Barn i koppel
Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?
Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.
Exempelvis:

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?
Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.
Exempelvis:

Sele har ju använts i fjällen på skidåkande barn hur länge som helst, skitbra tycker jag då det fyller en säkerhetsfunktion! Samma sak gäller ju barn som springer iväg vid trafikerade vägar, stora folkmassor osv.
jag har planerat att köpa till våra killar. men tror jag kör på modellen som ser ut som ett djur eller så där man håller i svansen =)
våra är inte sjövilda direkt, men de är två krabater som helst gör vad de själva vill.
Så jäkla bra bra! Många 1-3 åringar vägrar hålla handen och varför sitta i vagn när benen behöver springa? Tar några sekunder för en liten att komma bort i en folksamling, springa mot en trafikerad gata eller ramla i vatten.
Vi har själva använt sele till vår då 1½ åriga dotter när vi var i en hamn, samt vid en av våra utlandsresor när vi var ute bland massa folk på kvällen. Mellansonen hade vi nog också sele på vid något tillfälle men han var aldrig någon "rymmare" som sin storasyster. Yngsta sonen som nu är 15 mån kommer vi säkerligen ha sele på när vi åker till mallis i augusti. Både på flygplasten och när vi är ute och går (kommer bo vid ett kanalområde). Han vill gärna gå själv och har förstås ingen känsla för faror! Hålla handen är som att hålla en hal ål. Supersnabb är han också och smiter när han får chansen. Klart jag satsar på säkerhet i första hand! Precis som jag har bälte i bilen och i vagnen för att undvika olyckor
Jag tänker nog att föräldern inte har någon som helst koll på barnet iom de måste använda koppel.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan på t.ex. flygplatser, om man var på en stor marknad med en massa folk eller i en storstad.. Räcker med att man tittar bort 1sekund så kan ju barnet vara borta. Alternativet är ju att jag har barnet fastspännt i vagnen. Vilket säkert är betydligt tråkigare för barnet. Skulle aldrig våga ha mitt barn springande lös någonstans där man lätt kan tappa bort det. Inte i dagsläget i alla fall. För just nu tycker hon att det är jättekul att springa iväg. Speciellt om jag ropar efter henne eller springer efter henne.