• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • Piijuva

10 kr var inte så farligt. Haha vart fick jag 400 kr per bild ifrån??? Men antar att det skiljer sig från olika län och sjukhus. Jag ska till KS i Solna och har googlat om priser men hittar inte.

• Lilly Jk
    Piijuva skrev 2012-10-03 12:09:18 följande:
    10 kr var inte så farligt. Haha vart fick jag 400 kr per bild ifrån??? Men antar att det skiljer sig från olika län och sjukhus. Jag ska till KS i Solna och har googlat om priser men hittar inte.
    Jag ska på RUL på måndag på KS i Solna, gjorde även KUB där.
    Bilderna ska kosta 50 kr styck där :)
    Jag råkade dock snatta dem sist så jag ska be om att få betala nu istället,
    var så uppe i varv så jag glömde helt bort :p

Är i v. 19 nu för övrigt, det hade jag också glömt bort :D
    Blobben BF 4/3-2013
  • 2009

Det kanske beror lite på vad det är för bilder också, vi fick utskrifter ca 10*15 cm på blankt papper, det kanske är finare kvalitet om de är dyrare. Eller ett snålare landsting ;)

• asken

Kul med RUL. En annan har en hel månad kvar. =/

Själv firade jag min födelsedag med första besöket hos BM. Blodprov och sånt. Och lyssna på det galopperande lilla hjärtat. BM tyckte vi höll oss till "mitt" uträknade BF datum 28/3 fram tills RUL, så nu är jag plötsligt i slutet av v 15... Blir inte klok på veckorna hit och dit.. haha Och äntligen börjar det formas någon typ av mage på mig också. Har dock inte bildbevis på datorn. Får komma någon annan gång.

• Laliii
    asken skrev 2012-10-03 21:10:10 följande:
    Kul med RUL. En annan har en hel månad kvar. =/

Själv firade jag min födelsedag med första besöket hos BM. Blodprov och sånt. Och lyssna på det galopperande lilla hjärtat. BM tyckte vi höll oss till "mitt" uträknade BF datum 28/3 fram tills RUL, så nu är jag plötsligt i slutet av v 15... Blir inte klok på veckorna hit och dit.. haha Och äntligen börjar det formas någon typ av mage på mig också. Har dock inte bildbevis på datorn. Får komma någon annan gång.
    Ssnart är du oxå där :)  Men när fyllde du år? Grattis i efterskott i sådana fall :)
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9/3-2013 - alisagonzalez.se
  • Laliii
    Imorse lyssnade jag på lilla hjärtat i magen. Det var morgongympa på gång, det buffades som bara den. Men en rolig sak hände, jag hörde bebisen hjärta både på höger & vänster sidan av magen. Haha. Vi vet ju att det bara är en bebis i magen men man vart lite paff (redan varit på 2 UL). Men sen så är det ju så att bebisen nu är större & hjärtat & dess slag lika så, så det hörs väl lite överallt. Så näh, ingen överraskning kommer att dyka upp på RUL:et om 8 dagar hehe.
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9/3-2013 - alisagonzalez.se
  • Gullan

Hej alla!

I örebro så stod det på ultraljudsinbljudan att bilderna kommer att kosta 20 kr/styck om man vill köpa efter  ultraljudet. Det stog inget på er andras inbjudningar?

Usch va jobbigt att så många av er haft problem med höfter och dylikt.
    Jag hade riktiga problem med detta för 2-3 veckor sedan. Speciellt nätterna var hemska. Skrek av smärta på morgonen då jag inte kunde böja mig utan att det kändes som en knivhugg i ryggen. Nu har det däremot blivit jättebra bara av att jag lagt på ytterligare en madreass som lixom gör att höften inte får det så hårt. Sen sover jag på sidan och stöttar upp benet/ höften jag inte sover på med en stor bred kudde. Har funkat f,ör mig så att jag nu igen kan sitta i soffan utan problem. Då det var som värst gick det inte alls, Blev pinnstol till filmkvällen  ;) 
    Har också gåt en rask promenad om dagen för attt "hålla igång" kroppen ordentligt.

Det kanske var enkla medel som ni andra redan testat. Men tänkte i allafall passa på o berätta dem om det kan hjälpa någon.

Känns verkligen som att magen kommit igång och vuxit nu. Inte bara maken och jag som tycker att det faktiskt putar nu. Det är roligt och skönt att känna att det händer något. Är rätt övertygad om att jag kände två sparkar i går morse också. Men har fortfarande lite svårt att identifiera känslan "fiskpirr" som alla gravida jag träffat snackar om. Tyckte mer det kändes som en stöt som både kändes på insidan och utsidan på nedre delen av magen.  MEn men....

Ha en fin dag allihopa!       

• MimmiSthlm
    Laliii skrev 2012-10-02 17:37:41 följande:
    Jag hade bäckenledssmärtor, började på höger sida & strålade ned mot skinkan & fram till låren & sen när höger gick över så var det dags för vänstersida, som tur var vänster mkt mildare!

Ja kika runt, finns många varianter, jag valde denna just för att man kan ha den bakom ryggen & den hjälper mig att inte lägga mig på rygg under natten när jag inte tänker på det :) 

Har testat att sova med min "fake-tempurkudde" mellan mina knän de senaste två nätterna och oj - vilken skillnad! Jobbigt bara när man vaknar av att kudden ramlar bort men varje gång jag vaknat har jag iaf legat på sidan istället för på rygg så man kanske håller sig kvar så undermedvetet för att kudden ligger där som en slags påminnelse till hjärnan eller något.

Hur som helst så är jag ännu mer övertygad om att jag ska klicka hem en såndär kudde idag! Tror den kommer funka superbra för mig. Stort tack för tipset!    
  • MimmiSthlm
    2009 skrev 2012-10-02 18:11:24 följande:
    Så klart jag kan skriva lite om vårt RUL Glad

Först tittade hon (är det en barnmorska som gör RUL förresten, glömde fråga?) lite själv på en skärm, jag antar att det var bara för att kolla så att det fanns en knatte med ett fungerande hjärta där inne. Sen fick vi titta på en egen skärm där hon förklarade vad det var vi såg. Och tur var väl det, för ofta var det bara svarta håligheter och vita streck! :) Först fick vi se knatten i profil och hon förklarade hur han låg, som en båge med fötterna uppe vid ansiktet. Vi tittade på benen i ena foten i närbild och fick se kotorna i ryggraden. Hon mätte lårbenet och diametern på huvudet flera gånger och fick ett medelvärde vilket gav beräknat förlossningsdatum (fråga mig inte hur...)

Fötterna är tydligen lika stora som lårbenet vid den här tiden, alltså nästan 3 cm! Huvudet var ca 4 cm i diameter. Sen bytte hon vinkel och vi fick se knatten framifrån, ansiktet och händerna. Ansiktet såg ut som en liten alien, man ser ju inte själva huden utan bara benstrukturen och tandanlagen så det såg ganska roligt ut. :) Sen bytte hon vinkel igen och gick uppifrån skallen ner genom kroppen för att kolla att hålrummen i hjärnan fanns som de skulle, att matstrupen var öppen ner till magsäcken och att hjärtat såg ut som det ska med alla kamrar och klaffar.

Samtidigt som hon kollade runt och berättade så skrev hon ut bilder, vi fick totalt 6 st från olika vinklar. Hela undersökningen tog ca 30 min. Jag har säkert glömt nåt nu, men jag var så otroligt fascinerad av det vi fick se på skärmen, helt otroligt att man kan se så mycket redan nu! Men allt ska ju vara klart inne i kroppen med alla organ och så, så det enda som återstår är ju för knatten att växa på sig :) Det var verkligen en rolig undersökning att göra, och så klart fällde jag en tår eller två där jag låg... :)
    Åh, så mysigt!! Tack för att du delade med dig! Nu längtar jag så mycket så jag snart inte vet vart jag ska ta vägen haha, 8 dagar kvar!!
  • MimmiSthlm
    2009 skrev 2012-10-02 18:13:50 följande:
    Vad skönt! :)
    Jag har inte heller känt sug efter något speciellt, mer efter olika saker olika dagar. Men inget sötsug som tur är, mer efter riktig mat :) Tur att man inte blev en av de som vill äta kattsand, slicka på betong eller annat mysko... :)

Haha ja men precis, min kompis mamma ville vara nere i deras källare hela tiden för att det var så mycket kalk i väggarna där, tillslut kunde hon inte hålla sig och var tvungen att slicka på väggen... Haha så jäkla konstigt att man blir sådär! Tilläggas bör att hon är en supergullig och smart kvinna, det var bara graviditeten som gjorde henne helt knasig :)
Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013