• Anonym (Bride2b)

Så ledsen över min möhippa..

Ska gifta mig snart och har precis fått min möhippa, vi hade en trevlig dag men på ett sätt var den katastrof.
    Ingen av mina vänner kom! Det var min mamma och min svägerska som fick ta tag i det och de som ställde upp och kom var 2 avlägsna släktingar + mamma å svägerskan. Strax innan vi skulle hem med tåget kom faktiskt en vän som jag inte träffat på en evighet, det gjorde mig verkligen jätteglad att hon kom.

Men jag är så ledsen och besviken, känner mig så himla misslyckad som är så ung och inte har några vänner som är att hänga upp i julgranen så att säga. 
    Jag är fruktansvärt sårad över att inte bli prioriterad på min viktiga dag, alla hade viktigare saker för sig trots att de har vetat om i nästan 1 år att vi ska gifta oss...

Skriver den här tråden för att kanske lätta lite på klumpen i magen, kan ju inte gärna sitta och gråta inför mamma när jag vet att hon slitit häcken av sig för att få till något och för att hon själv "behövde följa med lite som utfyllnad" som hon sa...
    Har ju nu fått ett kvitto på hur viktig jag är för dom och det svider mest faktiskt.

Någon mer än jag som råkat ut för detta?          

• Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..
  • Anonym
    Imortaelis skrev 2012-07-08 18:17:14 följande:
    Nej men nu kom vi in på bröllopet.
    Jaha, sorry Skäms
  • Anonym (ensam brud)

Hej TS!

Jag hade också en mycket ledsam möhippa. Närvarande var min syster och några utav hennes kompisar eftersom hon tyckte så synd om mig som inte skulle ha några vänner alls egentligen på möhippan. Min tärna "kunde inte". Och orkade inte planera något heller. Så på dagen d visste jag faktiskt vad som skulle ske, eftersom min syster hade oavsiktligt avslöjat vad hon hade planerat för mig som "plan b" ifall tärnan inte skulle dra tummen ur... Jag fick en underbar massage på en day-spa, och så åkte vi till tivolit där jag åkte Radiobilar med ögonbindel på (??). Efter det åkte vi alla hem. Jag har aldrig känt mig så ensam. Men jag hade ju inte lämnat någon lista över kompisar till tärnan, så hon utgick ifrån det kompisgänget som vi hängde med i början av 2000-talet liksom... Fd.vänner, vänner som man inte har kontakt med och så. Klart att många avböjde då vi i verkligheten hade noll kontakt med varanra. Det var många som inte kunde men som jag förstås hade velat komma om de hade fått veta tidigare.

Men det öppnade mina ögon: hade jag valt en annan tärna än den jag nu valde - mest pga pliktkänsla då jag varit hennes tärna ett år tidigare - och tänkt över mitt liv så hade jag ju haft mycket folk på möhippan.

För faktum är att jag visst umgås med andra än "gamla vänner", men just när min tärna och sen till slut syster skulle planera min möhippa så visste de bara om mitt gamla umgängeskrets. JAG hade kunnat skriva ner namn på t.ex. vissa föräldrar till barnens kompisar, mina jobbarkompisar, mannens kompisars flickvänner och andra nya kompisar, DÅ hade jag ju haft en lång lista på namn!

Nu i efterhand kan jag verkligen ångra att jag inte gjorde det. Man firar ju sin möhippa bara en gång i livet, förhoppningsvis.. Och jag kan aldrig få en ny (hoppas jag!). Men nu är mitt liv bra, jag är social och trivs med mina vänner - och ser till att de vänner jag har som gifter sig, får roliga, mysiga möhippor allihopa.

• Anonym
    Anonym (ensam brud) skrev 2012-07-08 18:27:08 följande:
    Hej TS!

Jag hade också en mycket ledsam möhippa. Närvarande var min syster och några utav hennes kompisar eftersom hon tyckte så synd om mig som inte skulle ha några vänner alls egentligen på möhippan. Min tärna "kunde inte". Och orkade inte planera något heller. Så på dagen d visste jag faktiskt vad som skulle ske, eftersom min syster hade oavsiktligt avslöjat vad hon hade planerat för mig som "plan b" ifall tärnan inte skulle dra tummen ur... Jag fick en underbar massage på en day-spa, och så åkte vi till tivolit där jag åkte Radiobilar med ögonbindel på (??). Efter det åkte vi alla hem. Jag har aldrig känt mig så ensam. Men jag hade ju inte lämnat någon lista över kompisar till tärnan, så hon utgick ifrån det kompisgänget som vi hängde med i början av 2000-talet liksom... Fd.vänner, vänner som man inte har kontakt med och så. Klart att många avböjde då vi i verkligheten hade noll kontakt med varanra. Det var många som inte kunde men som jag förstås hade velat komma om de hade fått veta tidigare.

Men det öppnade mina ögon: hade jag valt en annan tärna än den jag nu valde - mest pga pliktkänsla då jag varit hennes tärna ett år tidigare - och tänkt över mitt liv så hade jag ju haft mycket folk på möhippan.

För faktum är att jag visst umgås med andra än "gamla vänner", men just när min tärna och sen till slut syster skulle planera min möhippa så visste de bara om mitt gamla umgängeskrets. JAG hade kunnat skriva ner namn på t.ex. vissa föräldrar till barnens kompisar, mina jobbarkompisar, mannens kompisars flickvänner och andra nya kompisar, DÅ hade jag ju haft en lång lista på namn!

Nu i efterhand kan jag verkligen ångra att jag inte gjorde det. Man firar ju sin möhippa bara en gång i livet, förhoppningsvis.. Och jag kan aldrig få en ny (hoppas jag!). Men nu är mitt liv bra, jag är social och trivs med mina vänner - och ser till att de vänner jag har som gifter sig, får roliga, mysiga möhippor allihopa.
    Generöst av dig att du fixar så dina kompisar får fina möhippor!!! Det är vänskap.
  • lilleskutto

fruktansvärt att ens vänner inte kan komma på din möhippa men å andra sidan kanske de gjort så för att verkligen överraska dig lite längre fram?!
    vilket som så önskar jag dig en riktigt trevlig bröllopsdag!

• Anonym (snart fru)

Usch så trist! Har ni pratat om detta innan, att du glädjer dig till en kommande möhippa eller något likande? Hade dina vänner möhippor?

Jag har varit på fyra bröllop, (fem om man räknar med när jag var liten).
    Den första var min sambos tjejkompis  - vi hade varit tillsammans ett år och jag kände bara tjejkompisen och hennes kille av de som kom på bröllopet. Min sambo kände hennes familj men inga fler. Där blev jag inte bjuden på någon möhippa - och förväntade inte det heller.
    Den andra var min bästa väns bröllop - hon ville inte ha någon möhippa. Men vi i tjejgänget ordnade en kofest som vi sa. Vi var inte tärna eller något, men vi samlade oss och hade en trevlig helg tillsammans. Annars bor vi alla fyra på varsit håll i Skandinavien.
    Den tredje var min brors bröllop, vilket inte var något storslaget och det var inte tal  om någon möhippa. Bruden var inte från Sverige och kunde varken svenska eller engelska så bra.
    Den fjärde var en bekants bröllop - där blev jag bjuden på möhippa men den aktuella dagen befann jag mig på Gotland, med andra ord - tre timmars båtresa och därefter mer än 10 timmars bilfärd enkel resa, så den kunde jag inte gå på.

Själv ska jag gifta mig nästa vecka. Vi har varken tärna eller bestman. Har ett väldigt litet bröllop med bara närmaste familjen och de allra närmaste vännerna bjudna. Mitt tjejgäng har pratat om att anordna något men det är bara en, den närmste vännen, som försöker och har gett upp och har uttryckligen beklagat sig över detta. Jag tycker också att det kan är trist, även om jag inte heller vill ha en traditionell möhippa, men att träffas en helg och göra något roligt ihop hade jag uppskattat. Sist vi var alla fyra var för 4år sedan. Men den ena bor väldigt långt ifrån oss och har familj, så där kan jag förstå att det är svårt att åka iväg över en helg. Med två småbarn dessutom. Den andra vännen är själv men är mer upptagen än någon av oss andra, inget fel med det, men vi blir hela tiden bortprioriterade. Är faktiskt förvånad att hon kunde komma på mitt bröllop.

Men så har vi en underbar bekantskapskrets här vi bor, de är inte bjudna på bröllopet, men vet ju att vi ska gifta oss. Vi har spelkvällar ihop och umgås lite då och då. De hade ordnat en grillkväll där vi alla samlades. Även om de inte kände varandra sinsemellan så bra så hade de gått ihop. Himla trevligt måste jag säga. 

Sen så blev min blivande mans tjejkompis lite sur över att hon inte blev bjuden på möhippan/svensexan. Hon bor flera mil härifrån och de som ordnade grillfesten vet ju inte vilka av våra vänner som är bjudna, och de känner ju inte alla våra vänner heller för den delen. De kan ju inte gå in på facebook och bjuda alla vännerna där. Men men, det är ju egentligen inte mitt problem. Men det känns lite underligt att hon blev sur över det.

• lille Birger
    Anonym skrev 2012-07-08 18:16:17 följande:
    Fick ingen möhippa alls hade varit jätteglad om min familj hade ordnat något så som din gjorde. Känns skit trist för jag kommer ju inte gifta mig igen. Jag är en sån som alltid uppmärksammat allas födelsedagar, ordnar överraskningsfester osv. Men när det var min tur att bli firad brydde sig inte en jäkel
    Tråkigt. Rynkar på näsan
  • Tutilure
    Anonym (Hmph) skrev 2012-07-08 17:00:10 följande:
    Varför skrattar du som inte ens lyckas få en pojkvän? Lite fail där
    Hahaha, what? Glad
    Det har aldrig slagit dig att man kan vara singel by choice? Drömmer
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • 2prinsar
    Anonym (ensam brud) skrev 2012-07-08 18:27:08 följande:
    Hej TS!

KRAM till dig med. Vilken fin männsika du verkar vara som ändå ordnar till dina vänner!!!
  • Alemonia

Detta med möhippor kan verkligen se så olika ut.

På min systers var det bara jag och den andra tärnan men hon ville egentligen inte ha någon (vi var och bowlade och åt sedan middag på restaurang).
    På min egen blev det bara tärnan och toastmadam (mina då två närmaste vänner) samt makens syster (som dock bara var med ett tag). Det blev chokladprovning, sälja mintkyssar, picknick och sen hem till oss för ett liet uppdrag (som även maken fick göra) och så grillning på kvällen (även då var maken med). Det var minst tre vänner till som av olika orsaker inte var med men så blir det ibland.
    Makens svensexa anordnades av hans far och farbror och så var EN kompis med (vilket innebär att flera som var på bröllopet inte var det)
    När min tärna sedan gifte sig året efter såg jag till att med avstämning med både min och hennes toastmadam ta itu med det och vi blev nog tio tjejer varav endast ett fåtal träffat några av de andra innan (gästlistan är ett mycket bra utgångsläge samt avstämning med blivande maken). Alla fick vara med och komma med förslag så det blev lunch, badhuset, minigolf och middag söndagen efter midsommar eftersom det ar enda dagen som fungerade (bröllopet var helgen efter) och bruden ändå var gravid = nykter.

Jag beklagar TS att dina vänner inte prioriterade att du skulle få en möhippa! Jag hoppas att du snart har bättre vänner och tänk på att detta med vänner kan ändras relativt fort.

Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..