• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • chokladkaffe
    Ess skrev 2012-07-05 18:33:03 följande:
    Precis, likaväl som en tjej klär ut sig till spiderman så kan han va prinsessa. Låt barnen leka och klä ut sig, falla in i den accepterade man och kvinno klädseln kan dom göra när det blir dags att söka jobb.

Men klä ut sig är väl en helt annan sak? Bara att använda det ordvalet säger ju nåt om inställningen egentligen. Maskerad är skillnad mot en stund på lekplatsen...men det kanske bara är jag?
  • Queenie70
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:24:21 följande:
    Jag tycker det är fel att barn får agera experiment för att föräldrarna vill bevisa nåt..
    Det tycker jag också är fel om nu det var syftet. Men en liten pojke som vill klä ut sig och gå ut med utklädningen ska man vara bra skitnödig för att reagera på. Min unge har varit ute i både full spindelmannenmundering och full princessutstyrsel med både tiara och örhängen. Det tyckte han var jättekul och eftersom den enda skada som kan uppkomma av det är att han råkar på nån obehaglig surfitta, och ni är ju gudskelov inte så många, så lät jag honom naturligtvis ha sitt lilla roliga.
  • Anonym

Åh nej hjälp! Min son har fått gå i klänning till dagis, vara utklädd till påskkärring och vill han få ha på prinsessklänning så får han. Och han är två år. Tycker pojkar kan få lika väl som flickor. Fick ångest här om dan köpte både eb blå overall och en bli jacka till sonen till vintern. Ville haft rött eller grönt. Tyckte det blev lite dystert för grabbigt vill ha mer färg. Ett plagg är vad man gör det till gör man klänning som att bara flickor ska få ha så för man nog vidare de åsikterna till sina barn.

Tyckte till och med sonen var lite söt när jag sa vid en födelsedag att idag blir det finkläder och han går och hämtar en klänning   

• Odd Pixie

Nu har jag bara bläddrat igenom de 11 första sidorna, men jag måste säga att jag blir varm i hjärtat av att se hur många i den här tråden som faktiskt är så kloka. Jag blev verkligen glatt överraskad, för det trodde jag inte.

Jag håller alltså inte med TS. Alls. Jag förstår inte vad det är att haka upp sig på? Och fortfarande undrar jag var alla trådar är om flickorna. "Kan flickor ha baggyjeans?", "USCH O FY! Såg en flicka med en bamsetröja idag!", "Min flicka leker med bilar. Bör jag oroa mig?". Ja, ni fattar. Det är jävlar vad strama tyglar våra små pojkar har, och det är så synd. Nu blir de flesta flickor också uppfostrade "åt ett håll", men om de bryter mot sin könsroll så är det ändå ingen som bryr sig nämnvärt. Är det inte ganska intressant? 

Många av er har skrivit att ni inte ser något fel med att pojkar har klänning om de vill ha det, men att ni inte skulle klä era söner i det bara för att bevisa något. Då kan jag bara säga hur jag tänker. Jag skulle varken tvinga på min son klänning, klä honom i klänning bara för att "bevisa något" eller klä honom könsstereotypiskt och vänta på att han kanske ev. skulle få för sig att klänning var hans grej. Utan nu tycker jag att det finns vissa klänningar, eller snarare tunikor, som faktiskt kan vara riktigt smarta ibland. Skönt på sommaren t.ex. Och eftersom att jag tycker det, så skulle jag inte tveka en sekund med att klä min son i detta plagg. Från start. Innan han ens har bett om det. För varför ska jag vänta på att han ska uttrycka en önskan om det själv? Ska jag göra så med alla andra plagg också? Då får han ju gå naken de första åren, för det är nog väldigt svårt att veta vad en 0-2 åring har för klädsmak.   

• Odd Pixie

Nu svamlade jag lite tycker jag, men jag menar alltså att...
    Vissa klänningar/tunikor kan vara både sköna och lekvänliga, och då kommer de att vara en lika självklar del i min sons garderob som tröjor och jeans. Det betyder inte att jag skulle klä honom i klänning för att bevisa något.

• Anonym

Men jisses... När jag var liten och hade nattlinne vägrade min brorsa sova om inte han fick ha nattlinne med puffärmar... Mammas nagellack och smink var också jätteintressant, för att inte tala om 80-tals pumpsen han klampa omkring iFlört

Min sambo hade en period där han vägrade ta av sig ett pärlhalsband han fått. Han var ute överallt med det och tro det eller ej så är både min sambo och bror helt normala.

Det är en 2 åring som säkert tycker att prinsessklänningen är jättefin! Låt honom tycka det!    

• Imortaelis

På dotterns dagis går pojkarna i klänningar var och varannan dag i omklädningsrummet när man hämtar. Tror inte dom kommer bli rubbade för livet pga det.

• Odd Pixie
    KiaL skrev 2012-07-05 17:30:26 följande:
    Okej det är inte en stor grej men jag skulle nog ha reagerat också om jag såg en pojke klädd i prinsessklänning och tiara.

Är inte helt och hållet fast med att killar ska ha ha blått och byxor och tjejer rosa och klänningar men jag skulle inte ha låtit min pojke gå ut så oavsett. 
    Tycker det verkar både opraktiskt och möjligtvis inspirerat av föräldrarna. För inte har väl pojken själv köpt grejerna i affären???? 

ALLT är ju inspirerat av föräldrarna om man lägger fram det så. Föräldrarna är alltid de som köper kläderna. Men jag tror knappast att föräldrarna tvingade på sin hysteriskt gråtande 2 åring en prinsessklänning bara för att. Eller tror du det?

Tvärtom så tror jag nog inte föräldrarna tyckte att ungen valde ett så lämpligt plagg att leka i, för det är ju inte just en prinsessklänning enligt mig. Det finns ju bättre och sämre klänningar om man säger så.
  • KimPossible
    chokladkaffe skrev 2012-07-05 18:34:18 följande:
    Men klä ut sig är väl en helt annan sak? Bara att använda det ordvalet säger ju nåt om inställningen egentligen. Maskerad är skillnad mot en stund på lekplatsen...men det kanske bara är jag?
    Jag ser faktiskt ingen skillnad. I vad ligger skillnaden, menar du?
Svar på tråden Pojke i klänning!