• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (braord)

Vad är det som är så farligt med att tidningar använder sig av ordet på ett korrekt sätt (dvs när könet inte är känt)? Det gör väl snarare att ordet tappar sin radikalfeministiska koppling och blir mer neutralt. Första gången jag såg "hen" användas var när Aftonbladet inför Melodifestivalen skrev "Hen vinner ikväll". Vad jag vet fanns det inga deltagare av ett tredje kön, utan ordet användes för att inkludera alla deltagare.

"Denne" i all ära, men i mina öron tillhör det ett lite högre register och känns onaturligt i vardagligt språk. Det går ju självklart att förändra genom lite propaganda, så därför tycker jag att ni hen-motståndare bör utbilda er till kulturarbetare och journalister och se till att svenska folket inser ordets potential. På så sätt kan ni faktiskt vinna, så sätt igång nu!

Medan ni sitter här och förfärar er sprider sig "hen" vare sig ni vill det eller inte. Min engelsktalande pojkvän lär sig svenska och har från början lärt sig att om en kvinna säger man "hon", om en man säger man "han" och om könet är okänt säger man "hen". Det tycker han är praktiskt och än så länge har han inte velat klippa av sitt könsorgan. 

• PolyPond
    Fjorgynn skrev 2012-08-30 11:10:14 följande:
    Njaa.. Så många är ni ju faktiskt inte som använder detta ord :)..
    Jag har som sagt ALDRIG hört någon ens nämna ordet i positiv bemärkelse i min vardag, däremot en hel del hat gentemot det istället, eller likgiltighet.
    Det alla verkar ha fattat däremot är att det är ett feministiskt p(k)åhitt.

Maken till överförmyndare i stil med dagens feminister får man fan gå långt tillbaka i historien för att hitta.
    Ni vill bestämma hur folk ska prata, uppfostra sina barn, konsumera för media och vilka kläder som ska finnas i de olika avdelningarna på H&M och så vidare, aldrig tidigare tror jag ett styre har försökt detaljstyra sina medborgare på det sätt feministerna försöker idag.
    Det är skrämmande om än hoppfullt att eran fanatism säkerligen kommer slå bakut iom slangbelleffekten, det skönjas lite smått iom SDs växande skara.

Det säger inte så mycket om hur många som använder det. Det finns många ord som jag aldrig hört någon säga utan att jag betvivlar att det har många användare.

Det är märkligt att mitt eget språkbruk kan påverka dig så pass att du känner dig tvingad att härma mig. Skrattande
  • CMM
    Anonym (braord) skrev 2012-08-30 12:15:33 följande:

Vad är det som är så farligt med att tidningar använder sig av ordet på ett korrekt sätt (dvs när könet inte är känt)? Det gör väl snarare att ordet tappar sin radikalfeministiska koppling och blir mer neutralt. 

Eller så gör det att tidningarna tappar sin neutrala koppling (om vi låtsas att en sådan finns) och framstår som mer radikalfeministiska...
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-30 12:29:57 följande:
    Eller så gör det att tidningarna tappar sin neutrala koppling (om vi låtsas att en sådan finns) och framstår som mer radikalfeministiska...
    I dina ögon till en början kanske, men jag tänker mer långsiktigt. Debatten kommer att vara bortglömd en dag. Om du aldrig skulle ha hört talas om hen-debatten och får höra om ett nytt ord som har definitionen "pronomen som används innan personens kön är känt", skulle du då automatiskt tänka "Hjälp! Radikalfeminism!"? 
  • CMM
    Anonym (braord) skrev 2012-08-30 12:36:50 följande:
    I dina ögon till en början kanske, men jag tänker mer långsiktigt. Debatten kommer att vara bortglömd en dag. Om du aldrig skulle ha hört talas om hen-debatten och får höra om ett nytt ord som har definitionen "pronomen som används innan personens kön är känt", skulle du då automatiskt tänka "Hjälp! Radikalfeminism!"? 
    Sannolikt inte.
  • Anonym (braord)
    CMM skrev 2012-08-30 12:39:08 följande:
    Sannolikt inte.
    Då är vi överens om den saken. Kan du då även tänka dig att det finns hen-användare idag (minst en i alla fall) som inte har någon radikalfeministisk agenda utan helt enkelt tycker att det är ett användbart ord?
  • CMM
    Anonym (braord) skrev 2012-08-30 12:43:46 följande:
    Då är vi överens om den saken. Kan du då även tänka dig att det finns hen-användare idag (minst en i alla fall) som inte har någon radikalfeministisk agenda utan helt enkelt tycker att det är ett användbart ord?
    Jag kan inte bara tänka mig det, jag utgår ifrån att det är så. Det ändrar inte att för mig och många med mig är ordet anstruket av genus"vetenskap" och radikalfeminism. Jag kan se hur ordet är tänkt att användas och sympatisera med tanken, men av nyss nämnda skäl finner jag det ändå svårt att ta till mig.
  • Jellybeanbaby
    CMM skrev 2012-08-30 12:29:57 följande:
    Ja JAG blir iaf avogt inställd till dem. Har inte läst en Nöjesguiden sen deras fiasko-hen-nummer.
  • CMM
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-30 12:47:44 följande:
    Ja JAG blir iaf avogt inställd till dem. Har inte läst en Nöjesguiden sen deras fiasko-hen-nummer.
    Samma här. Det var som om de ville skriva mig på näsan att "nu är det så här man skriver, tro inget annat". Barnsligt resonemang från min sida kanske, men ändock.
  • Tjohej

Jag tycker alltid att det är väldigt underhållande att läsa inlägg där man gastar om att rabiatia feminister och pk-maffia tar över landet/makten/språket/sexet/modet/media/världsalltet. Jag undrar just vart den här pk-maffian har sin hemvist, har de nån liten lokal där de sammanträder och sen utpressar folk för att få sin vilja fram?

I mina öron låter ni som gastar på det här sättet helt paranoida!

Att man ens ORKAR vara förbannad på ett ord? Really? Vad jag har sett så förekommer ordet mest i sammanhang där folk klagar på det. Så. Om ni slutar skrika om hur jobbigt det är att det finns ett ord som heter hen, så kommer ni se mindre av det och bespara er en del ilska! 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!