• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Leya
    nihka skrev 2012-09-30 13:16:00 följande:
    OK då förstår jag hur du menar. Visst kan vi skita i att använda hen. Det kan man alltid göra med ALLA ord, men valfriheten måste finnas annars är det ju censur och DET är upprörande.

Skit i att städa. Ingen mer än du märker om du gör det hälften så ofta.  
    och det är väll lite det som en del av bakgrunden till att vissa (exempelvis jag) tycker att hen inte bör användas i vissa syften. dvs i syftet för att "censurera" ett kön. för det blir ju kontentan av det när man vill dölja. alltså för att vägra berätta vilket kön polisen har trots att man faktiskt vet det.

ingen pajkastning nu tack, försök bara förstå hur jag menar. jag är kritisk i mitt tänkande till att dölja och gömma undan. att inte sjunga nationalsången, att dölja kön, att gömma tintin i arkiv and so on. jag vill låta barnen växa upp med en medvetenhet om att världen även kan vara mörk och orättvis, och att lära de att själva vara kritiska i sitt tänkande, rensa i informationen....
  • Knyttan
    nihka skrev 2012-09-30 13:20:38 följande:

Mata inte trollen
    Haha men det är ju roligt ju. Glad Jag är nyfiken på om hen kommer gå igenom hela listan av argumentationsfel, och det är det hens trollande går ut på, eller om hen liksom begår de där felen för att hen inte har lärt sig hur man argumenterar effektivt med bra argument och inte vet bättre.

eller så kan man säga som så att ont ska med ont fördrivas....
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-30 12:18:12 följande:
    Hmm, ja det var nog lite slarvigt men jag var lite stressad.

Om jag tar det så här i stället. Som du vet brukar jag mest skriva i främlingsfientliga SD-trådar. Där är upplägget nästan exakt detsamma som här; det existerar en konspiration konspiration mellan staten och media i syfte att indoktrinera svenska folket att acceptera invandring och dess konsekvenser. Klimatet som möjliggör konspirationen kallas politisk korrekthet, men skulle lika väl kunna kallas "det heliga svenska statsproklamerade invandrarkramandet" i analogi med Fabers teologi.
    När någon från SD-hjärntrusten får frågan varför Sverige tar emot invandrare brukar de aldrig komma längre än till pk-argumentet, men ibland kan detta kombineras med ett lönedumpningsargument och något slags märkligt landsförräderiargument för personlig ekonomisk vinning.

Alltså,  hela den här diskussionen är surrealistisk, dels för att Fabrarna går igång så enormt för ett litet hens skull och dels för att upplägget är exakt detsamma som de främlingsfientligas, dvs att man redan på förhand har bestämt vad "hen-feministerna" eller "invandrarkramarna" tycker, tänker och vilka syften de har.

Vad jag var ute efter var alltså vilka syften hen-användarna har enligt den dolda agendan. Fabrarna kommer aldrig längre än till den dolda agendan, konspirationen och den heliga svenska statsfeminismen.

Min gissning är att fabrarna  misstänker att den dolda agendan  innebär en bred statsfeministisk attack på det svenska språket där hen bara är en första liten trevare och att den dolda agendans syfte med hen inte är att pronomet ska utgöra ett komplement till hon och han utan att hen ska ersätta dem fullständigt.

Och därefter har vi alla andra ord i svenska språket som formats utifrån oss män som norm. Jag tror alltså att fabrarna fruktar att batikhäxorna smider hemska planer som går ut på att erövra svenska språket.

Nu retades jag iofs mest. Flört

Men ja, jag tror det också. Jag kan inte annars förklara reaktionen. Den är så bortom alla vettiga proportioner.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-09-30 12:38:52 följande:
    mja, det jag egentligen är nyfiken på kring dialogen "hen" är varför det är viktigt att "dölja" ett kön när man (de som anser det alltså) anser att det är irrelevant att säga han eller hon.

fast som ovan svar på ett annat inlägg till dig....LINGONBOLL.
    Tomte
    du behöver inte svara längre, för jag har som sagt tappat både trådar och intresse för svar...just NU iaf. men städa vill jag fan INTE göra. fortsätt roa med denna underhållande tråd.
    tack!! {#emotions_dlg.flower}

Det är inte viktigt, oftast. Men ibland vet man inte könet. Och ibland finns det praktiska eller etiska skäl till att dölja könet. Till exempel om ett avslöjande av könet riskerar att göra folk partiska i en fråga, eller om det kan riskera att avslöja vem det handlar om.
  • Dorian Ertymexx
    Leya skrev 2012-09-30 12:35:34 följande:
    jag tar tbx det där med svåra ord, jag överdrev bevisligen en aning för jag hittar inget när jag scrollar tbx Flört ber om ursäkt för det. DET va fan ett påhopp av mig Tyst sry.

däremot tycker jag fortfarande att "feministisk dödspatrull" är svinroligt. DET ordet kanske jag börjar använda frekvent. i helt fel meningar. bara för å se om nån reagerar lixom. fast nu gled jag ner i diket igen. jag har bara tappat min egen tråd en aning i den här lååååånga tråden.lingonboll va ett nytt intressant ord som säkerligen kan komma till användning i mitt vokabulär. jag skulle nämligen behöva fylla ut det med lite annat än bara svordomar Drömmer  känns lite som jag förstör hela den här tråden nu, fast egentligen tror jag den gick å tog livet av sig litegrann för längesen... jag är en jävel på att alltid tycka mkt om allt möjligt....nu vet jag knappt vad jag tycker längre...förutom att jag känner mig road av allt skrivande för att jag undviker att tvätta och städa idag.

Tog det inte som ett påhopp, det är lugnt.
  • unreal

Jag har aldrig heller gillat Hen. Ibland gör man ingenting annat än att sucka o skaka på huvudet :(

• Aaliyah
    unreal skrev 2012-09-30 13:46:53 följande:
    Jag har aldrig heller gillat Hen. Ibland gör man ingenting annat än att sucka o skaka på huvudet :(
    Varför inte?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-30 13:18:09 följande:
    fast nu är det inte vid såna tillfällen jag menar. jag menar när det handlar om att inte peka på att ett visst yrke (till exempel) är kvinnodominerat eller mansdominerat. exempel:
    polisen köpte en cykel. varför gjorde HEN det?
    (sketakass mening, men du förstår?!)
    vi förutsätter att en lärare drar meningen för en skolklass och läraren VET att polisen är en HON, men vill inte att eleverna ska få för sig att poliser bara är tjejer så läraren använder istället "hen".
    nu har ju jag beskrivit exakt hur jag uppfattat användandet av hen....men jag själv förstår inte varför detta ska vara så lämpligt att dölja...orkar dock inte dra hela min egen argumentation av motsatsen bakom, då det oftast bara (enligt erfarenhet) blir pajkastning av dialogen Glad så jag har helt enkelt för närvarande bara gett upp litegrann. jag tycker det jag tycker, men jag försöker inte få nån annan att förstå varför jag tycker så... jag är dock fortfarande lite nyfiken på varför de som tycker motsatsen som mig tycker som de tycker.

mest för att jag FORTFARANDE inte vill börja städa Tomte
    I det läget kan det kanske vara av intresse att inte ange kön för att inte mata den stereotypa bilden av polis som man. Visserligen är 75% poliser män och bara 25% kvinnor men andelen kvinnor växer med pensionsavgångar och fler kvinnliga sökande som kommer in på polishögskolan. Få orkar väl vara så politiskt korrekta utan vet man att det är en han säger man väl han utan att det egentligen är av vikt. Grejen är väl den att man faller in i ledet och använder mannen som norm t.o.m när han inte är det. Ta läkare som exempel. I Sveriges läkarförbund är  könsfördelning yrkesverksamma medlemmar 2011 kvinnor. 48 procent. Män. 52 procent , men vi verkar tro att den typiska/e läkaren är en man. 

Även om det var en kvinnlig polis som köpte en cykel är det kanske inte relevant att hon just är kvinna utan det intressanta är att hon är polis eller så är det tvärtom - ointressant att hon är polis men intressant att hon är kvinna. Men intressant menar jag då intressant för sammanhanget, exempelvis köpte en stulen cykel (aja baja polisen) eller köpte pga foglossning en cykel med låg ram (inte aj tjejen). Det kan vara sådana avväganden som gör att vi väljer att ta med kön eller inte.
  • Knyttan
    Leya skrev 2012-09-30 13:30:00 följande:
    och det är väll lite det som en del av bakgrunden till att vissa (exempelvis jag) tycker att hen inte bör användas i vissa syften. dvs i syftet för att "censurera" ett kön. för det blir ju kontentan av det när man vill dölja. alltså för att vägra berätta vilket kön polisen har trots att man faktiskt vet det.

ingen pajkastning nu tack, försök bara förstå hur jag menar. jag är kritisk i mitt tänkande till att dölja och gömma undan. att inte sjunga nationalsången, att dölja kön, att gömma tintin i arkiv and so on. jag vill låta barnen växa upp med en medvetenhet om att världen även kan vara mörk och orättvis, och att lära de att själva vara kritiska i sitt tänkande, rensa i informationen....
    Men ibland är det ju så att viss information kan påverka omdömet och på så vis utfallet av viss information. Det är ju därför man tex gör dubbla blindtester när man vill undersöka effekten av vissa mediciner, varken patienterna eller läkarna ska veta om de piller som patienterna får är placebo eller verksam substans för att inte olika förväntningar ska påverka utfallet. Skulle du påstå att det var censur tex?
       På samma sätt kan vissa förväntningar om hur världen se ut påverka hur vi tar in fakta: återigen så hänvisar jag till den där artikeln om stenåldersjägaren som jag länkade till förut. Att man ibland avkodar viss information gör att man kan ta till sig den på ett mera förutsättningslöst sätt. Det är tex så att det är bevisat i massvis av studier att arbetsansökningar med utländskt klingande namn nedvärderas i jämförelse med sådana som har svenska namn i brevhuvudet (man har tex använt exakt samma meriter, men de har bedömts olika bara på grund av namnet). På så sätt kan det vara bra att kunna ge neutral information när t ex könet faktiskt inte är relevant för det man talar om. Det kan också vara så att man i vissa situationer alltid förutsätter att en viss yrkeskategori har ett visst kön, som sjuksköterskor, sopåkare, och förskollärare. Ska man då tala om dessa på ett neutralt sätt utan att utesluta möjligheten att en förskollärare faktiskt kan vara man oavsett vad majoriteten säger, då kan det vara bra att ha ett neutralt pronomen att ta till. Det är inte att gömma undan något, snarare att framhäva det som är viktigt.
       Det är någonting ganska annorlunda än censur.
  • Leya
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-30 13:45:17 följande:

Det är inte viktigt, oftast. Men ibland vet man inte könet. Och ibland finns det praktiska eller etiska skäl till att dölja könet. Till exempel om ett avslöjande av könet riskerar att göra folk partiska i en fråga, eller om det kan riskera att avslöja vem det handlar om.
    då är ju frågan om vi ska dölja för att inte göra folk partiska i frågan eller om vi ska fokusera på att vara kritiska (samt lära våra barn det) i informationsflödet och själva kunna resonera fram vår egen uppfattning om vad som är rätt och fel...
    ett lite dumt ex kan vara alla partiers vägran att låta sd tala innan valet. om de hade fått öppna käften oftare hade folk själva enklare kunnat ta ställning till hur lite i riksdagen de mest troligt har å göra... ett lite knäppt ex kanske, men beskriver aningens hur mitt resonemang går.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!