• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Pleco
    Vissla skrev 2012-07-05 16:01:59 följande:
    Att ha vett i skallen och att ha vad jag anser är vett i skallen behöver inte vara samma sak, även fast just jag anser det.
    Och att inse att människor tycker olika, utan att behöva kalla folk "idioter" kallas mognad. Testa det...
  • Vissla
    KimPossible skrev 2012-07-05 16:01:55 följande:
    Men är det att kläderna kan gå sönder som stör dig, eller? För det gör ju ungars kläder hela tiden, tycker jag. Åtminstone om de ska få leka fritt och härja runt. Ser inte att det är värre att en prinsessklänning går sönder än en vanlig tunika t ex.

Men visst, som jag skrev låter det lite opraktiskt, sådana klänningar brukar vara rätt stela och tajta, inte direkt någon hit om man vill röra på sig och flaxa runt som barn ofta vill.

Nej att dom kan gå sönder är väl en liten del av problemet, fastnar ungen i ett träd med en sån där klänning så är det ju faktiskt bara att flaxa lite så slits hela klänningen sönder och barnet kan leka fritt igen.

Det är att såna kläder helt enkelt inte verkar vara uppsydda för lek som jag anser är problemet 
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 16:05:39 följande:
    Och att inse att människor tycker olika, utan att behöva kalla folk "idioter" kallas mognad. Testa det...

Jag har inte kallat någon för idiot, som sagt att ha vett i skallen och att ha vad JAG anser vara vett i skallen är inte samma sak...
    Kanske utryckte mig lite oklart... Jag tycker det är korkat att låta barnen leka i maskerad kläder ute, men en förälder som gör det behöver inte vara korkad 
  • KimPossible
    Vissla skrev 2012-07-05 16:05:44 följande:
    Nej att dom kan gå sönder är väl en liten del av problemet, fastnar ungen i ett träd med en sån där klänning så är det ju faktiskt bara att flaxa lite så slits hela klänningen sönder och barnet kan leka fritt igen.

Det är att såna kläder helt enkelt inte verkar vara uppsydda för lek som jag anser är problemet 
    Ok, vi ser det på helt olika sätt då.

Förra veckan hade jag en skock ungar av båda könen här, kompisar till sonen. Det var lite taskigt väder, så de fick botanisera bland mina sjalar, hattar, smycken, mitt smink och min garderob helt fritt. Det blev otroligt roligt, de hade stora teaterföreställningar (sonen var bl a rik dam, väldigt trovärdigt ), och fantasin hade inga gränser alls.

Sen blev det uppehåll, och då for hela ungskaran ut och lekte kull och spelade fotboll, fortfarande klädda i diverse hattar, smycken, mina kjolar och sjalar. Jag såg liksom inget fel i det, trots att inget av det egentligen var avsett för lek. 
  • hallontryffel
    Vissla skrev 2012-07-05 16:05:44 följande:

Ok, så om en pojke hade en praktisk rosa lekoverall med glittertryck på som såg ut som pärlhalsband och rosetter så skulle du inte reagera?
  • Pleco
    Vissla skrev 2012-07-05 16:07:53 följande:
    Jag har inte kallat någon för idiot, som sagt att ha vett i skallen och att ha vad JAG anser vara vett i skallen är inte samma sak...
    Kanske utryckte mig lite oklart... Jag tycker det är korkat att låta barnen leka i maskerad kläder ute, men en förälder som gör det behöver inte vara korkad 
    Skulle dock vara rätt kul att se en förälder leka i maskeradkostym utomhus.
  • Vissla
    KimPossible skrev 2012-07-05 16:09:44 följande:
    Ok, vi ser det på helt olika sätt då.

Förra veckan hade jag en skock ungar av båda könen här, kompisar till sonen. Det var lite taskigt väder, så de fick botanisera bland mina sjalar, hattar, smycken, mitt smink och min garderob helt fritt. Det blev otroligt roligt, de hade stora teaterföreställningar (sonen var bl a rik dam, väldigt trovärdigt ), och fantasin hade inga gränser alls.

Sen blev det uppehåll, och då for hela ungskaran ut och lekte kull och spelade fotboll, fortfarande klädda i diverse hattar, smycken, mina kjolar och sjalar. Jag såg liksom inget fel i det, trots att inget av det egentligen var avsett för lek. 

Ja uppenbarligen har vi helt olika syn på det..

Mina unga skulle aldrig få spela fotboll klädda så där,  kjolarna o sjalarna kan få ungarna att snava, hattarna kan trilla ner framför ögonen så dom inte ser nånting, smyckena kan tappas bort.. Hönsmamma? Jag? Nej nej  
  • Anonym

Vad spelar det för roll? Låt ungarna ha de kläder de vill. Det är ju sånna som du som stoppar utvecklingen i samhället och stoppar alla i fack. Låt barn vara barn. Mina killar får gärna gå i prinsessklänningar och klättra i träd med dem om de vill. De får också klättra i träd med star wars kläderna. Har inga kläder om mina barn inte får leka i. Sluta pracka på dina barn dina inskränkta åsikter.

• IdaMaarja
    Pleco skrev 2012-07-05 16:12:34 följande:
    Skulle dock vara rätt kul att se en förälder leka i maskeradkostym utomhus.
    Ja varför inte! Det ska jag göra nästa gång jag sätter på mig en maskeradkostym! Skrattande
  • Vissla

hallontryffel skrev 2012-07-05 16:12:00 följande:

Ok, så om en pojke hade en praktisk rosa lekoverall med glittertryck på som såg ut som pärlhalsband och rosetter så skulle du inte reagera?
    Förmodigen inte.. Kanske på pärlhalsbandet.. Det är också en sån där sak som kan fastna i träden som alla barn klättrar i jämt...
Svar på tråden Pojke i klänning!