• pluvdo

Barn i koppel

Om ni ser ett barn i "koppel", vad tänker ni då?

Främst undrar jag vad ni tänker ifall kopplet består av en liten ryggsäck barnet har på sig och en rem som går från ryggsäcken som föräldern då kan hålla i.

Exempelvis:

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn i koppel
  • t0va
    milli79 skrev 2012-07-17 21:46:42 följande:
    Ser ju inte så kul ut förstås men kan ju förstå att det kan va praktiskt typ om man ska över en väldigt trafikerad väg och inte har vagn med sig.
    eller om man har en vagn men barnet inte vill sitta där utan gå själv. Inte helt lätt att styra en tom vagn och hålla en vild 2åring i handen och dessutom se till att alla tar sig över utan att bli överkörda.

Vi har använt våran sele i köpcentrumet också, var många som kom fram och frågade vart vi köpt den för de ville också ha eller bara ville säga att det såg jättesmart ut. :D
  • lovat

Sele är suveränt för rymmare som är snabbare än blixten och småkottar som hänger över kanten på vagnen och helst upp och ner.

• FruNaftra

När vi reste på semestern och befann oss på flygplatsen så hade detta "koppel" varit svainabra stort, folk överallt och samtidigt måste man konka på barnvagn, väskor och spädbarn plus hålla stenhårt i en busig 2,5 åring -ingen dans på rosor.

• BookLady

Jag röstade annat. Använde sele på min dotter när hon var i värsta springa-bort åldern och även när hon var liten och precis hade lärt sig gå. Funkade utmärkt bra. Så jag hade tänkt- "jaså en till som kommit på att det där är bra".

• Fröken85

Någon som testat att ha sele med flexikoppel till? Borde inte det vara ganska smidigt? Då har ju ungen bra löputrymme lixom...

Men vad händer om ungen springer iväg och kopplet lixom tar slut. Då blir det ju tvärstopp och han flyger bakåt?

Ska definitivt skaffa sele till min son när vi ska till USA. Där är det ju ingen som känner oss!! Haha

• t0va
    Fröken85 skrev 2012-07-17 22:33:50 följande:
    Någon som testat att ha sele med flexikoppel till? Borde inte det vara ganska smidigt? Då har ju ungen bra löputrymme lixom...

Men vad händer om ungen springer iväg och kopplet lixom tar slut. Då blir det ju tvärstopp och han flyger bakåt?

Ska definitivt skaffa sele till min son när vi ska till USA. Där är det ju ingen som känner oss!! Haha
    Så jag använder selen, dvs. i köpcentrum, djurpark, trafikerad väg osv. så vill jag inte ha barnet långt ifrån mig. Dels för att jag inte har koll då och det kan komma andra och snubbla på kopplet. Är lite skillnad med en hund som man låter springa fritt på andra ytor. I parken har jag inte sele på sonen.

De får inte upp sån jättefart på 1m så det blir inte tvärstopp och flyger bakåt, man får vara med också och inte tro att det går att släppa all kontroll bara för att ungen har sele.
  • RosaBabyfilt

Jag och min man var och tittade på sådana på Babyproffsen häromdagen. Har alltid tyckt det är så smart, en sak som enligt mig ansvarsfulla föräldrar använder. Jag ser dock ingen anledning att alltid använda det, utan jag kommer skaffa ett inom två år troligtvis (när min dotter kommer vilja börja gå mer själv ute) och bara använda när vi är vid trafikerade vägar eller i centrum. Cykelvägar, affärer, parker, hyreshusområdet och liknande platser ser jag ingen större vits med det.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • glenda

Jattebra i folksamlingar och trafik, jag kommer definitivt anvanda nar det blir aktuellt. 

• Höghus

Aldrig i livet att jag skulle ha koppel på mina barn. De är inga djur och nån måtta får det vara på hysterin. Och ja, jag har vilda barn. 3 st. Och vi reser mycket och gör många utflykter. Men något koppel skulle jag ALDRIG använda. Jag tror det skapar falsk trygghet.

Svar på tråden Barn i koppel