• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-09-29 17:05:37 följande:
    Det finns de som anser att det handlar om sociala konstruktioner till 100% men jag inbillar mig inte att en förrädare skall erkänna det.
    Du låter lite som som Ireen von Wachenfeldt när du pratar om förrädare.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-09-29 16:49:45 följande:
    ibland känns det lite som att de som har bestämda åsikter kring det här med hen även skövlar på så starkt att andra än deras egna åsikter inte ens funderas ett endaste varv kring utan sågas snabbt och friskt. fick tyvärr lite den känslan nu.

vem säger att vi ska tvinga en tjej att stå vid spisen eller bli sjuksköterska? vem vill att vi ska låsa in folk i gamla mallar och normer och hur vill vederbörande att detta ska ske isf? inte har JAG skrivit att JAG vill det iaf. som ett tillägg kan jag skriva att jag växte upp som pappas tjej, dvs hängde på hans grejjer mer än morsan, och jag är född under första delen av 70-talet. jag har även ett mansdominerat yrke idag, men har haft andra yrken som även är kvinnodominerade. mina föräldrar försökte aldrig tvinga på mig dockor eller bilar. jag valde själv. trots att de inte använde "hen". och mina barbiesar körde bil. och mekade. och födde barn. och gick till jobbet.

Absolut. Och jag har inte sagt att du tycker det heller, du är såvitt jag kan minnas rätt ny i tråden, och jag vet inte exakt vad du tycker heller. Jag syftade på de som tidigare skrivit i tråden, en del av vilka har VÄLDIGT spännande "idéer" om hur verkligheten ser ut, med genusmaffior, talibanfeminister som vill avköna alla, och statsfeminism som något slags verklig 1984-konspiration.

För mig är hen inte ett redskap i jämställdhetsarbetet, något som jag för all del brinner för, utan just bara ett nytt och praktiskt ord som har saknats i svenska språket.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-29 17:17:42 följande:
    Du låter lite som som Ireen von Wachenfeldt när du pratar om förrädare.
    Exakt. Jag utgår ifrån att du anser att en sorts retorik inte skall vara förbehållen ena sidan.
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-09-29 17:26:36 följande:
    Exakt. Jag utgår ifrån att du anser att en sorts retorik inte skall vara förbehållen ena sidan.
    Nä, men jag trodde att DU tyckte det. Men eftersom du inte gör det så kan du ju inte längre hålla på och kritisera vissa feminister för att uttrycka sig fördomsfullt. Då har vi kommit förbi det, vad skönt.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-09-29 17:03:01 följande:
    bra svar! däremot så är väll "hen" lite mer än bara ett ord eftersom det diskuterar om att det ska användas i syftet att "dölja" könet då det sägs vara irrelevant. frågan är vem som ska bestämma när det är irrelevant. helt plötsligt är det inte bara ett ord utan frågan hamnar lite under samma kategori som "ska tintin tas bort från biblioteken?" eller "får vi sjunga våran egen nationalsång på nationaldagen i sverige?" jag säger ABSOLUT INTE att de är jämförelsebara, det får INGEN tro....men problematiken och dialogen blir lite densamma...för här handlar det om värderingar, inte om ett enkelt litet ord. för DÅ vore det ju enkelt. och därför är det kanske inte så konstigt att en och annan person får känslan av en slags kräkreflex över att vi ska säga hen när vi faktiskt på riktigt VET att det är en han eller hon. det känns som att vi inte FÅR vara varken eller helt plötsligt. helt plötsligt SKA vi dölja att vi är man eller kvinna för att inte stöta sig med nån. mja, jag vet inte...blir knepigt iaf. jag tror inte vi når närmare målet gm att säga hen i dessa fall. men visst kan jag ha fel. likväl som du kan ha det.

Alltså, personligen blir jag rätt trött på hela diskussionen. Hen är inte ett ord som skadar någon. Det finns ingen farlig konnotation bakom, ingen agenda som kan användas just och enbart med det ordet. Det finns andra, nyare ord som är mycket obehagligare, men som aldrig diskuterats med samma glöd. Ta ordet "bidragsberoende" till exempek, ett av mina käpphästar. Ordet har använts av makthavare och sedemera media och vanligt folk för att misstänkliggöra, smutskasta och hata sjuka, arbetslösa och andra utsatta i samhället. Med ens blev det okey att bespotta de som hade det sämst, för de var ju "parasiter" och "fuskare". Det ordet har inte jag sett en endaste tråd om här.  
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-29 17:31:43 följande:
    Nä, men jag trodde att DU tyckte det. Men eftersom du inte gör det så kan du ju inte längre hålla på och kritisera vissa feminister för att uttrycka sig fördomsfullt. Då har vi kommit förbi det, vad skönt.
    Till skillnad från dig tar jag också hänsyn till vem som inledde en konflikt.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-29 17:05:37 följande:
    Det finns de som anser att det handlar om sociala konstruktioner till 100% men jag inbillar mig inte att en förrädare skall erkänna det.

Jag frågar igen - exakt vem eller vad är jag förrädare MOT? Man kan bara förråda någon eller något som man svurit trohet till. Så berätta nu, vem eller vad har jag förrått?
  • Aaliyah

HAHA, vilken konflikt då? Vem inledde den?

• nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-29 16:29:34 följande:

Om man som vissa här i tråden på fullaste allvar menar att det bara finns två kön, och att allt annat är "genusfeministhittepå", så förnekar man medicinsk vetenskap och biologisk forskning som är lika självklar som att jorden är rund. Våra kön ÄR inte svartvita, utan tvärtom väldigt flytande. Det är en skala, och vart man hamnar på den varierar efter hur ens kropp blir, hur kromosomerna ser ut, vilka hormonnivåer man får och liknande. De flesta är relativt långt ut på skalan, och är mer tydliga män respektive kvinnor, medan många är mindre tydliga, och några är väldigt mycket i mitten. Som en upp-och-nedvänd normalfördelningskurva ungefär, fast utan någon punkt som är på noll.    
    Kanske är det en orsak till att en del har så starka känslor om hen, just att det kan uttrycka 1. flytande könsidentitet, 2. att man inte känner att kön är relevant och 3. att man inte vet. Kanske skulle acceptansen vara större om flytande könsidentitet inte ingick. Kanske känns det för farligt för en del att detta ens finns och att det kommer närmare om ett ords betydelse som skulle kunna gälla en själv (2 och 3) delas med något man inte vill kännas vid (1).
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-29 17:34:03 följande:

Jag frågar igen - exakt vem eller vad är jag förrädare MOT? Man kan bara förråda någon eller något som man svurit trohet till. Så berätta nu, vem eller vad har jag förrått?
    Du är naturligtvis könsförrädare eftersom du försvarar genusmodellen precis som feministerna kallar kvinnor som har ett förhållande med män för könsförrädare.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!