• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Jellybeanbaby

Det blandas myyycket äpplen och päron i den här tråden.

I omröstningstråden "Använder du genusvetarordet "HEN" så är begreppet "hen" totalförvirrande för vissa, som en sa:

"VI är alla hen".
    Jag sa "Öh,  nej det är vi inte. "
    Personen svarade typ "öh, jaha...???"

• CMM
    Anonym skrev 2012-09-14 10:09:21 följande:
    Det avgör väl personen du pratar med. Det GÅR ju att utelämna kön utan att använda hen också om man vill.
    Men hur ofta är kön egentligen relevant då, om man ska tänka så? Jag kan prata om min chef och säga "han" även om det inte spelar någon som helst roll för det jag berättar att han är en man och inte en kvinna. Eller så kanske jag pratar om katten och säger "hon" fast berättelsen hade gått fram precis lika bra om det varit en hankatt. Och så vidare. Ska jag då, av några diffust genuskorrekta skäl, säga "hen" i stället? Nä fan, det blir så jävla larvigt.

Nä, är könet känt bör "hen" alltid gå fetbort.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-14 10:13:40 följande:
    Men hur ofta är kön egentligen relevant då, om man ska tänka så? Jag kan prata om min chef och säga "han" även om det inte spelar någon som helst roll för det jag berättar att han är en man och inte en kvinna. Eller så kanske jag pratar om katten och säger "hon" fast berättelsen hade gått fram precis lika bra om det varit en hankatt. Och så vidare. Ska jag då, av några diffust genuskorrekta skäl, säga "hen" i stället? Nä fan, det blir så jävla larvigt.

Ja, eller så säger du vad du vill.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-14 10:14:19 följande:
    Ja, eller så säger du vad du vill.
    Min poäng är att om man drar det hela till sin spets syftar "hen" visst till att, åtminstone i viss mån, utplåna könsspecifika pronomen.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-14 10:15:37 följande:
    Min poäng är att om man drar det hela till sin spets syftar "hen" visst till att, åtminstone i viss mån, utplåna könsspecifika pronomen.
    Man kan dra allt till sin spets. Bara man vill.
  • Jellybeanbaby

Jag tycker radikalfeministerna är ganska spetsiga.

• Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-14 10:24:50 följande:
    Jag tycker radikalfeministerna är ganska spetsiga.
    Det gör jag med.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:04:30 följande:
    Äpplen och päron... bara det faktum att inget av de ord du räknar upp är pronomen utan uteslutande substantiv och adjektiv gör att din jämförelse haltar betänkligt.

Och vad har det med saken att göra? Ordklass är irrelevant.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:07:19 följande:
    Inte utplåna, nej. Däremot är det uppenbarligen så att det är tänkt att användas i vissa fall även när kön är känt (men inte relevant - och när det är relevant och inte avgör givetvis hen-folket...), åtminstone enligt vissa i den här tråden. 

Vaddå "tänkt", tänkt av vem? Sluta prata som om det fanns något slags kontrollorgan som bestämde hur språket används, det gör det inte. Vissa använder hen si, andra så. Precis som med ALLA andra ord. Det finns ingen ond konspiration bakom ordet!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-14 10:13:40 följande:

Tycker DU ja. Andra håller inte med. Precis som att en del tycker att "tjej" är ett jättefult ord och man bör använda "kvinna". Men vem fan bestämmer hur folk ska prata?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!