• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Vissla
    Pleco skrev 2012-07-05 15:45:47 följande:
    Varför ska man begränsa sina barn, bara för att man själv tycker att kläderna är fula? Och att vara naken och att han fula kläder är inte samma sak, det borde du väl själv förstå.

Att kläder4na är fula har inget med saken att göra, dom får jätte gärna leka i fula kläder, hellre de än fina faktiskt men dom får inte vara ute o leka i OPRAKTISKA kläder, ja det är skillnad på att vara naken och att vara opraktiskt klädd, som naken är man mycket smidigare m.m, ska man tänka så är det mer ok att vara ute o leka naken än i maskerad kläder.
    Men "moralkärring" som jag är släpper jag inte ut mina barn nakna hur praktiskt det än är 
  • Vissla
    Anonym skrev 2012-07-05 15:49:48 följande:
    Men... De flesta barn har väl vett nog att inse det på egen hand? Blir det dags att klättra i träd och bygga koja så går de hem och byter kläder, det måste inte föräldrarna sköta åt dem.
    Nej jag vill nog påstå att de flesta barn är så inne i leken att dom inte tänker på vad dom har på sig.. Finns ju barn som inte fattar att ta av sig cykelhjälmen ens när dom ska klättra i träd och tom dör pga det
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:36:36 följande:
    Nej? Alltså vad tror ni egentligen? Jag är inte rabiat, jag tycker det är larv att låta pojkar gå klädda som prinsessor ute.
    Vad jag tror? Jag tror att det är personer som du som gör att mitt 4-åriga kusinbarn gråtande kom hem från dagis för att han blev retad när han ville klä ut sig till prinsessa. Dina inskränkta åsikter för du över på dina egna barn som sedan tror att det är rätt att reta och se ner på andra som inte passar in i din snäva mall.
  • Anonym (just DET!)
    KräksAnonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:18:12 följande:
    Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

Förstår precis!!!

Igår såg jag en flicka på lekplatsen som en pirat Skrikandes !!! Inte nog med att hon hade byxa, skjorta och skärp i svart & vitt...nej, nej dessutom hade hon spökat ut sig med sådan där sjörövarhatt, ögonlapp och SVÄRD!!!

Jäkla larv att barn får agera social experiment..tvi vale Kräks    
  • Höghus

Vissla: men du, utklädningskläder är ju till för att lekas i...går de sönder eller får fläckar är det ju sånt som händer...och min unge är skitbra på att klättra i träd. Med och utan klänning även om klädklättrande inte är i fokus just i prinsesslekarna.

• NadiaMi

Jag vet ett flertal pojkar som själva har valt klänning att leka, klä ut sig eller klä upp sig i när de varit i den åldern.

Det har inget med könstillhörighet, könsidentitet, sexuellt uttryck eller jämlikhetsivrande att göra.
    Pojkarna tycker helt enkelt att klänningarna är fina och sköna/roliga att ha på sig.
    (Det är ofta lite vanligare då pojkarna har systrar i nära ålder som får uppmärksamhet när de har den sortens kläder på sig. Syskon-rivalitet och allt, och varför ska inte pojkar få höra att de är fina när flickor får höra det stup i kvarten?)

Det är egentligen lika "konstigt" som när en flicka i den åldern väljer att ta på sig cowboy-kläder eller klä sig som pepparkaksgubbe istället för pepparkaksgumma. Men sådant reagerar folk aldrig på längre just för att det är så normalt numer att flickor och pojkar båda kan ha byxor på sig.

• MaryArden

Jag hoppas att mina framtida barn växer upp till starka och självständiga individer. För en del barn är vägen dit att de experimenterar med sådant som inte är helt accepterat, och lär sig att världen inte går under. Att de kanske har klänning på dagis, och lär sig att de har möjlighet att försvara sina val, och stå fast vid dem. 

Föräldrarna kanske tyckte att barnets uppfostran var viktigare än ts bekvämlighet?

• Pleco
    Vissla skrev 2012-07-05 15:49:52 följande:
    Att kläder4na är fula har inget med saken att göra, dom får jätte gärna leka i fula kläder, hellre de än fina faktiskt men dom får inte vara ute o leka i OPRAKTISKA kläder, ja det är skillnad på att vara naken och att vara opraktiskt klädd, som naken är man mycket smidigare m.m, ska man tänka så är det mer ok att vara ute o leka naken än i maskerad kläder.
    Men "moralkärring" som jag är släpper jag inte ut mina barn nakna hur praktiskt det än är 
    Alla  barn klättrar inte i träd och busar inte runt. Så jag förstår inte riktigt det där med praktiskt och opraktiskt. Och som någon annan skrev, är kläderna i vägen så kan man enkelt byta. Och nej, det är inte ett dugg praktiskt att leka naken då det fastnar en hel massa sand, gräs och skräp i stjärt och underliv.
  • MaryArden
    KimPossible skrev 2012-07-05 15:47:10 följande:
    Låter ju lite opraktiskt på en lekplats, men jag förstår inte vad könet spelar för roll. Fastnade snoppen i tiaran?
    *frustar av skratt*
  • Vissla
    Lumikki skrev 2012-07-05 15:53:52 följande:
    Vissla: men du, utklädningskläder är ju till för att lekas i...går de sönder eller får fläckar är det ju sånt som händer...och min unge är skitbra på att klättra i träd. Med och utan klänning även om klädklättrande inte är i fokus just i prinsesslekarna.
    Utklädningskläder är väl ändå till för att gå på maskerad med, hade de varit till för att leka ute i så hade dom gissningsvis varit tillverkade i mer lektåligt material istället för det extremt sköra tyg dom är tillverkade i nu
Svar på tråden Pojke i klänning!