• Anonym (Bride2b)

Så ledsen över min möhippa..

Ska gifta mig snart och har precis fått min möhippa, vi hade en trevlig dag men på ett sätt var den katastrof.
    Ingen av mina vänner kom! Det var min mamma och min svägerska som fick ta tag i det och de som ställde upp och kom var 2 avlägsna släktingar + mamma å svägerskan. Strax innan vi skulle hem med tåget kom faktiskt en vän som jag inte träffat på en evighet, det gjorde mig verkligen jätteglad att hon kom.

Men jag är så ledsen och besviken, känner mig så himla misslyckad som är så ung och inte har några vänner som är att hänga upp i julgranen så att säga. 
    Jag är fruktansvärt sårad över att inte bli prioriterad på min viktiga dag, alla hade viktigare saker för sig trots att de har vetat om i nästan 1 år att vi ska gifta oss...

Skriver den här tråden för att kanske lätta lite på klumpen i magen, kan ju inte gärna sitta och gråta inför mamma när jag vet att hon slitit häcken av sig för att få till något och för att hon själv "behövde följa med lite som utfyllnad" som hon sa...
    Har ju nu fått ett kvitto på hur viktig jag är för dom och det svider mest faktiskt.

Någon mer än jag som råkat ut för detta?          

• Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..
  • Anonym (Gift)

På min möhippa kom enbart närmsta familjen. Inget var planerat mer än en middag så det var absolut inte pga ekonomi de inte kunde komma. Alla hade vetat i ett par år att vi skulle gifta oss så det kom inte hux flux heller, och alla mina vänner bor inom en halvtimmes radie så det beror inte på att det var långt för dem att åka heller. 

Väl på bröllopet sen bangade min lillasyster att komma. Hon skulle jobba.... 
    Min ena tärna fick förhinder, hon skulle också jobba. Den andra stack direkt efter middagen eftersom hon skulle ta hand om sin lillebror sa hon (han var 18...)
    Flera gäster droppade av i sista sekunden.
    Dygnet innan bangade mina solister till ceremonin.

Gift blev jag dock ändå Med världens bästa man. Lever i ett lyckligt äktenskap och även om själva bröllopsdagen inte riktigt blev som jag önskade så är det petitesser i sammanhanget. Huvudsaken är ju att det inte är mannen det är fel på OCh om man ska se det från den ljusa sidan, nu vet jag vilka som är mina riktiga vänner! 

• Anonym
    kudden12 skrev 2012-07-08 17:04:00 följande:
    Jag har inga vänner alls, då kan du ju tänka dej vilken " rolig " möhippa jag hade,, ( har ingen mamma som bryr sej heller,,
    en möhippa e inget måste o ha ...
  • Anonym

Om man kommer på en möhippa eller ej behöver inte ha något att göra med hur mkt man gillar bruden!
    Det behöver inte ha med bruden att göra alls! En del har kanske inte råd och en del kanske inte vill berätta att de inte har råd, det finns dom som skäms för att de inte har råd. Samma sak när det gäller att ordna en hippa, man kanske känner att man inte har varken ork eller råd att fixa en hippa. Och en del brudar har väldigt höga förväntningar på vad som ska ordnas och hur mkt som ska fixas och antalet kr som vännerna ska lägga på hippan. Inte konstigt att en del brudar inte "får" någon hippa! Och en del kanske inte vill ordna den där typiska hippan med utklädning och alkohol och hitta på en massa "skojiga" uppdrag åt bruden.
    Och som kompis/kollega/släkting/tärna är det inte alltid så lätt att veta vad bruden vill ha på sin hippa.
     En del vill ha mkt fest och hålla på från morgon till kväll och andra vill ha en lugn middag.
    Och det är tyvärr ganska vanligt att olika människor känner bruden på olika vis och har olika idéer om vad de "vet" att bruden vill ha.....brudens barndomkompis kanske minns bruden som väldigt blyg och kan absolut inte gå med på att ha en fartfylld hippa med mkt alkohol, en singelkompis till bruden kanske minns en massa fester och tror att bruden vill ha FEST och svägerskan känner bara till brudens passion för att baka och tror att hon vill åka i väg och baka cupcakes och en fjärde kanske menar på att bruden vill ha ett dildoparty....Kort sagt olika människor kanske känner bruden från olika sammanhang och alla har sin egen bild av bruden och vad hon vill ha på sin hippa....inte så att fixa något då.....
    Eller så tror man att någon annan ska ordna hippa och sen blir det försent och man hittar inget datum som passar. Om man som brud tar hippa eller inte hippa som ett tecken på om hennes vänner är riktiga vänner eller ej så är man alldeles för upptagen av "betydelsen" av det hela. Livet kommer faktiskt att gå vidare och livet efter bröllopet kommer att rulla på precis som vanligt....speciellt för gäster och vänner till brudparet.
    Livet för brudparet kretsar runt bröllopet men för resten av jordens befolkning kretsar livet INTE runt brudparet, hippa, svensexa, brudbuketter, ringar, duknig,bordsplacering och annat som man kan anse "hör till".
    Visst jag förstår att det är tråkigt att inte "få" en hippa men man ska inte blåsa upp betydelsen av vare sig hippa eller bröllop till oproportioneliga höjder!

• Ojsan
    Anonym (Hmph) skrev 2012-07-08 17:00:10 följande:
    Varför skrattar du som inte ens lyckas få en pojkvän? Lite fail där
    Fail är att låtsas vara populär.
  • aikidoaasa

Jag vet hur det känns TS.

På min möhippa kom det också väldigt få.
    Mina två bästa vänner kände att då det var så få andra som "kunde" komma så bestämde de att de skulle göra den lite roligare med de som kunde. Så jag och de två åkte på en kryssning med lite extra skoj. Den blev två dagar istället och avslutades med en middag på en restaurang på söndagen. Då kom en till av mina vänner. Och det tyckte jag var starkt, hon hade väldigt gärna velat vara med på kryssningen också... men vågade inte åka båten då hon vid det laget var höggravid. (vilket jag hade full förståelse för!)

Örviga "kunde" inte oavsett vad mina två tärnor hade tänkt hitta på och oavsett vilken helg som valdes. Då bägge två är fattiga studenter så hade de heller inte planerat in något dyrt i aktivitetsväg. De kände däremot att de ville smälla på lite mer med kryssningen när de andra var så tråkiga. (en picknick i parken med lite lekar kan inte ha varit en orsak till att säga att det skulle bli för dyrt om man säger som så...)

Jag är väldigt glad över det som de hittade på, men väldigt besviken över att de andra kompisarna inte ville/ kunde. Nu har jag ingen stor kompiskrets... men ett antal till och även svägerskor finns med i bilden så lite fler hade jag velat se. 

• Familjen L

Jag har inte ens fått en möhippa. Har den 21/7 varit gift i 2år. Nu gifte visserligen vi oss utan någons vetskap. Dom var bjudna på 25-års firande och fick närvara som vittnen till ett bröllop.

• molly50
    Anonym (Hmph) skrev 2012-07-08 16:48:41 följande:

Blir man nöjd av lite så går det bra kanske

Ja,för min del var det inga problem. Man får väl göra det bästa av situationen,helt enkelt.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (Hmph)
    Anonym skrev 2012-07-08 17:08:16 följande:
    en möhippa e inget måste o ha ...

Nej men det visar ju att vännerna bryr sig
  • Anonym (Imo)

Usch det låter inte det minsta roligt. Tycker faktiskt att du ska uttrycka detta för dina vänner som inte kom, hur ledsen du faktiskt blev.

Hur konstigt det än låter så är det en av grejerna som gör att jag hoppas att min sambo aldrig friar (trots att jag gärna vill gifta mig), jag har inga vänner så det skulle inte bli någon möhippa och det tragiska i att inte ha någon att bjuda på bröllopet (har ingen familj förutom min mamma).

• aikidoaasa
    Familjen L skrev 2012-07-08 17:17:46 följande:
    Jag har inte ens fått en möhippa. Har den 21/7 varit gift i 2år. Nu gifte visserligen vi oss utan någons vetskap. Dom var bjudna på 25-års firande och fick närvara som vittnen till ett bröllop.
    Ja, då blir det svårt att veta att man borde fixa med en möhippa. Fast en av mina vänner (bor i ett annat land så det var svårt att kunna vara med...) fick en "fruhippa" istället. Det var vännernas hämnd när de inte fick veta något i förväg.  
Svar på tråden Så ledsen över min möhippa..