Leya skrev 2012-09-30 13:18:09 följande:
fast nu är det inte vid såna tillfällen jag menar. jag menar när det handlar om att inte peka på att ett visst yrke (till exempel) är kvinnodominerat eller mansdominerat. exempel:
polisen köpte en cykel. varför gjorde HEN det?
(sketakass mening, men du förstår?!)
vi förutsätter att en lärare drar meningen för en skolklass och läraren VET att polisen är en HON, men vill inte att eleverna ska få för sig att poliser bara är tjejer så läraren använder istället "hen".
nu har ju jag beskrivit exakt hur jag uppfattat användandet av hen....men jag själv förstår inte varför detta ska vara så lämpligt att dölja...orkar dock inte dra hela min egen argumentation av motsatsen bakom, då det oftast bara (enligt erfarenhet) blir pajkastning av dialogen

så jag har helt enkelt för närvarande bara gett upp litegrann. jag tycker det jag tycker, men jag försöker inte få nån annan att förstå varför jag tycker så... jag är dock fortfarande lite nyfiken på varför de som tycker motsatsen som mig tycker som de tycker.
mest för att jag FORTFARANDE inte vill börja städa

I det läget kan det kanske vara av intresse att inte ange kön för att inte mata den stereotypa bilden av polis som man. Visserligen är 75% poliser män och bara 25% kvinnor men andelen kvinnor växer med pensionsavgångar och fler kvinnliga sökande som kommer in på polishögskolan. Få orkar väl vara så politiskt korrekta utan vet man att det är en han säger man väl han utan att det egentligen är av vikt. Grejen är väl den att man faller in i ledet och använder mannen som norm t.o.m när han inte är det. Ta läkare som exempel. I Sveriges läkarförbund är könsfördelning yrkesverksamma
medlemmar 2011
kvinnor. 48 procent.
Män. 52 procent
, men vi verkar tro att den typiska/e läkaren är en man.
Även om det var en kvinnlig polis som köpte en cykel är det kanske inte relevant att hon just är kvinna utan det intressanta är att hon är polis eller så är det tvärtom - ointressant att hon är polis men intressant att hon är kvinna. Men intressant menar jag då intressant för sammanhanget, exempelvis köpte en stulen cykel (aja baja polisen) eller köpte pga foglossning en cykel med låg ram (inte aj tjejen). Det kan vara sådana avväganden som gör att vi väljer att ta med kön eller inte.