• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • PerG

Nu har jag inte "kopplat" min 2 1/2 åring, men du får gärna ge tips om hur man lyckas hålla handen på en som blir lealös och som man får, bokstavligen, släpa om man ska hålla handen. Det är helt enkelt släpa eller låta springa "fritt" (= icke önskvärt i alla situationer)..

Om man har ett barn som håller handen så förstår jag att sele verkar absurt...

Höghus skrev 2012-07-19 18:25:59 följande:
    Ja frihet under ansvar. En förmåga som inte är färdig förrän i vuxen ålder. Men som mina barn med små små steg bit för bit börjat utveckla i och med att de börjat gå. Hålla i handen går f.ö utmärkt. Ingen av mina vildingar har fått ett enda blåmärke. Men ha ni era husdjur/barn i koppel så gör jag på mitt sätt.

• pluvdo
    PerG skrev 2012-07-19 22:52:18 följande:
    Nu har jag inte "kopplat" min 2 1/2 åring, men du får gärna ge tips om hur man lyckas hålla handen på en som blir lealös och som man får, bokstavligen, släpa om man ska hålla handen. Det är helt enkelt släpa eller låta springa "fritt" (= icke önskvärt i alla situationer)..

Om man har ett barn som håller handen så förstår jag att sele verkar absurt...
  • Cogito ergo sum

Funderar själv på att skaffe en då vi ska utomlands där det är hamn och bråddjupt med mycket turister. Som sagt en 19 månders lyssnar inte alltid och fattar inte alltid varför nej är nej och vill man absolut inte sitta i vagn så verkar det som ett bra alternativ.

• Veladis

Saknar ett alternativ i stil med: Det är OK i de flesta fall, och jag skulle kunna tänka mig använda ngt liknande i vissa situationer. Om de andra alternativen t ex är: Låta vilt springande och oförskämt snabb tvååring bli överkörd av valfri fartdåre i trång gränd på semester i sydeuropa där trottoaren är obefintlig och ingen promilleräns finns för bilkörning, eller trycka ner skrikande tvååring som "kan gååå fääääälv" i vagn och binda fast samma skrikande tvååring med en annan sorts sele där i vagnen, så ja, en sån vore toppen! (önskar vi hade haft en sådan på vår Malta-resa, ja).

• Veladis
    Höghus skrev 2012-07-19 14:38:50 följande:
    t0va: mina barn har aldrig suttit fastspända i vagnen heller. Blir illamående bara av tanken på selar och koppel och om man ständigt håller fast dem, hur ska barn då kunna utforska världen och lära sig frihet under ansvar? Visst, det blir lite jobbigare under ett tag att inte knyta fast ungen, men det är så värt det. Tror för övrigt att det är allt för lätt att som förälder fastna i det där bekväma selandet oxå. Har sett 5-åringar i park med sele :((. Sen har du kanske någon npf-diagnos som inte förmår läsa djur som något annat än rent biologiskt. Man brukar ju faktiskt skilja på djur

Min sexmånaders ramlade ur vagnen (gammal hederlig Emmaljunga sittvagn) förra veckan när jag stannade vid vägkanten för att plocka ett smultron och släppte henne med blicken 15 sekunder... Sedan dess är det definitivt sele på som gäller. Turligt nog gick det bra - men en sexmånaders har inte samma förmåga som ett äldre barn att dra lärdom av sitt fall och inte göra om samma sak igen. Eftersom jag inte vill ha en bebis med skallskador och brutna armar och ben så känns sele i vagnen som ett toppenalternativ. Hon själv bryr sig inte om selen heller. Pilalrl iute på den som med allt annat...

Använder du inte bälte till barnen i bilen heller?

Jag har f ö jobbat med barn i över 10 år och bor i ett barnrikt område. Jag vet att det finns de som, förmodligen välbehövligt, använder sele till barn i 1-3 årsålder vid vissa tillfällen/situationer. Men jag har aldrig, och då menar jag aldrig, sett barn som går i sele för jämnan, eller så stora barn som femåringar i sele. Det är nog inte vanligt, om ens alls, förekommande.      
  • Veladis
    Veladis skrev 2012-07-19 23:53:55 följande:

Jag har f ö jobbat med barn i över 10 år och bor i ett barnrikt område. Jag vet att det finns de som, förmodligen välbehövligt, använder sele till barn i 1-3 årsålder vid vissa tillfällen/situationer. Men jag har aldrig, och då menar jag aldrig, sett barn som går i sele för jämnan, eller så stora barn som femåringar i sele. Det är nog inte vanligt, om ens alls, förekommande.      

Gå-sele alltså, gällde det sista stycket.
  • Mumsiga M

Kan tycka att det är bra om det är mycket folk, trafik osv. Men som på bilden ser det ju ut som om man rastar en hund i en park =P

• Twizz

Koppel? Ja jag brukar dra på min 8åriga dotter koppel när jag går ut med hunden. Har nu en nyfödd med och redan köpt koppel tills att han börjar krypa! :)

• stockbo

Innan jag hade min son jag tyckte det var dum / funny med sånt men nu jag vill göra alt att skydd honom. Do what you've gotta girl! Det är din barn

• Höghus

Att jämföra med bilbälte, cykelhjälm, och flytväst...omg så korkat. Sen att man knyter en lina i flytvästen på småknoddar när man är på en båt/brygga är ju inget konstigt. Men oavsett vad ni tycker anser jag att koppel är osmakligt. Och vet ni, det har jag rätt att tycka. I min värld finns det gränser för hysterin. Och den går vid saker som koppel, gåhjälm och helt onödig vattenkokning i flera månader vid flaskmatning. Varför gå utanför era madrasserade rum med barnen överhuvudtaget?

Svar på tråden Barn i koppel