så många kontrakt ?"

Precis. Att kunna själv stå för sina beslut och om man säger "skriva kontrakt" är det första och största steget som visar att man är VUXEN. Du är fortfarande ett BARN eftersom du inte uppfyller det grundläggande "beviset". Föräldrar är VUXNA. Här visar jag än en gång att dina föräldrar kommer att vara ditt barns fungerande föräldrar. Eftersom du inte får/ kan skriva dessa kontrakt så får de göra åt dig OCH ditt barn så länge som du inte är vuxen.
    Här är det största beviset på att visst kommer du att vara barnets biologiska mor, men du kommer inte att fungera som dess  MAMMA, det kommer din mamma att göra. Hur känns det att inte få vara en "äkta" mamma i alla bemärkelser?
    Jag lovar: skulle du vänta tills dess att du själv blev myndig så skulle du verkligen kunna känna och veta till 110% att det verkligen ÄR du som är dess mamma. Nu kan du bara tro att det är så, men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.

"ja jag har nyss fyllt 16 och gått om i grundskolan så jag har 9an kvar" 

Det förlängda barnbidraget som du syftar på där får du bara då när du inte är mammaledig. Det är alltså endast då som du går i skolan som dina föräldrar har rätt till de pengarna. (Ja, det är dina föräldrars pengar, inte dina. däremot är de verkar det som snälla som ger dig sina pengar.)

I mina ögon spelar det ingen roll vem det är som ger dig pengar, om det är dina föräldrar eller om det är staten/ SOC. Det är inga pengar som du har tjänat ihop till genom arbete.
    De pengar som du sparat på dina helgjobb kommer inte att räcka långt i det långa loppet.  

Att bli med barn innan man ens gått ut grundskolan visar deffinitivt att man inte alls är mogen att ta hand om sitt eget liv. Hur ska man då kunna ta hand om ett litet barns liv?

Jag blir så ledsen när man verkligen inte tänkt efter före, du är fortfarande så otroligt ung! Du borde verkligen vänta ett tag till tills dess att du faktiskt är REDO att kunna ta ALLT det ansvar som följer med att skaffa barn. Som det är nu har du inte ens rätten att ta alla beslut för ditt eget liv då dina föräldrar fortfarande är dina målsmän, tro då inte att du har rätt att ta alla beslut för ditt barn... även om dina föräldrar kanske ger dig illusionen av att det är ditt beslut så är det inte det. Det är deras. I vissa fall går till och med staten in och säger att en helt annan person ska fungera som din förmyndare utöver de för att det inte ska bli några jäviga (felaktiga) beslut som tas för ditt barn. För du har inte den rätten att ta vilka beslut du vill. (Jag skulle få panik om en helt okänd person helt plötsligt skulle gå in och ta beslut istället för mig för mitt barn. Det skulle verkligen bevisa för mig att jag skulle vara helt värdelös som mamma... även om dennes åsikt skulle vara samma som min.)

Jag vill verkligen att du funderar ett tag till på den här frågan. Tänk på den både med ditt hjärta och din hjärna. Väg fördelar OCH nackdelar mot varandra:

ÄR DET FÖR DITT BARN ELLER FÖR DIN SKULL SOM DU INTE KAN VÄNTA MED ATT SKAFFA BARN I NÅGRA ÅR?

Svarar du ärligt på den här frågan vet du att det är endast ett svar på den här frågan... och det är inte "för ditt barn" som är det rätta svaret här.
    Enligt föräldrabalken så måste vårdnadshavaren se till att "barnets bästa" skall vara avgörande för alla de beslut man tar angående dess omvårdnad, trygghet och fostran. Om de bästa besluten man kan ta går ut på att "min mamma/ pappa får ta hand om den saken..." (det kan handla om hur man får tak över huvudet, hur man har råd att betala hyran, hur man ska göra si eller så...) då lägger man över det ansvaret på dem och det visar på att man inte är redo att ta hand om ett litet barn.  

Det är en sak om man absolut inte har något val. (Då barnet redan är fött) Men när man fortfarande har chansen att välja så kan jag personligen inte se hur man kan riskera att utsätta ett litet försvarslöst barn för de risker som så otroligt unga föräldrar ofta ger dem.

De flesta unga mammor som jag sett har tyvärr inte lyckats särskilt bra alls med att ge de små stackars barnen den trygghet som de faktiskt enligt lag förtjänar. 
    Hittills har jag endast sett en ung mamma som gjort ett bra jobb, hon är den enda av dem som jag träffat på som fått ta allting helt själv. Hennes föräldrar är döda sedan ett antal år tillbaka. Inga andra släktingar finns där och pappan var ett kryp som våldtog henne. (på grund av omständigheter fick hon veta i månad 7 att hon var gravid så hon fick ingen chans att göra abort.) Så hon har varit helt ensam med endast en förmyndare som hjälp. Hon har varit och är fortfarande en av de bästa mammor jag någonsin sett.
    De andra unga mammorna har inte alls lyckats och mycket av det handlar om att de absolut inte var redo att bli föräldrar och la över ansvaret på deras egna mammor.

de flesta skäms idag när de blivit äldre och skaffat ett barn i mer lämplig ålder, då de insett hur fel de betedde sig mot deras äldsta barn då de inte kunde vara de föräldrar som barnet egentligen hade rätt till.

• Felicia111
    Ely skrev 2012-07-05 14:30:22 följande:
    haha men orka det på fl ?
    jag hade mvg i svenska från 7an-1an på gymnasiet där jag hoppade av men här på fl så skriver jag väl inget jävla svenskaarbete ? 
    precis..
  • Felicia111
    Froststar skrev 2012-07-05 14:31:56 följande:
    Du refererar själv hela tiden till dina föräldrars ekonomi, din killes jobbmöjligheter, etc. Vad kan DU ge din dotter? Du har inte tillräckligt med utbildning, inte tillräckligt med livserfarenhet, inte fullt utvecklad empati, etc.

Det du skriver låter precis som när tjuriga tonåringar resonerar. "Vi har häst" - ja du, hästar kan man ha på olika sätt, det där är bara ett exempel på barnsligt argumenterande. Hästar kan kosta allt mellan 500 kronor och miljoner i inköp. Vissa håller dem enligt alla bokens regler, andra har dem i trädgården med ett rangligt skjul som de kallar stall. Vissa köper dyrare men ren och fräsch hö till dem medan andra tar det som kobonden har över från förra årets lager, som låg längst ner på skullen, är dammigt och luktar kostall. Vissa tar ut veterinär och hovslagare, andra skiter i vilket.

Hoppas att du förstår att ditt sätt att resonera är inte speciellt vuxet.

jo jag försöker få er att förstå men vissa är ju trögare än andra..

jag har en egen ekonomi jo .. vart utan killen ett tag och mina föräldrar bidrar inte med pengar...

har pengar så jag o min dotter skulle klara oss bra ifall killen stack.. sen är det ju så att min dotter skiter fullständigt i pengar o vill ha uppmärksamhet osv.. drf är jag hemma så jag kan ju tala om att jag ger henne tid som inte alla föräldrar gör. men det är ju skitsamma nu. huvudsaken är att hon mår bra och jag .. och det gör vi med eller utan pengar så varför är det de enda argumentet ni som ogillar unga mammor har`?   
  • Anonym

Direkt när folk började läsa började dom trycka ner dig för att du är ung, jag är 19 ska snart ha barn har ingen utbildning men fan klarar jag mig för det!

Svar på tråden 16 år och GRAVID !