• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • carin81
    Nala02 skrev 2012-07-31 12:06:00 följande:
    Ta kontakt med BM tycker jag :) Det är bara skönt att gå dit och få prata av sig... jag har vart jätteorolig denna graviditeten pga missfall innan men när jag var på första samtalet med BM kände jag mig verkligen lugnare :)

Idag ska jag på mitt andra besök med BM  och ska nu få träffa min riktiga barnmorska som jag sedan får, hoppas att jag gillar henne :) 
    Tack, då ska jag göra det. Måste bara leta upp någon MVC.

Sen måste jag fråga er alla om ett råd. Just nu är jag på semester, men är tillbaks på jobbet på måndag. Jag har egentligen inga planer på att ännu berätta att jag är gravid innan vecka 12. Men nu är det så att en av mina arbetskamrater har precis blivit strålad och är radioaktiv i 2 veckor. Jag har hört av en annan kollega som är gravid att hon inte får vara i närheten av henne för fostret kan ta skada. Jag kommer att behöva träffa henne iaf 1 gång. Vad ska jag göra. Antingen så måste jag berätta för henne, så att hon kan hålla sig borta från mig eller så måste jag berätta för chefen varför jag inte kan närvara. Eller så hittar jag på ett svepskäl och håller mig bara undan.. Vad skulle ni ha gjort???
  • Nala02
    carin81  Oj, låter inge kul att ha en radioaktiv kollega, om jag var du hade jag pratat (mejlat, ringt, sms:at) med henne och berättat att du fortfarande inte vill gå ut med det men att du behöver hålla dig borta pga graviditet :)

Nu har jag vart på mitt andra möte med BM. Barnmorskan som jag fick var jättesnäll (dock lite torr :P) men det blir säkert bra. En massa prover tog vi också, både urinprov, blodtryck och 3 rör med blodprov. Pinsamt nog svimmade jag precis när hon var klar med blodprovet.... haha, hur ska jag lyckas föda barn tänkte jag efteråt :P Har svimmat när jag var yngre också och tog blodprov. Nu ränkar jag dagar till UL den 20 augusti... må tiden gå fort :)
  • Gullan

Hej carin 81 och alla andra!

Förstår att det är en lite klurig situation för dig carin 81. Man vill ju inte så gärna avslöja för tidigt Om något skulle hända.

Vi har kännt likadant fast inte just av anledningen som du hade. Vet egentligen inte hur jag själv skulle gjort. Om det inte var suuperviktigt skulle jag nog försöka komma på någon annan undanflykt.  

Vi har funderat på hur tidigt man ska berätta för släkt o vänner. På ett sätt är det ju skönt att berätta så man slipper att komma med undanflykter då andra ska äta ex  rostbiff eller att behöva dölja om man inte mår helt bra.
    Vi hade tänkt att vänta med att berätta tills efter ultraljudet, men det var tills vi började läsa om hur sent detta görs ibland. vecka 17-20 verkar det som. Men då borde det väll redan synas att man är gravid, eller? är säkert olika ioförsig.
    Anledningen till att vi tänkt vänta var att ett kompis par till oss, på ultraljudet inte alls fick ett bra besked, så illa att barnet inte skulle kunna leva utanför magen. Menar inte alls att skärmma någon men det är ju ändå faktum att det kan hända. Jag tycker på så sätt att det är väldigt länge att vänta till vecka 17.
    Vet någon om man kan få gör aultraljud lite tidigare utan att bekosta det själv?

Jag äter också apotekets piller för gravida. Ska ju va bra för att få i sig alla viktiga grejjer.

• Nala02
    Gullan  Ja visst känns det alldeles för länge att vänta till v.17 med ultraljud... och jag tror också att då bör det synas ändå! Där jag bor får man inte göra ultraljud förens v. 18 och vill man göra det tidigare så förlorar man sitt UL i v.18 (vilket man verkligen inte vill för då mäter de bebisens alla organ o.s.v). Så vi har bokat UL på en privatklinik i Göteborg. Kostar 600kr inkl lite bilder och sådär... det tycker jag helt klart att det är värt :)
  • Erya

Jag har några på jobb (inkl. chefen) som redan vet om min graviditet. Med tanke på hur dåligt jag mådde när jag kom tillbaka från semestern, och min trötthet/hunger fortfarande så var det inte så lätt att dölja när man jobbar med en massa kvinnor :P

Vår närmsta famlij vet också om det. Först hade vi ju tänk vänta tills första UL men som sagt så var inte det förräns i  vecka 18... så jag tyckte det var skit sak samma, lika väl at berätta för de närmsta berörda. Bara för man har passerat 12 veckor är där ju ingen garanti för att inget dåligt händer. Man får ta det som det kommer och hoppas att det dyker upp en liten Marsian i slutet :P

8+1 idag, i morgon ska jag till BM och göra alla provtagningarna, så jag måste komma ihåg att lägga in sakerna för urinprovet på toa om jag nu går upp mitt i natten för ett besök, eftesom det ska vara "första" morgon kisset :P ska bara leta upp en plast mugg, kommer fan inte lyckas sikta mitt i natten när man är yrvaken :P

• Laliii
    Nala02 skrev 2012-07-31 16:29:20 följande:
    carin81  Oj, låter inge kul att ha en radioaktiv kollega, om jag var du hade jag pratat (mejlat, ringt, sms:at) med henne och berättat att du fortfarande inte vill gå ut med det men att du behöver hålla dig borta pga graviditet :)

Nu har jag vart på mitt andra möte med BM. Barnmorskan som jag fick var jättesnäll (dock lite torr :P) men det blir säkert bra. En massa prover tog vi också, både urinprov, blodtryck och 3 rör med blodprov. Pinsamt nog svimmade jag precis när hon var klar med blodprovet.... haha, hur ska jag lyckas föda barn tänkte jag efteråt :P Har svimmat när jag var yngre också och tog blodprov. Nu ränkar jag dagar till UL den 20 augusti... må tiden gå fort :)
    Men uh stackare! Undra hur jag reagerar när de tar blodprover. Brukar hantera det helt okej, men samtidigt så är det otroligt länge sedan & sällan jag tar blodprov! Åh! Vi räknar oxå ned såååå såååå mkt! Vi har ju samma dag :)
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9-12 Mars 2013 :)
  • Laliii
    Gullan skrev 2012-07-31 16:35:36 följande:
    Hej carin 81 och alla andra!

Förstår att det är en lite klurig situation för dig carin 81. Man vill ju inte så gärna avslöja för tidigt Om något skulle hända.

Vi har kännt likadant fast inte just av anledningen som du hade. Vet egentligen inte hur jag själv skulle gjort. Om det inte var suuperviktigt skulle jag nog försöka komma på någon annan undanflykt.  

Vi har funderat på hur tidigt man ska berätta för släkt o vänner. På ett sätt är det ju skönt att berätta så man slipper att komma med undanflykter då andra ska äta ex  rostbiff eller att behöva dölja om man inte mår helt bra.
    Vi hade tänkt att vänta med att berätta tills efter ultraljudet, men det var tills vi började läsa om hur sent detta görs ibland. vecka 17-20 verkar det som. Men då borde det väll redan synas att man är gravid, eller? är säkert olika ioförsig.
    Anledningen till att vi tänkt vänta var att ett kompis par till oss, på ultraljudet inte alls fick ett bra besked, så illa att barnet inte skulle kunna leva utanför magen. Menar inte alls att skärmma någon men det är ju ändå faktum att det kan hända. Jag tycker på så sätt att det är väldigt länge att vänta till vecka 17.
    Vet någon om man kan få gör aultraljud lite tidigare utan att bekosta det själv?

Jag äter också apotekets piller för gravida. Ska ju va bra för att få i sig alla viktiga grejjer.
    Hos oss vet i princip nästan alla i vår närmaste krets, min familj vet dock ännu inte, jag avvaktar med att informera de efter UL den 20/8. Vi har dessvärre inte så bra kontakt. Tycker att det ändå är skönt att våra närmaste vet, så ifall ngt skulle gå fel *ta i trä* så vet de varför vi är ledsna & kan finnas till som stöd. 

Tror att man kan hitta UL för 500-1000 kronor i alla fall! 
  • Laliii
    Erya skrev 2012-07-31 18:40:29 följande:
    Jag har några på jobb (inkl. chefen) som redan vet om min graviditet. Med tanke på hur dåligt jag mådde när jag kom tillbaka från semestern, och min trötthet/hunger fortfarande så var det inte så lätt att dölja när man jobbar med en massa kvinnor :P

Vår närmsta famlij vet också om det. Först hade vi ju tänk vänta tills första UL men som sagt så var inte det förräns i  vecka 18... så jag tyckte det var skit sak samma, lika väl at berätta för de närmsta berörda. Bara för man har passerat 12 veckor är där ju ingen garanti för att inget dåligt händer. Man får ta det som det kommer och hoppas att det dyker upp en liten Marsian i slutet :P

8+1 idag, i morgon ska jag till BM och göra alla provtagningarna, så jag måste komma ihåg att lägga in sakerna för urinprovet på toa om jag nu går upp mitt i natten för ett besök, eftesom det ska vara "första" morgon kisset :P ska bara leta upp en plast mugg, kommer fan inte lyckas sikta mitt i natten när man är yrvaken :P
    Oj ska det vara morgonkisset? Fick inte info från BM om det! Kanske ska ringa & kolla om jag behöver samla mitt kiss någonstans med haha! Fast jag har tid klockan 9! (den 14/8)!
  • Erya

Tja kisset ska ha "legat" i minst 4 timmar elelr nåt tror jag det var, om jag minns rätt, det är ju för att du inte ska ha hunnit "spä" ut det antar jag.

Men hon sa också att jag kunde göra det där (eftersom klamydia provet kunde vara lite krångligt att göra själv...)

• carin81
    Nala02 och Gullan: tack.. jag får klura lite på hur jag ska göra..

tänk om man hade en manual över hur ens graviditet ska kännas. Vad allt skulle vara lättare. Nu tycker jag att man famlar fram och tillbaka. Varför är inte jag illamående? Idag har jag ingen molvärk eller lika ont i brösten - då tror man genast att något är fel. Varför har jag bara molvärk på vänster sida osv.
    Dock tycker jag iaf att jag har betydligt mer symptom än från förra gången jag hade missfall. Det är ju positivt iaf. Ska försöka att ta graviditeten som den kommer och inte spekulera eller analysera så mycket för jag blir bara så orolig. Gissar att det blir lättare med andra barnet...
Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013