• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • Skit i det du

Vad jag undrar är hur många kilo de klarar?

Skulle va intressant å testa den på min urstarke 2,5-åring som väger dubbelt mot de perfekta normalkurvebarnen :P

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • tahira

Jag kan inte låta bli att reagera negativt. Tycker att det är bättre att hålla barnet i handen och tidigt kommunicera med barnen, än att ha dem i sele på det sättet.

Det känns som en ursäkt att slippa anpassa sig efter barnet. "Sätt koppel på hen så behöver vi inte bry oss så mycket",

Jag tror att man tenderar att inte gå ner på huk och prata lika mycket med barnet om man känner att man "ändå har koll". 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • pluvdo
    YokohamaNr2 skrev 2012-07-17 11:28:23 följande:
    Bor också i England och jag har sett dem som är ryggsäckar men föreställer djur, typ en apa och så är selen svansen. De är ganska gulliga

Var iofs ganska dyra...

www.amazon.co.uk/GOLDBUG-MONKEY-SAFETY-HARNESS-BACKPACK/dp/B003KWNBMO/ref=sr_1_7&qid=1342517273&sr=8-7

Ja, jag såg sådana i någon dokumentär en gång och tyckte de var söta, men jag har inte sett sådana i affärer här tyvärr.
  • augustisten
    tahira skrev 2012-07-17 11:52:59 följande:
    Jag kan inte låta bli att reagera negativt. Tycker att det är bättre att hålla barnet i handen och tidigt kommunicera med barnen, än att ha dem i sele på det sättet.

Det känns som en ursäkt att slippa anpassa sig efter barnet. "Sätt koppel på hen så behöver vi inte bry oss så mycket",

Jag tror att man tenderar att inte gå ner på huk och prata lika mycket med barnet om man känner att man "ändå har koll". 

Eller så låter man barnet utforska mer själv istället för att hålla det stenhårt i handen hela tiden. Och skäller och förmanar mindre eftersom det inte behövs i samma utsträckning.

Min unge fick en pigluxatur (armbågen ur led) vid ett tillfälle då hans två meter långe far höll honom i handen och han slängde sig mot marken. Med sele hade han sluppit timmar av smärta, akutenbesök och röntgen.

Den här gången har jag reumatism också och litar inte alls på händerna så nu blir det nog sele.
  • En till mamma

vi använde sele och koppel på lillan när hon var runt året och vi var på ställen där det var hopplöst att hålla konstant uppsikt. räckte att man nös så var hon borta. hade den ca 3 gånger.

• tahira
    augustisten skrev 2012-07-17 12:12:07 följande:
    Eller så låter man barnet utforska mer själv istället för att hålla det stenhårt i handen hela tiden. Och skäller och förmanar mindre eftersom det inte behövs i samma utsträckning.

Min unge fick en pigluxatur (armbågen ur led) vid ett tillfälle då hans två meter långe far höll honom i handen och han slängde sig mot marken. Med sele hade han sluppit timmar av smärta, akutenbesök och röntgen.

Den här gången har jag reumatism också och litar inte alls på händerna så nu blir det nog sele.
    Eller så tar man sig tid att upptäcka MED barnet, följer med där barnet går och pratar om sakerna man ser tillsammans. Jag tror det är lätt att liksom "släppa iväg" barnet och inte vara lika delaktig själv om man har sele på. 

Vi har inte skällt på vår son när han varit så liten att sele skulle vara aktuellt, det får man inte ut något av. 

Det är klart att det kan finnas anledningar till att man har sele, ett skadat/ sjukt barn eller en sjuk förälder. Därför röstade jag på "Undra vad det är för fel på barnet?"

Jag skulle utgå från att det fanns särskilda omständigheter som gjorde att barnet behövde sele, precis som det finns 4-5-åringar som sitter i vagn. 

En liten del av mig skulle tänka att det var lata föräldrar, men sedan skulle jag komma på att det kan ju finnas skäl till det, helt enkelt.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • April barn
    tahira skrev 2012-07-17 11:52:59 följande:

Det finns många barn som bara rusar rakt ut i vägar eller bort från sina föräldrar mitt i folksamlingar. Jag sitter ofta på huk och förklarar saker för min son (1,5 år) men skulle aldrig lita på att han inte sprang ut i vägen eller dylikt helt plötsligt ändå, jag skulle aldrig kunna riskera att han dör på grund av det! Nu bor vi inte så vi behöver sele och använder vagn när vi är i centrum men jag förstår att vissa har användning för det. Nu tänker du nog att sonen ännu är väldigt liten än och det är han, men han är väldigt tidig och kan både prata ordentligt och förstå så vi brukar försöka förklara för honom, men han förstår ju ändå inte vad som är farligt med en bilväg, som de flesta barn de förstår inte konsekvenserna av att springa ut i en bilväg fullt ut. Naturligtvis är det bästa att lära barnen och att hålla handen, men det fungerar inte alltid på alla barn, och då anser jag selen vara bättre än att riskera barnets liv.
    ? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 5 Februari 2013 ♥
  • Queenie70
    pluvdo skrev 2012-07-17 11:21:22 följande:
    Det är ju ett sele med en rem till?

Jag försökte vara lite rolig där.
  • Lolers

Jag o min sambo pratade om koppel till barn för ett tag sedan. Han tyckte att det lät jättekonstigt med koppel till barn medans jag tycker att det inte är så dum idé. Jag tänker om man är på ställen som storstäder bland folkmassor så är det rätt smart. Nu kan inte min son gå än men om han blir en liten rymmare i framtiden så kanske det blir aktuellt Min svärmor hörde på lokalradion att det va vanligare med koppel förr. Kanske det går att sätta hundens flexikoppel i byxhällan på barnet, lär ju se rätt tokigt ut men kanske är bra... vad vet jag ?!

• finskaflikkan

Vart köper man en sån?
    Vi skulle behöva en sån till vår son!
    Han är så oberäknelig när vi är ute..  
    Så han skulle behöva "koppel"    

Svar på tråden Barn i koppel