• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • Gullan

Usch va jobbit carin 81.

För mig dök det upp över en dag också, ungefär för en vecka sedan.
    Jag har inga expertråd eller något dylikt men tänkte att jag i allafall kunde beskriva var som hjälpt mig.

En viktig sak för mig är att äta typ mariekex innan jag reser mig ur sängen. Sen att jag äter något till frukost som verkr funka. Märkte i månddags att det jag alltid brukar äta gav reflex direkt att kräka upp, utan förvarning. Nu äter jag yogurt med mussli. Däremot är det lite jobbigt ändå tidiga mornar då jag ofta kallsvettas till s efter en stund efter frukosten o känner mig svimmfärdig. Så för morgonen har jag inte löst problemet helt än.

Annars så äter jag ofta och små mängder under dagen. Banan har nog blivit min bästa vän, äter mellan frukost o lunch, efter lunch o på kvällen. Mat äter jag det jag är sugen på, ofta lätta maträtter som soppor eller sallad, känns frächt. mannen anpassar sig. Har också en färdigbredd smörgås med mig om jag ska någon stans som jag kan småäta på.

Gemensmt för allt ätande är att jag behöver äta sakta, o h tugga noga. inte skälpa ett glas vatten häller, utan små dricka. Äter jag för fort kan det bli kräk reaktion. Just kring frukosten hjälper det för mig att äta där jag kan sitta bekvämt, typ soffan, sackosäck. Gör att illamåendet inte kommar på samma sätt. Sen är ju godis bra att stoppa i sig lite då o då om blodsockret håller på o sjunka. Äter någon eller några per dag. För mig har det funkat med polkagrisar, lite fräsh smak. Choklad, vilket jag älskade förut känner jag inte alls för. Så mint har hjälpt mig att kunna förskjuta mat några minuter. Ofta är det just något att äta som jag behöver då jag mår illa.  

Då jag mår riktigt illa brukar ja sätta mig på toa, ofta är nummer 2 nödvändigt då och det kommer den vägen istället för att kräkas. Har funkar för mig i allafall. 

Om du inte testat det jag beskriver kanske du ska ha med dig smörgåsar, kex och en godissort som du kan äta hela tiden, så kanske det kan funka..... om det är så att du fungerar som mig. Jag satt i bilen 8 timmar min värsta illamående dag och åt nog sammanlagt 5 bananer, godis, 2 cheesburgare och drack vatten, utöver lunchen.

Jag låter verkligen som ett matvrak. Jag har däremot aldrig tidigare i livet gått upp o vikt av någonting så vi får väll se vad som händer de närmaste månaderna. Skulle förvåna mig om jag stod kvar på mina 47 kilo efter förlossningen.

Hoppas det går bra för dig på flyget.         

• Laliii
    Erya skrev 2012-08-01 16:46:18 följande:
    Hade jag haft ett barnrum att planera hade jag nog också viljat ha reda på könet, just för att som du säger inte vara bunden till neutrala färger :)

Min lilla Marsian får sova i vårt rum tills den blir några månader gammal (om inte längre) tills vi hittar en 4RoK. har en 3a just nu men ena rummet har vi som arbetsrum, med 2 stora skrivbord och en maffig garderob :P som vi inte får plats med någon annanstans :D

Håller utkik efter lite större, hade varit allra bäst och mysigast med hus, men det kapitalet har vi inte undansparat än.
    Hehe okej, men då förstår jag :) Vi letar lite större med, vi har en 2:a just nu på 64,5 kvm men vi har ingen balkong & saknar det. Men det är ingen brådska, barnet får en barnkammare & bebisen tar inte så mkt plats de första åren :)
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9-12 Mars 2013 :)
  • Laliii
    Nala02 skrev 2012-08-01 17:37:45 följande:
    Laliii  Jag vill också ta reda på könet, mest för att jag vill inreda vårt barnrum efter en kille eller tjej. Jag tror också samma som dig att jag lättare kommer relatera till barnet om jag vet vad det är :) Men alla är olika... kanske vill jag spara könet som en överraskning inför andra barnet, vem vet :)
    Ja men precis :) Jag tror att andra barnet gör inte mkt att veta könet :) Men första är ju speciellt & jag vill helst inte ha det neutralt så att säga!
  • Laliii
    carin81 skrev 2012-08-01 18:04:42 följande:
    Vi ska definitivt ta reda på om det blir en kille eller tjej. Jag är ju så nyfiken. Är dock helt 100% på att det ligger en liten tjej där inne.  Just för att det bara produceras tjejer i min släkt. Skulle dock vara kul att bryta trenden..
    Hehe oki :) Vi har oxå mest tjejer i släkten, endast mina bröder är pojkar i hela släkten. Men jag tror faktiskt att jag bär på en pojke! :) 
  • Laliii
    carin81 skrev 2012-08-02 06:38:30 följande:
    Nu har illamåendet startat.. Kom smygandes igår lite då och då, nu är det konstant... om 12 timmar sätter jag mig på ett plan och får panik när jag tänker på hur jag ska klara det. Springer till toan var 5:e minut för att försöka kräkas.. hur håller man illamåendet i schakt??
    Usch stackare! Det finns olika trix & mediciner för det! Jag vet dock inte exakt vad i och med att jag som tur är befriad av sådan illamående, mår bara illa vi hunger & på morgonen! Hoppas du hittar ngt som fungerar för dig! 
  • Lilly Jk

Jag trodde idag att jag kunde springa ifrån illamåendet.
    Ut med hundarna kändes viktigare än frukost, men så fel jag hade.

Nu har jag legat nerbäddad de senaste två timmarna och vågar inte resa mig!

• Joely

Hej tjejer! Jag har inte varit inne här på länge då illamåendet slog till för ca 2veckor sen. Är illamående konstant och har inte kunna gjort så mycket alls :( min man frågar hela tiden om han kan göra nått men jag vet ju själv inte vad jag ska göra åt det. Har läst på på olika sidor och jag kan säga att jag kräks bara av lukten av Mariekex! Mjölk är det som lugnar för stunden jag dricker det. Man vet knappt var man ska ta vägen när man mår så här illa. Hade aldrig kunna föreställa mig att det skulle vara så här att vara gravid... Hoppas på att det ger sig riktigt snart... Tur att man har semester en vecka till. Jag hade inte kunnat jobba när jag mår så här. 6+4 idag :) sakta men säkert går tiden framåt. Har första samtalet med BM den 17/8. Vilket jag ser fram emot. Här i Linköping har vi första UL vecka 12-13, vilket jag tycker är väldigt bra. Så den 12/9 ska jag iväg på mitt första UL :) längtar så! Ha en bra dag allihopa!

• Nala02

Jag lider med alla er tjejer som mår så fruktansvärt illa, fy vad jobbigt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är. Det enda tips jag kan komma på förutom alla de tips ni givit att äta rätt och sova rätt är att be om tabletter mot illamående, det finns säkert någon receptfri variant också. Kolla på apoteket och hör med er BM, man ska inte må så illa så att man blir begränsad tycker jag.

Själv går jag in i v. 10 idag... det känns som en väldigt skön siffra. Några veckor till och ett ultraljud på det så kanske man vågar pusta ut lite :)

• asken

Jag verkar ligga någon vecka efter er andra som är här inne, inne i v7. Men jag har inte heller några direkta känningar av graviditeten, brösten bara som har svullnat lite och ibland är känslan av en liten ballong i magen där. Annars är allt som vanligt och det är klart man blir nojjig, samtidigt är jag glad att jag får må bra. Jag äter också ACO gravid, kan ju inte va dumt att göra tänker jag.

Jag och sambon är överens om att inte ta reda på könet, vi vill överraskas! =) Och vi tänker inte inreda något neutralt och beiget... ;) Finns så många andra fina färger som passar alla små barn. Blått och grönt och rött och ja, allt utom ljusblått och rosa, men så är jag inte heller så förtjust i dessa färger. 
    Jag har börjat sy ett lapptäcke till bebben. Får väl se om det är klart i mars....

• Gullan

Hej Alla!

Jag o mannen har bestämt oss för att vi inte vill veta könet fast förstår ändå er som vill ta reda på det. Klart vi också är nyfikna men vi känner att vi vill sparar den överraskningen till själva förlossningen. Vi har också haft en bekant som fick reda på att de skulle få en flicka men när bäbisen väl titta ut så var det en pojke. De hade köpt hem massa rosa, hehe, så så kan det gå. Men det var några år sedan så tekniken kanske är så pass säker nu att man kan vara helt säker.

Vi har inte tänkt inreda rummet vi har för bäbisen i pojk eller flick färger,  framförallt inte rosa men är nog för att jag jobbar på förskola och är lite trött på denna rosa hysteri. Vi båda gillade barbapapa som barn och har tänkt att det är nåt o satsa på. Många olika färger och som häller inte är könssteriotypa.
    Nackdelen med det rummet vi har är att de var nytapetserat då vi flyttade in (ett år sedan), är lite i grå/lila nyansen. Därför känner vi att det är viktigt att blanda upp med andra färger så att det lila inte förstärks för mycket.

Men detta är bara våra tankar, vet att många älskar att inreda efter flick o och pojk färger och att andra har åsikten att rosa passar lika bra för flickor som pojkar,(har en släkting med denna åsikt)  och det är ju upp till var och en hur man känner.

Ska öppna på jobbet i morgon halv sju, är lite orolig över hur det ska gå då jag inte alls mådde bra då jag började halv åtta i måndags, hoppas det löser sig.   

Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013