Usch så trist! Har ni pratat om detta innan, att du glädjer dig till en kommande möhippa eller något likande? Hade dina vänner möhippor?
Jag har varit på fyra bröllop, (fem om man räknar med när jag var liten).
Den första var min sambos tjejkompis - vi hade varit tillsammans ett år och jag kände bara tjejkompisen och hennes kille av de som kom på bröllopet. Min sambo kände hennes familj men inga fler. Där blev jag inte bjuden på någon möhippa - och förväntade inte det heller.
Den andra var min bästa väns bröllop - hon ville inte ha någon möhippa. Men vi i tjejgänget ordnade en kofest som vi sa.
Vi var inte tärna eller något, men vi samlade oss och hade en trevlig helg tillsammans. Annars bor vi alla fyra på varsit håll i Skandinavien.
Den tredje var min brors bröllop, vilket inte var något storslaget och det var inte tal om någon möhippa. Bruden var inte från Sverige och kunde varken svenska eller engelska så bra.
Den fjärde var en bekants bröllop - där blev jag bjuden på möhippa men den aktuella dagen befann jag mig på Gotland, med andra ord - tre timmars båtresa och därefter mer än 10 timmars bilfärd enkel resa, så den kunde jag inte gå på.
Själv ska jag gifta mig nästa vecka. Vi har varken tärna eller bestman. Har ett väldigt litet bröllop med bara närmaste familjen och de allra närmaste vännerna bjudna. Mitt tjejgäng har pratat om att anordna något men det är bara en, den närmste vännen, som försöker och har gett upp och har uttryckligen beklagat sig över detta. Jag tycker också att det kan är trist, även om jag inte heller vill ha en traditionell möhippa, men att träffas en helg och göra något roligt ihop hade jag uppskattat. Sist vi var alla fyra var för 4år sedan. Men den ena bor väldigt långt ifrån oss och har familj, så där kan jag förstå att det är svårt att åka iväg över en helg. Med två småbarn dessutom. Den andra vännen är själv men är mer upptagen än någon av oss andra, inget fel med det, men vi blir hela tiden bortprioriterade. Är faktiskt förvånad att hon kunde komma på mitt bröllop.
Men så har vi en underbar bekantskapskrets här vi bor, de är inte bjudna på bröllopet, men vet ju att vi ska gifta oss. Vi har spelkvällar ihop och umgås lite då och då. De hade ordnat en grillkväll där vi alla samlades. Även om de inte kände varandra sinsemellan så bra så hade de gått ihop. Himla trevligt måste jag säga.
Sen så blev min blivande mans tjejkompis lite sur över att hon inte blev bjuden på möhippan/svensexan. Hon bor flera mil härifrån och de som ordnade grillfesten vet ju inte vilka av våra vänner som är bjudna, och de känner ju inte alla våra vänner heller för den delen. De kan ju inte gå in på facebook och bjuda alla vännerna där. Men men, det är ju egentligen inte mitt problem. Men det känns lite underligt att hon blev sur över det.