• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Kjellgren
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:38:34 följande:
    Både och, men värst är att det var en klänning. inte ens en praktiskt sådan utan en med massa tyll och tjafs, och en glittrig diademtiara på huvudet..
    Kvinnokläder har en tendens att var mer opraktiska, i vilket fall om man är rädd om kläderna.

Men varför inte bara se det som att pojken ville vara fin och det var hans sätt att vara fin på. Föräldrarna kanske föredrog om klänningen blev förstörd och oanvändbar, vad vet vi om det? 
  • Höghus

Vissla: Gör man inte? Vem är "man"? Min 4-åring och hens kompisar är ofta ute utklädda till prinsessor, darth vader, drake, transformers osv. De har jätteroligt.

• Anonym (vems fel?)

TS, har du reflekterat över att det är människor med samma inställning som du som gör att pojken riskerar att bli retat för att han har klänning?

Om ingen hade den inställningen hade ingen pojke blivit retad för att han har "tjejkläder". Så hos vem ligger felet egentligen?

• Vilda Tiger

Jag funderade på om det var min tvååriga son du hade sett, men han har idag en brun klänning med puffärmar. :D Varför? För att det är skönt med klänning i denna värme och för att han fick välja själv ur barnens garderob.

• Pleco
    Vissla skrev 2012-07-05 15:41:47 följande:
    Nä, då har man en mamma eller en pappa eller en annan vuxen ansvarig som förhindrar en från att göra det med sig ut.. Fast jag kanske ska låta min två åring springa ut naken för "att hon vill" också?
    Varför ska man begränsa sina barn, bara för att man själv tycker att kläderna är fula? Och att vara naken och att han fula kläder är inte samma sak, det borde du väl själv förstå.
  • hallontryffel
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:28:30 följande:
    Varför skulle han annars få gå med den ute? Det var flera barn som reagerade, mina påpekade det också innan jag ens lagt märke till det.

Och vad svarade du barnen?

Barn kommenterar allt möjligt som de ser "varför är hennes näsa så stor", "kolla, han har ringar i näsan", "varför kan den pojken inte gå", "titta vilka stora glasögon". Värderingarna de lägger i det lär de sig av de reaktioner de får. Svarar du att "ja, vi ser olika ut/ han tycker nog att det är fint/en del människor kan inte gå/ ja, visst var de glasögonen häftiga" så lär du barnen att det är ok att människor är olika. Om du däremot snörper på munnen, skakar på huvudet eller med ord visar att du ogillar det som barnen reagerat på fostrar du barn som med stor sannolikhet kommer att starta trådar som den här på framtidens fl.
  • KimPossible

Låter ju lite opraktiskt på en lekplats, men jag förstår inte vad könet spelar för roll. Fastnade snoppen i tiaran?

• vitlöksbröd
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:36:36 följande:
    Nej? Alltså vad tror ni egentligen? Jag är inte rabiat, jag tycker det är larv att låta pojkar gå klädda som prinsessor ute.
    Varför är det larvigt om pojken har en rosa prinsessklänning på sig? Om han vill ha det, så låt honom. Rosa är väl en jätterolig färg när man är liten, och en klänning luftar väl mer än byxor. Säkert jättehärligt för honom.

Det larviga finns bara om man gör det larvigt. Även jag har gått igenom en tvärtom-period då jag avskydde rosa bara för att inte framstå som "tjejig". Rosa var egentligen inte fult, men det var fult för att jag ville att det skulle vara fult. Precis som det inte är olagligt eller skadligt för Markus att bära en klänning i rosa. Det är bara fel och skadligt om andra bestämmer att det skall vara fel, och vi gör det skadligt för Markus genom mobbning, att håna honom för att han har en rosa klänning.
    Det är ett plagg med en färg på, Ingen hade brytt sig om han hade en grön t-shirt, så varför bry sig om en rosa klänning?

I gymnasiet skulle jag och en vän promenera från punkt A till punkt B. Jag hade haft högklackat hela dagen och hade ont i fötterna, så min vän (manligt kön) tog på sig mina klackskor (tjejplagg) och promenerade med dem så att jag fick vila fötterna i vanliga joggingskor. vi gjorde det inte till en konstig grej, och då var det ju inte konstigt heller. Jag var mest nöjd över att jag fick vila fötterna en stund.  
  • Vissla
    Lumikki skrev 2012-07-05 15:43:21 följande:
    Vissla: Gör man inte? Vem är "man"? Min 4-åring och hens kompisar är ofta ute utklädda till prinsessor, darth vader, drake, transformers osv. De har jätteroligt.

"Man" är de där föräldrarna med vad jag anser är lite vett i skallen i det här fallet.
    Mina untgar är ute i kläder som är lämpade för lek utomhus och har inte mindre kul för det, gissar på att dom har mer kul än en utklädd unge.
    Det är inte jätte lätt att klättra i träd osv i prinsessklänning utan att klänningen är i vägen eller fastnar. Eller barnens värsta mardröm, klänningen går sönder, går inte att laga, går inte att ersätta heller då det är en "one of a kind" klänning   
  • Anonym
    Vissla skrev 2012-07-05 15:47:34 följande:
    "Man" är de där föräldrarna med vad jag anser är lite vett i skallen i det här fallet.
    Mina untgar är ute i kläder som är lämpade för lek utomhus och har inte mindre kul för det, gissar på att dom har mer kul än en utklädd unge.
    Det är inte jätte lätt att klättra i träd osv i prinsessklänning utan att klänningen är i vägen eller fastnar. Eller barnens värsta mardröm, klänningen går sönder, går inte att laga, går inte att ersätta heller då det är en "one of a kind" klänning   
    Men... De flesta barn har väl vett nog att inse det på egen hand? Blir det dags att klättra i träd och bygga koja så går de hem och byter kläder, det måste inte föräldrarna sköta åt dem.
Svar på tråden Pojke i klänning!