• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • justine
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:24:21 följande:
    Jag tycker det är fel att barn får agera experiment för att föräldrarna vill bevisa nåt..
    Är inte det mest troliga att det va pojken som själv tagit på sig klänningen? Men du tycker att föräldrarna skulle ha sagt till honom byta kläder innan jag gick till lekplatsen? 
  • helene 355
    MammaHela skrev 2012-07-05 16:49:29 följande:
    Det kan gå illa, riktigt illa..

Detta är min son när han var ca 2 år:

Nu är han 8 år och idag så har han nagellack på sig och valde att titta på tjejfilmen Trassel.

Så nu vet ni vad som kan hända, håll era söner borta från tjejsaker, de kan bli förstörda för hela livet. 
    vilka sötnosar :)
  • aldrigmer

Trams.

Låt barn leka. Tids nog blir vi alla vuxna.

Vår älskade kusin har under hela sin uppväxt klätt sig i syrrans klänningar medan hon ver mer jeans och cowboyhatt. De är idag 35 och 32, fullt fungerande vuxna, akademiker och skattebetalare.

Låt barn leka. Tids nog blir de vuxna, de med.

Solig

• justine
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:36:36 följande:
    Nej? Alltså vad tror ni egentligen? Jag är inte rabiat, jag tycker det är larv att låta pojkar gå klädda som prinsessor ute.
    Vad är det som är larvigt med det? 

• Tutilure
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:28:30 följande:
    Varför skulle han annars få gå med den ute? Det var flera barn som reagerade, mina påpekade det också innan jag ens lagt märke till det.
    Men vad bra!
    Då tog du förstås tillfället i akt att ha en givande diskussion om att det inte är något fel att en pojke har klänning? 
    Jag älskar när sådana gyllene tillfällen dyker upp och man får chansen att ha ett meningsfullt samtal baserat på något i barnens verklighet!

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym

Blir så irriterad. Varför ska man placera barn i könsroller i så tidig ålder? Vem bryr sig om en pojke har på sig tjejkläder. Herregud.

Det faktum att föräldrar och andra vuxna uppmuntrar olika beteenden hos flickor och pojkar redan när de är så små, är ju en viktig faktor till varför samhället är så könsuppdelat. Till exempel är det bevisat att flickor får mer uppmuntran då de leker omvårdnadslekar, medan pojkar får mer uppmuntran då de leker sportlekar. Naturligtvis finns det även biologiska skillnader mellan könen, men mycket av skillnaderna beror på samhällets syn och den tvingar vi på våra barn redan då de är så små. Låt barn vara barn och sluta gör skillnad på om det är en tjej eller kille!

• murranmutt

Jag visste inte att könet sitter i kläderna!!

• mamita64
    MammaHela skrev 2012-07-05 16:49:29 följande:
    Det kan gå illa, riktigt illa..

Detta är min son när han var ca 2 år:

Nu är han 8 år och idag så har han nagellack på sig och valde att titta på tjejfilmen Trassel.

Så nu vet ni vad som kan hända, håll era söner borta från tjejsaker, de kan bli förstörda för hela livet. 
    Min son hade ofta klänning eller kjol och blev sminkad av  storasystrarna. Han älskade Barbie och blev helt överförtjust när han fick en. Hans 300 kronor i julklappspeng gick till att köpa en Arielbarbie. Det enda han verkligen ville ha.

Idag är han bög.......se som det kan gå
  • vampyria2
    mamita64 skrev 2012-07-05 17:17:05 följande:
    Min son hade ofta klänning eller kjol och blev sminkad av  storasystrarna. Han älskade Barbie och blev helt överförtjust när han fick en. Hans 300 kronor i julklappspeng gick till att köpa en Arielbarbie. Det enda han verkligen ville ha.

Fyyy vilken läskig historia, kommer aaaldrig mer låta min son ha klänning eller nått flickigt

Hur ser du TS på flickor som är kortklippta och enbart har pojkkläder då? Är det lika illa?
  • Gumsegumsan
    mamita64 skrev 2012-07-05 17:17:05 följande:

bög är väl liksom något man är och inte något som framkallas genom att man får se nära sidor av smink, klänningar och kjolar?

min poäng är alltså att om din son är bög så hade han väl förmodligen blivit det ändå även om han inte gått klädd i klänning och blivit sminkad som liten?  
Svar på tråden Pojke i klänning!