• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • t0va
    Lumikki skrev 2012-07-17 23:57:45 följande:
    Aldrig i livet att jag skulle ha koppel på mina barn. De är inga djur och nån måtta får det vara på hysterin. Och ja, jag har vilda barn. 3 st. Och vi reser mycket och gör många utflykter. Men något koppel skulle jag ALDRIG använda. Jag tror det skapar falsk trygghet.
    Men köra runt i en vagn fastspända funkar bra, det ser jag som värre än djur. Har de sele så får de välja själva mer och kan styra över vad de vill göra och gå. I vagn blir de passiva varelser som åker med.

Så jag ser det tvärt om, det är en frihet att ha sele.

BTW inte bara du utan även du och jag är ett djur ;)
  • nixi

Sele har ju använts i fjällen på skidåkande barn hur länge som helst, skitbra tycker jag då det fyller en säkerhetsfunktion! Samma sak gäller ju barn som springer iväg vid trafikerade vägar, stora folkmassor osv.

• Dohgon

jag har planerat att köpa till våra killar. men tror jag kör på modellen som ser ut som ett djur eller så där man håller i svansen =)
    våra är inte sjövilda direkt, men de är två krabater som helst gör vad de själva vill.

• mimbo

Så jäkla bra bra! Många 1-3 åringar vägrar hålla handen och varför sitta i vagn när benen behöver springa? Tar några sekunder för en liten att komma bort i en folksamling, springa mot en trafikerad gata eller ramla i vatten.
    Vi har själva använt sele till vår då 1½ åriga dotter när vi var i en hamn, samt vid en av våra utlandsresor när vi var ute bland massa folk på kvällen. Mellansonen hade vi nog också sele på vid något tillfälle men han var aldrig någon "rymmare" som sin storasyster. Yngsta sonen som nu är 15 mån kommer vi säkerligen ha sele på när vi åker till mallis i augusti. Både på flygplasten och när vi är ute och går (kommer bo vid ett kanalområde). Han vill gärna gå själv och har förstås ingen känsla för faror! Hålla handen är som att hålla en hal ål. Supersnabb är han också och smiter när han får chansen. Klart jag satsar på säkerhet i första hand! Precis som jag har bälte i bilen och i vagnen för att undvika olyckor

• pluvdo
    tahira skrev 2012-07-17 12:19:31 följande:
    Eller så tar man sig tid att upptäcka MED barnet, följer med där barnet går och pratar om sakerna man ser tillsammans. Jag tror det är lätt att liksom "släppa iväg" barnet och inte vara lika delaktig själv om man har sele på. 

Vi har inte skällt på vår son när han varit så liten att sele skulle vara aktuellt, det får man inte ut något av. 

Det är klart att det kan finnas anledningar till att man har sele, ett skadat/ sjukt barn eller en sjuk förälder. Därför röstade jag på "Undra vad det är för fel på barnet?"

Jag skulle utgå från att det fanns särskilda omständigheter som gjorde att barnet behövde sele, precis som det finns 4-5-åringar som sitter i vagn. 

En liten del av mig skulle tänka att det var lata föräldrar, men sedan skulle jag komma på att det kan ju finnas skäl till det, helt enkelt.
    Det gör jag förstås också, men när man exempelvis skall handla så finns det inte alltid tid över till att upptäcka med barnet och gå och prata om vad barnet ser. Det är illa nog att promenaden hem från affären eller bussen eller var vi nu varit oftast tar över en timme trots att det egentligen bara bör ta cirka åtta minuter. Sedan så, i affärer exempelvis så är det inte direkt så att sonen vill upptäcka och prata om saker han ser utan han springer iväg och när jag kommer efter så tror han att jag leker jage så då springer han ännu längre bort. Det blir ganska så stressande och tröttsamt i längden, när man måste handla med honom tre-fyra gånger per vecka.

Min son är väldigt aktiv och gillar inte att hålla handen och han har inte frivilligt suttit i vagnen längre tid än kanske fem minuter sedan han var knappt 1½. Att ta med honom in till Nordstan (köpcentrum i Göteborg) exempelvis, vilket jag måste ibland, är tortyr.
  • pluvdo
    Queenie70 skrev 2012-07-17 12:59:52 följande:
    Jag försökte vara lite rolig där.
    Haha jaså. :D
  • Furstinna

Jag tänker nog att föräldern inte har någon som helst koll på barnet iom de måste använda koppel.

• Mörksuggan

Jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan på t.ex. flygplatser, om man var på en stor marknad med en massa folk eller i en storstad.. Räcker med att man tittar bort 1sekund så kan ju barnet vara borta. Alternativet är ju att jag har barnet fastspännt i vagnen. Vilket säkert är betydligt tråkigare för barnet. Skulle aldrig våga ha mitt barn springande lös någonstans där man lätt kan tappa bort det. Inte i dagsläget i alla fall. För just nu tycker hon att det är jättekul att springa iväg. Speciellt om jag ropar efter henne eller springer efter henne.

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Kamouflage
    Furstinna skrev 2012-07-18 10:01:08 följande:
    Jag tänker nog att föräldern inte har någon som helst koll på barnet iom de måste använda koppel.

Hahaha, är det inte just det föräldern faktiskt har? T o m stenkoll på barnet!
Svar på tråden Barn i koppel