Usch va jobbit carin 81.
För mig dök det upp över en dag också, ungefär för en vecka sedan.
Jag har inga expertråd eller något dylikt men tänkte att jag i allafall kunde beskriva var som hjälpt mig.
En viktig sak för mig är att äta typ mariekex innan jag reser mig ur sängen. Sen att jag äter något till frukost som verkr funka. Märkte i månddags att det jag alltid brukar äta gav reflex direkt att kräka upp, utan förvarning. Nu äter jag yogurt med mussli. Däremot är det lite jobbigt ändå tidiga mornar då jag ofta kallsvettas till s efter en stund efter frukosten o känner mig svimmfärdig. Så för morgonen har jag inte löst problemet helt än.
Annars så äter jag ofta och små mängder under dagen. Banan har nog blivit min bästa vän, äter mellan frukost o lunch, efter lunch o på kvällen. Mat äter jag det jag är sugen på, ofta lätta maträtter som soppor eller sallad, känns frächt. mannen anpassar sig. Har också en färdigbredd smörgås med mig om jag ska någon stans som jag kan småäta på.
Gemensmt för allt ätande är att jag behöver äta sakta, o h tugga noga. inte skälpa ett glas vatten häller, utan små dricka. Äter jag för fort kan det bli kräk reaktion. Just kring frukosten hjälper det för mig att äta där jag kan sitta bekvämt, typ soffan, sackosäck. Gör att illamåendet inte kommar på samma sätt. Sen är ju godis bra att stoppa i sig lite då o då om blodsockret håller på o sjunka. Äter någon eller några per dag. För mig har det funkat med polkagrisar, lite fräsh smak. Choklad, vilket jag älskade förut känner jag inte alls för. Så mint har hjälpt mig att kunna förskjuta mat några minuter. Ofta är det just något att äta som jag behöver då jag mår illa.
Då jag mår riktigt illa brukar ja sätta mig på toa, ofta är nummer 2 nödvändigt då och det kommer den vägen istället för att kräkas. Har funkar för mig i allafall.
Om du inte testat det jag beskriver kanske du ska ha med dig smörgåsar, kex och en godissort som du kan äta hela tiden, så kanske det kan funka..... om det är så att du fungerar som mig. Jag satt i bilen 8 timmar min värsta illamående dag och åt nog sammanlagt 5 bananer, godis, 2 cheesburgare och drack vatten, utöver lunchen.
Jag låter verkligen som ett matvrak. Jag har däremot aldrig tidigare i livet gått upp o vikt av någonting så vi får väll se vad som händer de närmaste månaderna. Skulle förvåna mig om jag stod kvar på mina 47 kilo efter förlossningen.
Hoppas det går bra för dig på flyget.