• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • Rainbow Dash

Ska till os i London med en 4-åring som inte lyssnar. Ska definitivt köpa en ryggsäck med svans till oss. All extra hjälp är tacksamt. Betyder inte att vi kan ta det lugnt ändå men lite hjälp uppskattas.

• pluvdo

Det blev ingen sele idag eftersom jag inte hittade någon bra. Är osäker på om jag skall köpa en med ryggsäck eller bara en sele. Vad tycker ni? Jag tänker att han kanske hellre har en rolig ryggsäck med sina leksaker i på sig än bara en enkel sele. Samtidigt så kanske det blir väldigt varmt för honom att ha på sig en sådan ryggsäck nu på sommaren?

• Mellanmjölkens land

Vad ni gör, se till att testa selen på honom innan ni köper den! Vi har fått låna/ärva två olika selar varav en var jättesöt med ett mjukisdjur där man höll i svansen. Ingen av dem accepterades utan dottern skrek och försökte dra av sig dem. Den vi köpte ser inte det minsta bekväm ut men den accepteras utan problem

• t0va
    Mellanmjölkens land skrev 2012-07-19 08:43:09 följande:
    Vad ni gör, se till att testa selen på honom innan ni köper den! Vi har fått låna/ärva två olika selar varav en var jättesöt med ett mjukisdjur där man höll i svansen. Ingen av dem accepterades utan dottern skrek och försökte dra av sig dem. Den vi köpte ser inte det minsta bekväm ut men den accepteras utan problem
    Vi hade samma problem men lösningen blev tvärt om, ingen av de enklare selarna vi testade funkade, de satt dåligt, gled upp och sonen hatade den, men "lejon"-selen vill han ha och sova med den satt kanon på den lilla knubbiga kroppen. :)

Jag hittade ingen där man kunde prova så vi chansade och köpte, men bor man i STHLM och GBG så finns de att prova i butiker.
  • Höghus

t0va: mina barn har aldrig suttit fastspända i vagnen heller. Blir illamående bara av tanken på selar och koppel och om man ständigt håller fast dem, hur ska barn då kunna utforska världen och lära sig frihet under ansvar? Visst, det blir lite jobbigare under ett tag att inte knyta fast ungen, men det är så värt det. Tror för övrigt att det är allt för lätt att som förälder fastna i det där bekväma selandet oxå. Har sett 5-åringar i park med sele :((. Sen har du kanske någon npf-diagnos som inte förmår läsa djur som något annat än rent biologiskt. Man brukar ju faktiskt skilja på djur

• Mellanmjölkens land

Frihet under ansvar? Som 1åringar? Enda alternativet till att i vissa situationer ha vår 1åring i någon typ av sele (vagn- eller gåsele) är att använda sjal eller bärsele. Eller... Hålla ett så hårt tag om armen att det inte går att slingra sig loss (=blåmärken) finns väl också som alternativ men det är definitivt inget för mig. Måste man gå bredvid en starkt trafikerad väg är det inte rätt tillfälle att lära sig frihet under ansvar...

• Höghus

Ja frihet under ansvar. En förmåga som inte är färdig förrän i vuxen ålder. Men som mina barn med små små steg bit för bit börjat utveckla i och med att de börjat gå. Hålla i handen går f.ö utmärkt. Ingen av mina vildingar har fått ett enda blåmärke. Men ha ni era husdjur/barn i koppel så gör jag på mitt sätt.

• glenda
    Höghus skrev 2012-07-19 18:25:59 följande:
     Men ha ni era husdjur/barn i koppel så gör jag på mitt sätt.
    Och dagens supermorsa gar till...

Bara pa familjeliv! Glad
  • Höghus

....haha. Skulle nog säga att det bara är på det här märkliga forumet som föräldrar är så hysteriska att de kopplar sina barn och helt normalt föräldraskap anses supermorsigt...

• t0va
    Höghus skrev 2012-07-19 20:41:18 följande:
    ....haha. Skulle nog säga att det bara är på det här märkliga forumet som föräldrar är så hysteriska att de kopplar sina barn och helt normalt föräldraskap anses supermorsigt...
    Eller så är det bara på det här märkliga forumet som folk är så smarta att de inser att det inte finns några superföräldrar utan att alla har brister och att det finns barn i olika former, storlekar och förmågor. Endel kan gå och hålla handen vid sidan av föräldern andra rusar iväg rakt ut i gatan utan att tänka eller lyssna på föräldern.

Jag tycker inte det är det minsta supermorsaaktigt att skita i barnens säkerhet och riskera att de skadar sig ordentligt. Men så åker mitt barn fastspänt och bakåtvänd i bil, har hjälm på sig när han cyklar och flytväst på sjön, men visst jag är väl hysterisk.
Svar på tråden Barn i koppel