• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    Aaliyah skrev 2012-09-13 22:03:40 följande:
    Mansmisshandel t.ex. som brukar komma upp i sådana här trådar. Om man beskriver vad som hänt utan att ange kön på skribenten eller gärningspersonen så kanske män som blir misshandlade av sina kvinnor äntligen får den respekt de förtjänar?

Precis. Fast det är klart, tror du att Ulf Brunnberg eller Per Ström skulle respektera ett sådant fjollvåp? Flört
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-13 22:25:22 följande:
    Varför är det så viktigt för er feminister att just detta ord används?
    Är ni själva könslösa eller varför detta engagemang?

Det borde ju bara vara den lilla promillen människor som berörs som lobbar för HEN.   

En till som behöver språkläxa. Jag har i min ungerska bara sagt "ö" (motsv hen) eftersom det inte FINNS några könade pronomen i ungerskan (precis som i finskan och många, många andra språk). Jag är mycket, men inte könlös.

Och det borde bara vara den lilla feministofoba promillen som borde vara emot ordet, om det nu vore så som du tror.  
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-13 23:18:44 följande:
    Det beror som sagt vad du menar med ersätta.

Ersätta som i att vi stryker orden han och hon och bara använder hen i ett försök att utplåna könen - nej

Ersätta som i använda hen isf han och hon, när man inte vet könet eller inte vill ange kön, och hanellerhon och om könsöverskridande personer - ja

Vad är det för underhållande med att det finns flera olika användingssätt?

Att bara använda "hen" utplånar inte könen. Hela den debatten är så urbota korkad att jag nästan virtualspyr.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-13 23:22:31 följande:
    Underhållningen ligger inte i användningssätten utan i självmotsägelsen. Först heter det att "hen" är ett komplement som inte ska ersätta något utan bara berika språket. Sedan kommer det fram att jo, i vissa fall och beroende på hur man definierar "ersätta" så ska det nog ersätta "han" och "hon" ändå.

Som alla ord används det olika av olika användare. Att du försöker få det till att vi är i något slags borgiansk samklang om hur ordet ska användas säger mer om dig än om oss.
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-13 23:36:56 följande:
    "Den" och "det" finns redan i språket så det finns inget behov av att införa ett nytt ord. Man kan så klart hitta på ett nytt ord ändå men det går ju lika bra utan.

Droska fanns också i språket. "Bil" var helt överflödigt.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:26:03 följande:

Droska fanns också i språket. "Bil" var helt överflödigt.
    *studsar av skratt*
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 01:58:11 följande:

Och då tar vi det igen: det har RUT, ROT, bidragsberoende, skattelättnader, marknadsmässig, löntagarfonder och många andra ord också. Skillnaden är att i fallet "hen" så är det MOTSTÅNDARNA som laddar det politiskt, inte användarna.
    Äpplen och päron... bara det faktum att inget av de ord du räknar upp är pronomen utan uteslutande substantiv och adjektiv gör att din jämförelse haltar betänkligt.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:24:59 följande:

Som alla ord används det olika av olika användare. Att du försöker få det till att vi är i något slags borgiansk samklang om hur ordet ska användas säger mer om dig än om oss.
    ... och det kommer från en som tidigare i den här tråden hävdat att alla hen-motståndare missuppfattat hur ordet är tänkt att användas. Apropå generaliseringar alltså.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:23:55 följande:

Att bara använda "hen" utplånar inte könen. Hela den debatten är så urbota korkad att jag nästan virtualspyr.
    Inte utplåna, nej. Däremot är det uppenbarligen så att det är tänkt att användas i vissa fall även när kön är känt (men inte relevant - och när det är relevant och inte avgör givetvis hen-folket...), åtminstone enligt vissa i den här tråden. 
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-14 10:07:19 följande:
    Inte utplåna, nej. Däremot är det uppenbarligen så att det är tänkt att användas i vissa fall även när kön är känt (men inte relevant - och när det är relevant och inte avgör givetvis hen-folket...), åtminstone enligt vissa i den här tråden. 
    Det avgör väl personen du pratar med. Det GÅR ju att utelämna kön utan att använda hen också om man vill.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!