• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • Veladis
    Höghus skrev 2012-07-20 06:16:55 följande:
    Att jämföra med bilbälte, cykelhjälm, och flytväst...omg så korkat. Sen att man knyter en lina i flytvästen på småknoddar när man är på en båt/brygga är ju inget konstigt. Men oavsett vad ni tycker anser jag att koppel är osmakligt. Och vet ni, det har jag rätt att tycka. I min värld finns det gränser för hysterin. Och den går vid saker som koppel, gåhjälm och helt onödig vattenkokning i flera månader vid flaskmatning. Varför gå utanför era madrasserade rum med barnen överhuvudtaget?

Nej, det är inte ett dugg löjligt. En sele i vagn eller vid gående kan rädda liv och hindra allvarliga skador, precis som t ex ett bilbälte eller en flytväst samtidigt som rörelsefriheten begränsas, lite. Men precis som att man inte har flytväst när man ska leka i trädgården har man naturligtvis inte sele heller, om man inte vet eller tror att det verkligen behövs. 
  • fröken argbigga

Har funderat på liknande sele till min vilda ettåring som gärna vill gå själv, vår ettåring är snabbare än treåringen. Just i parken(som på bilden) känns det inte befogat men visst finns det andra situationer där det kan vara bra.

Såg tex en liten unge på ålandsbåten med sele, var vid avstigningen och fullpackat med folk i ett litet utrymme där en snabb liten ettårin lätt kunnat försvinna snabbt. Då tänkte jag att en sån skulle vi haft, istället hade vi en skrikande ålande unge i famnen som försökte kasta sig loss och senare efter mycket kämpande, en arg, skrikande, sparkande unge fastspänd i vagnen. Eller på promenad vid vägar med smala, eller utan, trotoarer.

En annan situation var på Furuviksparken, ett lite större barn(2,5-3år?) med sele där pappan gick och drog i kopplet för att barnet skulle komma. Kändes inte alls lika ok. För mig har kopplet mer en säkerhetsfunktion, för att få tag i barnet så att det inte springer iväg. Vill man få med sig barnet känns det faktist bättre att man bär iväg det än att man släpar det efter sig i koppel.

• Bebis i Dec 2010

Jag har hittat en på nätet som är en apa på ryggen och svansen är "kopplet".
    Känner att lite kan gå lite fritt utan att jag behöver panikhålla honom i handen :)
    Har bara läst TS

• Odetta
    Bebis i Dec 2010 skrev 2012-07-20 09:01:57 följande:
    Jag har hittat en på nätet som är en apa på ryggen och svansen är "kopplet".

Känner att lite kan gå lite fritt utan att jag behöver panikhålla honom i handen :)

Har bara läst TS

En sådan har vi! Vi kallar den för kompisapan och när vår nu 3.5 åring var runt 2 år vägrade han kliva ur bilen om han inte fick ha sin kompisapa på ryggen, han ÄLSKADE den!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • PerG

Varför är det okej med sele på flytväst menar du? Brygga/båt är rätt likvärdigt med trafik tycker jag... Fast om ett barn med flytväst åker i plurret så flyter det, i trafiken dör det... Ish..

Jag tror aversionen mot sele är så stor pga att det är så ovanligt...

Och gåhjälm ÄR hysteriskt (om man inte har ett barn med någon avvikande problematik i motoriken) men sele på en vild 2-3åring i utsatta situationer ser inte jag som överbeskyddande.. Bättre det än att envisas med vagn stup i kvarten som många gör..

Att jämföra med bilbälte, cykelhjälm, och flytväst...omg så korkat. Sen att man knyter en lina i flytvästen på småknoddar när man är på en båt/brygga är ju inget konstigt. Men oavsett vad ni tycker anser jag att koppel är osmakligt. Och vet ni, det har jag rätt att tycka. I min värld finns det gränser för hysterin. Och den går vid saker som koppel, gåhjälm och helt onödig vattenkokning i flera månader vid flaskmatning. Varför gå utanför era madrasserade rum med barnen överhuvudtaget?

• pluvdo

Jag har köpt en ryggsäcksversion till sonen nu, men han vägrar ha den på sig. Vet inte om jag skall försöka lämna tillbaka den och se om jag kan hitta en annan version, alternativt en vanlig sele... eller om jag skall ge det lite tid...

• pluvdo

Nu bestämde jag mig för att gambla lite så jag köpte en annan sorts ryggsäckssele, en sådan mjuk med ett djur på, till sonen som jag skall hämta ut imorgon (förhoppningsvis). Han vill som sagt inte alls ha på sig den jag köpte igår och säger "aj aj" så jag blir ju rädd att den kanske gör ont på honom. En sådan mjukare version kanske är bekvämare. Hoppas bara inte att han blir ledsen nu om jag lämnar tillbaka den vi köpte igår. Han verkar gilla den någorlunda, bara inte att ha den på ryggen.

• Skogshallon

Har bara läst TS. I vissa situationer är det väl en jättebra lösning. Såg själv en som hade en ryggsäckssele till sitt barn, när vi var på Liseberg. Kanon i såna lägen bland mycket folk.

• Jelenas
    Tja med tanke på att min som fick hjärnskakning bara av att ramla från krypande ställning så anser jag att gåhjälmen är fenomenal.
  • Jelenas

Ja en sådan skulle man behöva ha många ggr. :)

Svar på tråden Barn i koppel