Leya skrev 2012-09-29 16:49:45 följande:
ibland känns det lite som att de som har bestämda åsikter kring det här med hen även skövlar på så starkt att andra än deras egna åsikter inte ens funderas ett endaste varv kring utan sågas snabbt och friskt. fick tyvärr lite den känslan nu.
vem säger att vi ska tvinga en tjej att stå vid spisen eller bli sjuksköterska? vem vill att vi ska låsa in folk i gamla mallar och normer och hur vill vederbörande att detta ska ske isf? inte har JAG skrivit att JAG vill det iaf. som ett tillägg kan jag skriva att jag växte upp som pappas tjej, dvs hängde på hans grejjer mer än morsan, och jag är född under första delen av 70-talet. jag har även ett mansdominerat yrke idag, men har haft andra yrken som även är kvinnodominerade. mina föräldrar försökte aldrig tvinga på mig dockor eller bilar. jag valde själv. trots att de inte använde "hen". och mina barbiesar körde bil. och mekade. och födde barn. och gick till jobbet.
Absolut. Och jag har inte sagt att du tycker det heller, du är såvitt jag kan minnas rätt ny i tråden, och jag vet inte exakt vad du tycker heller. Jag syftade på de som tidigare skrivit i tråden, en del av vilka har VÄLDIGT spännande "idéer" om hur verkligheten ser ut, med genusmaffior, talibanfeminister som vill avköna alla, och statsfeminism som något slags verklig 1984-konspiration.
För mig är hen inte ett redskap i jämställdhetsarbetet, något som jag för all del brinner för, utan just bara ett nytt och praktiskt ord som har saknats i svenska språket.