• Anonym (Bride2b)

Så ledsen över min möhippa..

Ska gifta mig snart och har precis fått min möhippa, vi hade en trevlig dag men på ett sätt var den katastrof.
    Ingen av mina vänner kom! Det var min mamma och min svägerska som fick ta tag i det och de som ställde upp och kom var 2 avlägsna släktingar + mamma å svägerskan. Strax innan vi skulle hem med tåget kom faktiskt en vän som jag inte träffat på en evighet, det gjorde mig verkligen jätteglad att hon kom.

Men jag är så ledsen och besviken, känner mig så himla misslyckad som är så ung och inte har några vänner som är att hänga upp i julgranen så att säga. 
    Jag är fruktansvärt sårad över att inte bli prioriterad på min viktiga dag, alla hade viktigare saker för sig trots att de har vetat om i nästan 1 år att vi ska gifta oss...

Skriver den här tråden för att kanske lätta lite på klumpen i magen, kan ju inte gärna sitta och gråta inför mamma när jag vet att hon slitit häcken av sig för att få till något och för att hon själv "behövde följa med lite som utfyllnad" som hon sa...
    Har ju nu fått ett kvitto på hur viktig jag är för dom och det svider mest faktiskt.

Någon mer än jag som råkat ut för detta?          

• Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..
  • Anonym (ogift)

Så trist att det inte blev som du ville då det verkar vara en viktig grej för dig!

Men det får mig att undra över hur din umgängeskrets ser ut och om möhippor är tradition hos er? Om jag själv skulle gifta mig skulle ingen ordna möhippa för mig och jag har själv aldrig varit på någon, trots att jag känner andra som haft det som tradition. Jag umgås inte på det sättet helt enkelt. Mina bästa vänner bor på olika håll i landet och jag har inget "gäng" som jag ofta träffar tillsammans. Antar att det faller sig mer naturligt om det är så att alla kompisar känner varandra hyfsat och träffas ofta och detta med möhippa är ett hyfsat vanligt och uppskattat inslag.  

Du har självklart rätt att vara besviken, men jag tycker inte att du ska döma dina vänner utifrån detta bara. Vänskap står inte och faller med vad den ena parten gör och det enda du kan göra är att se till att vara en god vän själv, kanske ännu bättre än vännerna förtjänar, för att knyta dem till dig. Sen kan det förstås hända att de faktiskt är ruttna människor och inte värda din vänskap - men inte baserat på denna enda grej.

Hoppas att du kan förlåta dem - och att du med tiden hittar fler, ännu bättre, vänner.  

• Anonym

Din mamma och svägerska ordnade möhippan för dig, de kanske helt enkelt inte bjöd dina vänner. Sådant kan hända med. Eller så var dina vänner upptagna just den dagen, inte ovanligt det heller. Din mamma och svägerska borde ha ändrat dag och sett till att alla dina vänner kunde komma på en och samma dag.

• Anonym

Din mamma och svägerska ordnade möhippan för dig, de kanske helt enkelt inte bjöd dina vänner. Sådant kan hända med. Eller så var dina vänner upptagna just den dagen, inte ovanligt det heller. Din mamma och svägerska borde ha ändrat dag och sett till att alla dina vänner kunde komma på en och samma dag.

• Anonym (Bride2b)

De vet nog hur gärna jag ville ha en möhippa, det har inte precis varit någon hemlis att jag förväntar mig en.
    För mig är detta ett oerhört stort svek, hur de helt enkelt sket i att fortsätta planera för att ingen svarar på facebook.
    Och jag är ingen person som smörar för andra, så att fortsätta vara en god vän är inget alternativ för mig, jag hittar nya istället.

• studentbruttan29

Hur ofta umgås ni i vanliga fall? hur många vänner förväntade du dig skulle komma?

• Lavish
    Loriyana skrev 2012-07-08 12:59:36 följande:
    Håller med ovanstående. Bjud inte dina "vänner". Sedan tycker jag du ska tänka på allt BRA du har i ditt liv :) Du har en mamma som uppenbarligen gör allt för dig, och du har dessutom en man som du ska gifta dig med. Du har många saker att vara glad över :) Lycka till!
    Fast det kan ju faktiskt vara så att en del faktiskt hade helt godtagbara skäl att inte komma. Verkar dock som en långsökt otur att det skulle gälla samtliga
  • MSörensen

Ett stort grattis till kommande bröllop! 
    Skit i dem där "vännerna".... förstår din besvikelse! 

• Anonym (Bride2b)

Vi umgås när tid finns, vi har alla familjer och heltidsjobb så det blir ju inte alls så ofta som förr i tiden innan "vuxenlivet" började.
    Jag var säker på att iallafall 3-4 stycken skulle vara med, men sen finns det fler i bakgrunden som jag nog trott skulle ha kommit.

• Anonym

Ja det är otroligt dålig stil. Jag har en vän som skulle gifta sig, och vi var inte längre speciellt nära vänner då. Men jag visste också att hon inte hade så många vänner kvar så jag tog på mig ansvaret att fixa en möhippa iallafall. För ingen förtjänar att bli bortglömd på det sättet.

• Anonym (Bride2b)

Det jag är mest sur över är hur de kunde börja planera men bara strunta i det för att folk inte svarade på FACEBOOK! Och de skyller på varandra bara har jag fått höra på omvägar.
    Det roligaste av allt är att en av de där släktingarna tillåmed styrde om sitt jobbschema för min skull! Men mina egna vänner anser jag faktiskt att de kunde haft en stund över till mig, jag vet ju vad dom gjorde istället för att vara med.

Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..