Leya skrev 2012-09-29 20:57:35 följande:
alltså lite överdrivet när vi pratar kommando och order. yttepytte överdrivet

men implementera är det dock många som vill. kanske inte du, men andra som tycker att det är irrelevant att använda han eller hon för att könet inte har nån betydelse. då är dialogen helt annorlunda..ordet hen ska och bör användas för vissa tycker att det är det enda korrekta. men nu ska jag jobba igen så jag hinner inte förklara mer hur jag menar
Alltså, det är svårt att implementera spridandet av ett ord. Man kan iofs använda det i officiella kanaler, låta ens företrädare använda det i tal och pressmeddelanden, men trots det så hänger ett ords fortlevnad alltid på att folk vill använda det. Det går inte att implementera ord uppifrån. Tänk efter själv - man har uppifrån döpt om städare till lokalvårdare. Men hur många säger faktiskt lokalvårdare? Har för mig att det finns ett ännu nyare ord som används ännu mindre. Samma sak med dagis som blev förskola. Många säger ändå dagis. Och de orden har ändå de facto kommit uppifrån, något sådant har inte skett med hen, som enbart växt från gräsrötterna under flera årtionden.