• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • FruSen
    hannis skrev 2012-07-17 13:36:01 följande:
    Upptäcka bilar som kör fort och kan köra på små barn menar du? Skall man tillsammns känna efter hur ont det gör att bli påkörd?

Jag tycker det är en jättesmart grej!  
    Än så länge är det inget vi har varit i behov av då vår tjej (3 år) är väldigt duktig på att gå med oss, lyssna på oss och de får gånger hon är tvärs över och vill springa iväg tar vi henne helt enkelt över armen liksom. Alla kan inte göra som vi gör och detta sätt är nog en genial lösning för många! Skulle behov uppstå för oss kan jag helt klart tänka mig skaffa en!

Min lillebror var ett sånt barn som kunde försvinna fastän man stod och tittade på honom liksom! Jag vet inte hur många gånger vi alla sprang efter honom när han lyckades tråckla sig ur handen eller vagnen eller vad det nu kunde vara... Jag tror helt klart att en sele på honom hade varit till stor hjälp för hela familjen. 
  • virre85

Skulle gärna haft en till min 4½ åring men det skulle nog se dumt ut hehe
    Men båda mina barn skulle behövt det som små, fast jag var lite rädd för ´vad andra skulle tycka så jag lät bli 

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • PerG

Mycket bättre än att trycka ner barnet i en vagn för att de inte ska rymma... En bättre kompromiss då man kan låta barnet gå själv och ta tag i selen först när man "måste" ha koll vid t.ex. trafik eller liknande...

• FruSen
    FruSen skrev 2012-07-17 19:57:59 följande:
     Alla kan inte göra som vi gör och detta sätt är nog en genial lösning för många!
    Selen/ryggsäck med sele är en genial lösning menar jag. Bara för att förtydliga
  • Höstbebis2010

Till min son skulle det behövas. Såg på barnens hus att det finns "koppel" för barn. Jag kan tycka det inte ser så roligt ut. Men har en son som är helt omöjlig att få att hålla handen mer än ½ minut och det finns inget som heter gå för hans del utan det är springa hit och dit och överallt. Att jag dessutom är gravid och har svår foglossning gör att det vore ännu mer praktiskt, för vagnen ska han minsan inte sitta i :)

• PerG

Jo, om man har ett barn som går med på att hålla hand eller bäras (vilket inte alltid är praktiskt)... Jag har försökt drilla vår 2 1/2 åring att hålla handen men oftast är det omöjligt. Jag får bokstavligen släpa honom i en arm då eftersom han viker benen och blir helt lealös och protesterar... En sele hade egentligen varit det bästa eftersom han inte åker vagn längre...

themix skrev 2012-07-17 14:11:58 följande:
    Jadu, här i Skottland har de spännande runt ungarnas handleder som de håller i. Det är för lata föräldrar som inte orkar med att ta rätt på barnen. Man kan hålla i handen och om det inte går så kan man bära eller hålla i jackan/ryggsäcken de sekunderna man går över gatan.

• Themis

Jag hoppas ju och tror att om man använder den lösningen så är det för att det behövs.

En del barn är vildingar som inte stannar och inte håller handen under en period, och då är det kanske ett bättre sätt att ge dem lite frihet på.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • milli79

Ser ju inte så kul ut förstås men kan ju förstå att det kan va praktiskt typ om man ska över en väldigt trafikerad väg och inte har vagn med sig.

• Alexi

Vi hade spännremmar som en långt koppel till dottern när hon var runt 2,5 år. Det var nödvändigt för hon var fullständigt livsfarlig i trafiken och bara drog ifrån en och sprang en gång rätt över en trafikerad gata. Jag hade lillebror på sex månader också att ha koll på så det var hur läskigt som helst. Hade selen med i vagnen ständigt men använde den de gånger det var riktigt nödvändigt, bland på en fullpackad kaj vid en hamn där hon också bara ville dra iväg.

Svar på tråden Barn i koppel