• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • finskaflikkan
    tahira skrev 2012-07-17 11:52:59 följande:
    Jag kan inte låta bli att reagera negativt. Tycker att det är bättre att hålla barnet i handen och tidigt kommunicera med barnen, än att ha dem i sele på det sättet.

Det känns som en ursäkt att slippa anpassa sig efter barnet. "Sätt koppel på hen så behöver vi inte bry oss så mycket",

Jag tror att man tenderar att inte gå ner på huk och prata lika mycket med barnet om man känner att man "ändå har koll". 

Skulle MER än gärna hålla i sonens hand än att ha sele eller den på bilden... Men han vill inte och drar sig undan, vill ha space... Och jag kan inte tvinga honom! När vi går över övergångställe så får jag bära han för han vägrar hålla hand/börjar åma sig och de börjar bli tungt! 4år (19kg och 104 lång)...
  • hedmanpazio
    tahira skrev 2012-07-17 12:19:31 följande:
    Eller så tar man sig tid att upptäcka MED barnet, följer med där barnet går och pratar om sakerna man ser tillsammans. Jag tror det är lätt att liksom "släppa iväg" barnet och inte vara lika delaktig själv om man har sele på. 

Vi har inte skällt på vår son när han varit så liten att sele skulle vara aktuellt, det får man inte ut något av. 

Det är klart att det kan finnas anledningar till att man har sele, ett skadat/ sjukt barn eller en sjuk förälder. Därför röstade jag på "Undra vad det är för fel på barnet?"

Jag skulle utgå från att det fanns särskilda omständigheter som gjorde att barnet behövde sele, precis som det finns 4-5-åringar som sitter i vagn. 

En liten del av mig skulle tänka att det var lata föräldrar, men sedan skulle jag komma på att det kan ju finnas skäl till det, helt enkelt.
    I en del fall lär det just vara 'lata' föräldrar som slipper hålla fokus på sitt barn och fönstershoppa eller sms'a ifred eller dyl. Ligger det inget praktiskt behov av detta från föräldrarna sett (som skada eller annat som nämnts ovan) så säger det mycket om förälder-barn relationen.

Sen får väl tusan folk göra som de vill. Men våra värderingar och vår attityd mot våra barn och att vara förälder speglar sig alltid hur vi beter oss. Och att ex. förespråka koppel för smidghetens skull klingar då inte så bra med värderingen 'uppmärksam förälder som ägnar 110% av min tid till mitt barn'. 
  • Dr Mupp

Jag tycker kopplet är för kort. Jag gillar att låta mina barn gå en bit framför men inte för långt framför. Så typ ett flexikoppel på fem meter hade varit mer passande.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • RedheadGirl

Jag var riktigt rymningsbenägen när jag var liten, så mamma använde sele på mig.. Jag själv skulle behövt det till min dotter, men kom aldrig till skott med att köpa någon..
    Om sonen kommer bli lika rymningsbenägen när han blir större, så kommer jag köpa en till honom..
    Har man ett barn som dessutom vägrar vagn är det ju kanon.. 

• hannis

Skulle gärna använda det på min 2-åring som gör precis tvärt emot vad jag vill och som älskar att gå själv. Då skulle han kunna gå själv mycket mer själv och jag skulle slippa tvinga ner honom i en vagn när vi går på trafikerade vägar. Och nej, hålla handen funkar inte. Han slingrar sig ur och springer iväg, med fara för sitt liv då vi går på en 70-väg.

• hannis
    tahira skrev 2012-07-17 12:19:31 följande:
    Eller så tar man sig tid att upptäcka MED barnet, följer med där barnet går och pratar om sakerna man ser tillsammans. Jag tror det är lätt att liksom "släppa iväg" barnet och inte vara lika delaktig själv om man har sele på. 

Vi har inte skällt på vår son när han varit så liten att sele skulle vara aktuellt, det får man inte ut något av. 

Det är klart att det kan finnas anledningar till att man har sele, ett skadat/ sjukt barn eller en sjuk förälder. Därför röstade jag på "Undra vad det är för fel på barnet?"

Jag skulle utgå från att det fanns särskilda omständigheter som gjorde att barnet behövde sele, precis som det finns 4-5-åringar som sitter i vagn. 

En liten del av mig skulle tänka att det var lata föräldrar, men sedan skulle jag komma på att det kan ju finnas skäl till det, helt enkelt.
    Upptäcka bilar som kör fort och kan köra på små barn menar du? Skall man tillsammns känna efter hur ont det gör att bli påkörd?
  • Mellanmjölkens land

Vi skulle ha behövt sele på vårt barn nu när vi var på djurpark igår.

Hon:
    - Slingrade sig ur selen på vagnen
    - Försökte klättra ur bärselen
    - Försökte klättra ner från våra axlar
    - Vägrade hålla i handen/vagnen mer än ett par min åt gången (är hal som en ål och sliter sig loss)

Fick hon inte som hon ville vrålade hon, speciellt när hon började bli trött.

Hon är 15 mån, snabb som en vessla och totalt orädd.

Vi har även haft med sele till svärföräldrarna som bor längs en slingrig väg som visserligen officiellt är en 50-sträcka men där folk oftast kör i 70 ändå. Ska man nånstans måste man gå längs vägen

• BinaBurner

Jag skulle kunna tänka mig att använda en till min son just nu. Han vill inte gärna hålla i handen utan sliter sig och springer iväg. Han är 15 månader men lång och väldigt stark så i folksamlingar får han sitta i vagnen eller bärsele. Jag tror att han skulle tycka att det var jättekul att få utforska lite själv. Av princip fokuserar jag mycket på honom och uppmärksammar alltid om han pekar på saker och säger "titta" eller "där", och det skulle jag göra även om han gick själv med en sån här sele. Nu går han gärna och knuffar på sin vagn så det får han göra för att slippa sitta i den hela tiden, men då blir det mest promenad och inte så mycket utforska.

Svar på tråden Barn i koppel