• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • Gullan

Håller med dig carin 81!

Däremot så verkar det vara så olika för olika personer. Har en gravid kompis nu som kräktes flera gånger om dagen första tiden i graviditeten. Men har också en anna kompis som mådde hur bra som hälst hela graviditeten. 

Jag håller med om att det är lite olika känningar olika dagar. Vissa dagar mycket ont i ryggen andra inte alls. lika har det vart med magen. Som jag sa till mannen så uppskattar jag då det känns, för då borde det vara rätt. Men är trots alla kanske bara var tredje dag som jag känner något i magen. Brösten är inte lika ömma nu häller.

Jag har mått lite illa på morronen men däremot så kom det för en vecka sedan. Innan det hade jag inte känt någonting, och det har verkligen inte vart alla dagar häller. Mest då jag behövt gå upp riktigt tidigt och jag blivit riktigt hungrig, du kanske slipper det pga av att din mage jobbar långsammare på natten? vem vet? 
    Jag tror du inte behöver vara orolig för när jag pratade med barnmorskan verkade det som att det var väldigt olika hur folk upplevde det. Hon sa mest att magverk o ryggvärk inte var ovanligt och att det inte betyder att det är farligt.

Hoppas att du kan släppa det lite och lita på att allt blir som det ska denna gång. Jag har hört att missfall ofta beror på att embryot är för skadat för att kunna leva framöver. Och då är det ju bättre om graviditeten ändå slutar tidigt än senare i graviditeten. Är ju så otroligt många graviditeter som går bra också, det får vi försöka tänka på.

• Laliii
    Erya skrev 2012-07-31 20:03:26 följande:
    Tja kisset ska ha "legat" i minst 4 timmar elelr nåt tror jag det var, om jag minns rätt, det är ju för att du inte ska ha hunnit "spä" ut det antar jag.

Men hon sa också att jag kunde göra det där (eftersom klamydia provet kunde vara lite krångligt att göra själv...)
    Okej :) Ska nog kolla med min BM innan ändå, just in case :)
  • Laliii
    carin81 Gullan

Känner så igen mig i era tankar. Skrev senast igår i min privata gravidblogg att man önskar att man riktlinjer i hur det är att vara gravid, vad som är normalt & inte normalt. Jag har en väldigt lugn graviditet än så länge, bara illamående när jag är hungrig och inte äter mat tillräckligt snabbt (oftast på morgonen) medan så många andra ligger & mår illa hela tiden. Vissa dagar känner jag mig inte gravid alls & blir orolig. Men jag försöker lugna mig med att faktiskt tänka på att alla graviditeter är så olika. Hade en vän som inte hade några symptom alls under sin graviditet, hon mådde så bra och sonen föddes på någon timma efter värkarna började. Sedan har jag en annan som blev sjukskriven redan i 3:de månaden för att hon svimmar. Så det är verkligen så olika.

Jag har helt enkelt övertygat mig själv över att lita på min kropp. Jag är ung, frisk & så länge allt känns bra så har jag inget att oroa mig över. Jag gör det jag kan för att ge bebisen det bästa jag kan, varierande kost, vila, vitaminer & mineraler, avstår från allt som kan vara dåligt och tar hand om mig. Sedan om det mot förmodan skulle gå dåligt till (vilket vi tar hårt i trä för att det inte ska gå) så är det för en anledning. Men än så länge mår jag bra, inte haft några blödningar alls (ta i trä), molvärken lade av i vecka 7-8 och inga andra konstigheter har dykt upp.

Vi får helt enkelt koppla av, lita på våra kroppar, göra d bästa vi kan & låta resten över till naturen :) Om 6 månader håller vi våra små hjärtan i våra armar! :) 
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9-12 Mars 2013 :)
  • Laliii

God morgon tjejer :)

Vi är ett par medlemmar i gruppen nu, men inte många som skriver :) Var inte blyga! :) Har även lagt till i denna tråd, högst upp länken till en bildtråd & även vår BF lista!

Idag är jag i 8+3 och imorse hade jag en hemsk illamående då jag inte åt frukost tillräckligt snabbt efter uppvaknandet. Jisses vad det inte var kul. Lider verkligen med alla de som mår så illa ständigt. Men nu har jag fått i mig en redig frukost & mår bra!  Har ätit ACO Gravid Vitaminer & Mineraler tabletter i några dagar nu & de fungerar hur bra som helst. Inte känt av att min tröga mage blivit trögare eller så.

För övrigt, om jag skrev i mitt tidigare inlägg så känner jag mig inte sådär dunder gravid. Man trodde att när man väl skulle bli gravid så skulle man känna det så mkt och hela tiden. Visst känner jag att min kropp inte riktigt är sig själv, är tröttare, kissar oftare, mår ill vid hunger & när jag åker buss eller tåg, har fått mer rumpa & höfter (enligt maken) och större bröst. Haft lite flytningar till och från, mest i vecka 7 & så torra ögon. Men jag mår ändå bra & känner mig som mig själv så att säga. :)

Om 13 dagar har jag mitt andra inskrivningsbesök hos BM och då ska alla prover tas och om 19 dagar har vi vårt första UL i samband med KUB. Ska bli så otroligt skönt att få reda på hur lilla hjärtat är där inne så man kan landa lite mer i att man faktiskt är gravid & kan koppla av lite.

I vår närhet vet i princip nästa alla om graviditeten, det känns bra att de vet så ifall något skulle gå dåligt till (vilket vi tar hårt i trä för att det inte ska gå) så vet de varför vi är ledsna och kan finnas till som stöd. De enda som jag avvaktat med att berätta för är mitt jobb & min familj (har inte så bra kontakt med de). Men om allt ser bra ut under KUB:en så ska vi berätta då. 

Det var lite om läget hos mig just nu :) Vi är glada, förväntansfulla, drömmer om barnvagnar och hur vi ska inreda barnkammaren & längtar till att få börja köpa in alla saker tills bebisen ankomst! Vi kommer givetvis att vilja veta könet om bebisen vill visa den! Hur ska ni göra? :)

Massa varma hälsningar till er alla, nu ska jag fortsätta på min andra semesterdag med massa vila & OS tittande innan vi får vänner över på middag. Igår stor sommarstädade vi lägenheten och det blev hela 7 stora svarta sopsäckar skit som slängdes. Jisses vad mycket saker man samlar på sig på 3 år (vi flyttade in i vår nyproducerade lägenhet i februari 2009). Oj vilket långt inlägg, det kanske syns att jag är en bloggare haha! 

• Erya

Vi vill ha det som överraskning :P sammtidigt så har vi snackat om de skulle fråga oss under UL om vi vill veta så är vi rätt överens att vi säkert inte hade kunnat hålla oss från att säga att vi vill veta :P

I morse var jag och gjorde alla provtagningarna :) som vanligt har de alltid svårt att hitta mina ådror, de gillar att flytta sig :P Allt såg bra ut av det hon kunde kolla direkt, hade ett blodvärde på 132 vilket var helt normalt (går på ACO Gravid) så jag behövde inte ta något extra utöver de jag redan tar.

Hon skickade remissen till Lund för RUL i vecka 18 (början på Oktober) längtar, känns som att det är så långt dit dock. Jag ska inte träffa BM igen förräns i vecka 25 (förutsatt att alla proverna kommer tillbaka normala) då får jag reda på om mamma hade rätt i att jag var RH- eller om det var någon av mina brödrar som fick det :P

Symptomen idag har kännts lite mer, har nu denna veckan fått mycket spända bröst och de har nu börjat ömma (innan var det bara bröstvårtorna som var ömma) tröttheten, huvudvärken, kissandet och matfrossandet är kvar, så ingen skillnad där :)

Och i morgon har jag varit (nästan helt) nikotin fri i 3 veckor :D

• Laliii
    Erya skrev 2012-08-01 16:08:43 följande:
    Vi vill ha det som överraskning :P sammtidigt så har vi snackat om de skulle fråga oss under UL om vi vill veta så är vi rätt överens att vi säkert inte hade kunnat hålla oss från att säga att vi vill veta :P

I morse var jag och gjorde alla provtagningarna :) som vanligt har de alltid svårt att hitta mina ådror, de gillar att flytta sig :P Allt såg bra ut av det hon kunde kolla direkt, hade ett blodvärde på 132 vilket var helt normalt (går på ACO Gravid) så jag behövde inte ta något extra utöver de jag redan tar.

Hon skickade remissen till Lund för RUL i vecka 18 (början på Oktober) längtar, känns som att det är så långt dit dock. Jag ska inte träffa BM igen förräns i vecka 25 (förutsatt att alla proverna kommer tillbaka normala) då får jag reda på om mamma hade rätt i att jag var RH- eller om det var någon av mina brödrar som fick det :P

Symptomen idag har kännts lite mer, har nu denna veckan fått mycket spända bröst och de har nu börjat ömma (innan var det bara bröstvårtorna som var ömma) tröttheten, huvudvärken, kissandet och matfrossandet är kvar, så ingen skillnad där :)

Och i morgon har jag varit (nästan helt) nikotin fri i 3 veckor :D
    Hehe okej :) Ja d e inte lätt att hålla sig ifrån att ta reda på det! :) Vi har alltid varit bestämda över att vilja veta, jag vill helst inte inreda barnkammaren i neutrala färger & köpa neutrala kläder & dylikt! Plus att jag känner att d på något sätt blir lättare att skapa band när man vet vem som är där inne i magen :) Men det är bara jag!

Skönt å veta att d såg bra ut nu i alla fall :) Jag har min provtagningsdag den 14/8 :) Uh ja RUL:en är långt bort men jag tror nog att tiden ändå kommer att gå fort, jag tror att för oss efter KUB:en den 20/8 så kommer nog det att gå lite fortare. Vi har lugnat nerverna lite, semester är över & full rulle på jobbet börjar & då hade vi tänkt komma ut med graviditeten offentligt. Så vi får hoppas att det går fort!

Åh så bra :D Jag har varit kaffe fri i 1 månad nu haha :)  
  • Erya

Hade jag haft ett barnrum att planera hade jag nog också viljat ha reda på könet, just för att som du säger inte vara bunden till neutrala färger :)

Min lilla Marsian får sova i vårt rum tills den blir några månader gammal (om inte längre) tills vi hittar en 4RoK. har en 3a just nu men ena rummet har vi som arbetsrum, med 2 stora skrivbord och en maffig garderob :P som vi inte får plats med någon annanstans :D

Håller utkik efter lite större, hade varit allra bäst och mysigast med hus, men det kapitalet har vi inte undansparat än.

• Nala02
    Laliii  Jag vill också ta reda på könet, mest för att jag vill inreda vårt barnrum efter en kille eller tjej. Jag tror också samma som dig att jag lättare kommer relatera till barnet om jag vet vad det är :) Men alla är olika... kanske vill jag spara könet som en överraskning inför andra barnet, vem vet :)
  • carin81

Vi ska definitivt ta reda på om det blir en kille eller tjej. Jag är ju så nyfiken. Är dock helt 100% på att det ligger en liten tjej där inne.  Just för att det bara produceras tjejer i min släkt. Skulle dock vara kul att bryta trenden..

• carin81

Nu har illamåendet startat.. Kom smygandes igår lite då och då, nu är det konstant... om 12 timmar sätter jag mig på ett plan och får panik när jag tänker på hur jag ska klara det. Springer till toan var 5:e minut för att försöka kräkas.. hur håller man illamåendet i schakt??

Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013