Naniismamma skrev 2012-07-05 22:23:57 följande:
Den första frågan du svarat på undrar jag hur du fick de till att hennes föräldrar kommer försörja henne OCH barnet???.. hon kommer ha 6500-6800kr från FK att försörja sitt barn med,, hon skrev själv att HON SJÄLV kommer försörja SITT barn, men föräldrarna kommer fortsätta försörja HENNE alltså dom ger HENNE MAT O KLÄDER OCH NÖDVÄNDIGHETER INTE HENNES BARN.. läs hennes svar ordentligt .
Utöver det hon från från FK så har hon undansparade pengar från att hon fått sitt barnbidrag samt sin lön som hon tjänat ihop., och hon har hela detta året kvar också att tjäna ihop mer pengar.
Och baraför att hennes föräldra ska ta hand om henne så betyder de inte att dom blir föräldrar för bebisen.. jag vart själv gravid när jag var 16 och bodde hos min pappa. jag gjorde allt själv, jag hjälpte till att betala några av hans småräkningar ibland , jag betalade min mat själv osv, baraför att man är minderårig och får barn så är det inte ens föräldrar som blir förälder åt det barnet, det är vad din hjärna har fått för sig själv.
Var är det som hon har skrivit att det är den summan som hon får av fk per månad!? Jag har läst igenom hennes alla inlägg och jag ser det ingenstans i den här tråden. Visst får hon kanske den summan med tanke på att hon ändå jobbar lite grann... men de pengarna räcker inte långt alls... om hon nu hade behövt stå för något själv vill säga.
För hennes föräldrar lär väl inte säga så att de betalar:
* Hyra för henne men inte hennes barn. (för ja, det kostar att BO också!)
* Mat för henne men inte hennes barn. (den första tiden ammar hon iafs troligtvis, men sen då när det blir ersättning/ välling etc. Jag tror inte de att de bara handlar den mat som hon ska ha men inte till bebisen på samma gång. Jag räknar även in saker som blöjor etc i den summan.)
Jag kan ju också påpeka att genom att hon får föräldrapenningen så är det ändå tänkt som att det ska räcka inte bara till barnet utan även till föräldern också. Åtminstonde om hon varit vuxen. Det är ju ändå så som vi får tänka. Hennes föräldrar behöver alltså inte stå för hennes omkostnader när det gäller "lyx" grejer. Får hon dessutom "barnbidraget" av dem så ska de int ebehöva lägga en spänn mer än så till henne för den typen av inköp.
Jag hoppas bara att hon vet om det så att det inte blir sura miner sen när hon inte får det ghon pekar på åt sig själv. För att hon redan gjort slut på månadens pengar med saker till babyn. (eller tvärt om som jag varit med om i flera andra unga föräldrars synsätt...)
Är du inte myndig så kan du inte ta vissa beslut. Som jag skrev så får man en förmyndare som ska se till att godkänna de beslutet som du som minderårig förälder inte kan ta. Det är inte bara i mitt huvud som den lagen finns. (Jag har två släktingar som arbetar inom det området och är förmyndare till både unga föräldrar och till personer som av olika skäl inte kan ta hand om sig själva utan som behöver hjälp. så jag vet lite av det som händer i verkligheten.) Tror man det så är man ute och cyklar... I många fall blir ens egna föräldrar den förmyndaren samtidigt som man är målsman. Men när det finns osäkrhet i lämpligheten för jävighet. Då kan det bli en helt okänd person.
Om du som förälder inte anses vara vuxen nog att få ta alla de besluten: hur kan man då räkna sig själv som den enda "riktiga" föräldern? Då blir ändå förmyndaren den som har sista ordet i de besluten och därför räknas som en förälder/ vårdnashavare till ditt barn.
Nu är det kanske inte så etiskt korrekt, men i vissa kommuner så meddelas inte föräldern om vilka beslut som förmyndaren behövde godkänna och inte. Tro inte att alla de beslut som du "beslutat" har endast varit ditt beslut. Men genom att göra detta bakom de unga föräldrarnas rygg så får man dem att tro att de kan bestämma dessa saker och det blir lite lugnare så...
Andra kommuner har sagt till förmyndarna att de får göra en lista över vilka beslut som de anser att mamman/ pappan får ta själva, men med deras godkännande. Detta endast då de tror att de unga föräldrarna klarar av detta själva.
Jag har heller inte skrivit att man som 16 åring inte KAN klara av detta, jag skrev däremot att i de flesta fall som jag sett så har 16 åringen inte fattat vad det egentligen innebär att bli förälder, speciellt inte så ungt. Då är det bättre att man redan innan vet om vad man ger sig in på än att man ska upptäcka det när det är för sent. För vem är det som blir den som lider av det när det inte funkar: DET LILLA HJÄLPLÖSA BARNET. Den enda som inte har någon skuld till det som hänt, men som är den som får känna av det mest.