Anonym (herregud) skrev 2012-07-04 21:54:03 följande:
Barnbidrag är en annan sak. Det har man som förälder i Sverige rätt till (eller snarare, barnet har rätt till det då pengarna ska gå till saker som gynnar barnen och ingen annan). Jag som hade gått färdigt skolan och hade jobb och stabil ekonomi innan jag skaffade barn hade såpass mycket pengar att jag kunde försörja mitt barn utan hjälp av barnbidraget, så nu sitter varenda barnbidrag min unge fått på ett sparkonto som kommer gå till körkort och sånt i framtiden.
Men eftersom TS inte har jobb och inte ens är myndig så kommer hon väl göra som dom flesta andra gravida tonåringar gör, nämligen att säga "men man får ju bidrag" -och det är mina och dina skattepengar det! Vem vet vad TS lever för liv? Hon kanske lever på nudlar och röker upp resten av pengarna, vad vet vi? Känns ju jättekul att mina pengar går till sådant isåfall?
Nej, jag anser att man borde fått välja vad en stor del av ens skattepengar skulle gå till.. Jag hade valt att ge mestadels av mina pengar till skolan. (Är själv lärare på högstadienivå och lönen är ju kass, men jag får det att gå runt utan problem, gäller att prioritera bara)
"Vem vet vad TS lever för liv? Hon kanske lever på nudlar och röker upp resten av pengarna, vad vet vi?"
Ja, eller så gör hon INTE det. För vad vet vi???
Vi vet inte alls hur hon tänkt att få allt att gå ihop, och vi behöver inte veta det. Det är inte vår sak att lägga oss i det. Och om dina och mina skattepengar skulle gå till bidrag för att kunna hjälpa till att försörja en ny liten familj som inte kan försörja sig på annat vis är jag glad att vi lever i ett sånt land där det är möjligt.
Det är en ny liten person, ett litet barn, vi hjälper.