• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • justine
    KiaL skrev 2012-07-05 17:30:26 följande:
    Okej det är inte en stor grej men jag skulle nog ha reagerat också om jag såg en pojke klädd i prinsessklänning och tiara.

Är inte helt och hållet fast med att killar ska ha ha blått och byxor och tjejer rosa och klänningar men jag skulle inte ha låtit min pojke gå ut så oavsett. 
    Tycker det verkar både opraktiskt och möjligtvis inspirerat av föräldrarna. För inte har väl pojken själv köpt grejerna i affären???? 
    nej det vore högst otroligt. kläderna kan väl finnas hemma även om pojken ej köpt dem själv?
  • Anonym (MammaMu)

Han kanske ville ha klänning?! Vad spelar det för roll?! Vuxna människa. Skaffa dig riktiga problem!

• Anonym (:D)

Jag tycker det är bra att dessa normer kring "flickor&pojkar" håller på att luckras upp sakta men säkert. Dags att börja vidga vyerna och vara lite mer öppna för saker som är annorlunda och som avviker från normen. Man vill ju sträva efter ett mer tolerant samhälle!

Även om vi kanske inte förstår andras val eller synsätt, kan man ändå respektera varandra. Det tror jag är det viktigaste vi måste lära oss!  

• Anonym

Ja ibland får man välja sina strider som förälder.
    Och ibland kan en klänning vara något man inte strider emot.
    Likaså när sonen min velat åka i pjamaströja till dagis, det finns värre konflikter man måste ta som förälder. 

• miljarden
    mamita64 skrev 2012-07-05 17:17:05 följande:
    Min son hade ofta klänning eller kjol och blev sminkad av  storasystrarna. Han älskade Barbie och blev helt överförtjust när han fick en. Hans 300 kronor i julklappspeng gick till att köpa en Arielbarbie. Det enda han verkligen ville ha.

Idag är han bög.......se som det kan gå
    Som du ångrar idag att du lät dem hållas vad Flört
  • SupersurasunkSara
    murranmutt skrev 2012-07-05 17:12:37 följande:
    Jag visste inte att könet sitter i kläderna!!
    Joooo, följer inte din snippa med när du klär av dig??
  • LaJohannan
    KiaL skrev 2012-07-05 17:30:26 följande:
    Okej det är inte en stor grej men jag skulle nog ha reagerat också om jag såg en pojke klädd i prinsessklänning och tiara.

Är inte helt och hållet fast med att killar ska ha ha blått och byxor och tjejer rosa och klänningar men jag skulle inte ha låtit min pojke gå ut så oavsett. 
    Tycker det verkar både opraktiskt och möjligtvis inspirerat av föräldrarna. För inte har väl pojken själv köpt grejerna i affären???? 
    Varför skulle föräldrarna inte ha köpt dom? Konstigt att folk idag reagerar på att pojkar har klänning.

Jag hade lugnt köpt en klänning till min son om han hade sett en i affären och velat ha den. Han hade tom fått ha på sig den ute!! I stan! på bussen! i affären! på förskolan! Jag skulle undrat om han inte skulle ha en liten tiara till sin klännign, eller varför inte ett trollspö? ;) Vad är problemet? 

Låt barnet testa allt,  placera dom inte i fack och pracka på dom könsroller. Ge dom alla möjligheter och inte bara en.
  • KimPossible
    Vissla skrev 2012-07-05 16:13:24 följande:
    Ja uppenbarligen har vi helt olika syn på det..

Mina unga skulle aldrig få spela fotboll klädda så där,  kjolarna o sjalarna kan få ungarna att snava, hattarna kan trilla ner framför ögonen så dom inte ser nånting, smyckena kan tappas bort.. Hönsmamma? Jag? Nej nej  
    Hahaha, ja med förlov sagt så verkar det lite hönsmammeaktigt. Flört 

Jag ser inte det farliga i att de snavar eller fastnar heller, det enda som händer är ju att de ramlar och kanske slår sig lite. Ingen fara, det hör barndomen till med lite småblessyrer. De smycken de lekte med är inte direkt kronjuvelerna, så kommer de bort är det inte hela världen. Fastnar de i ett träd eller nåt, litar jag på att nån annan unge antingen fixar saken eller slår larm till oss vuxna. Allt löser sig.

Säger jag som är rätt laidback när det gäller det mesta.Glad
  • taquine
    Anonym skrev 2012-07-05 15:25:05 följande:
    Jag kan tycka att det är lite överdrivet att sätta pojken i prinsessklänning. Kjol är ett kvinnoplagg.
    Är det ?? Hört talas om kilt? Finns inget manligare än en karl i kilt!
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Anonym (men ge dig)

TS, jag hoppas verkligen att du inte lät dina barn höra dina inskränkta åsikter. Det är sådana som du som gör att pojken i fråga skulle bli retad. Och så undrar du om pojkens föräldrar gör någon slags politisk ståndpunkt på bekostnad av sin unge? Det är ju precis vad du själv gör när du slår fast att pojkar inte får ha tjejkläder. Vad är det egentligen som provocerar så?

Svar på tråden Pojke i klänning!