2009 skrev 2012-10-02 18:11:24 följande:
Så klart jag kan skriva lite om vårt RUL
Först tittade hon (är det en barnmorska som gör RUL förresten, glömde fråga?) lite själv på en skärm, jag antar att det var bara för att kolla så att det fanns en knatte med ett fungerande hjärta där inne. Sen fick vi titta på en egen skärm där hon förklarade vad det var vi såg. Och tur var väl det, för ofta var det bara svarta håligheter och vita streck! :) Först fick vi se knatten i profil och hon förklarade hur han låg, som en båge med fötterna uppe vid ansiktet. Vi tittade på benen i ena foten i närbild och fick se kotorna i ryggraden. Hon mätte lårbenet och diametern på huvudet flera gånger och fick ett medelvärde vilket gav beräknat förlossningsdatum (fråga mig inte hur...)
Fötterna är tydligen lika stora som lårbenet vid den här tiden, alltså nästan 3 cm! Huvudet var ca 4 cm i diameter. Sen bytte hon vinkel och vi fick se knatten framifrån, ansiktet och händerna. Ansiktet såg ut som en liten alien, man ser ju inte själva huden utan bara benstrukturen och tandanlagen så det såg ganska roligt ut. :) Sen bytte hon vinkel igen och gick uppifrån skallen ner genom kroppen för att kolla att hålrummen i hjärnan fanns som de skulle, att matstrupen var öppen ner till magsäcken och att hjärtat såg ut som det ska med alla kamrar och klaffar.
Samtidigt som hon kollade runt och berättade så skrev hon ut bilder, vi fick totalt 6 st från olika vinklar. Hela undersökningen tog ca 30 min. Jag har säkert glömt nåt nu, men jag var så otroligt fascinerad av det vi fick se på skärmen, helt otroligt att man kan se så mycket redan nu! Men allt ska ju vara klart inne i kroppen med alla organ och så, så det enda som återstår är ju för knatten att växa på sig :) Det var verkligen en rolig undersökning att göra, och så klart fällde jag en tår eller två där jag låg... :)
Åh, så mysigt!! Tack för att du delade med dig! Nu längtar jag så mycket så jag snart inte vet vart jag ska ta vägen haha, 8 dagar kvar!!