• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Nicke

Jag jobbar som IT-ansvarig, programmerare och jag är även delansvarig för marknadsföringen. Jag har grundskoleutbildning och inget mer.

Fast.. jag är typ man och det är inte på ett sjukhus

• nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 17:00:57 följande:
    Slump och slump, av någon outgrundlig anledning väljer kvinnorna de lågavlönade jobben i högre utsträckning. Kvinnliga programmerare är sällsynta som blåa kaniner(inte som chefer dock). Trots att det utbildas massor kvinnliga ingenjörer.  

Det är ju bara att välja den högre lönen om de vill ha den. Tillgång och efterfrågan. Sjukgymnaster verkar det finnas överflöd av medan programmerare finns det för få av annars ahde inte lönen varit högre. 

Anledningen är inte outgrundlig utan bottnar i skeva värderingar - något som går att ändra på vilket bevisligen skett för att kvinnors ekonomiska situation har förbättrats avsevärt över tid. Sjuksköterska var till att börja med ett obetalt arbete - inget yrke utan ett kall. Tillgång och efterfrågan kan bara styra så långt sedan biter den sig själv i näsan. Alla dessa yrken behövs och de som kräver utbildning och ansvar ska ge samma pengar oberoende av vilket kön som dominerar inom yrket. Det är det hela jämlikhetstänket går ut på - att det ska vara jämlikt isf för ojämlikt.

Det är där hen kommer in och speglar jämlikheten. Isf att hela tiden hänvisa till män och kvinnor kan vi prata om människor (mer jämlik synonym kommer nog där också så småningom) - som vi ju ofta gör men nu mha ett pronomen. Jag tycker inte hen eller tanken på ett könsneutralt pronomen är det minsta extremt utan snarare är det tanken på att HELA tiden prata kön som känns extremt. Ungefär som om man skulle ha med hur gammal någon är så fort man pratade om henom. Hur många skulle tycka att den som inte ville att ålder skulle anges i var och varannan mening förnekade sin ålder eller att vi skulle tappa vår ålder om vi inte preciserade den hela tiden? Lustig tanke.
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 08:11:59 följande:
    Jag svarade på ett påstående om att hen på något sätt påverkar löneskillnader... Hur det går till har jag ingen aning om men personen saknade grundläggande fakta om varför kvinnor tjänar mindre än män.

Nä, nu tror jag du har rört ihop det. Naturligtvis påverkar inte ordet hen löneskillnader. Vem här har påstått det? Grundläggande kunskap, kanske du menade? Jag citerade vad ett antal fackförbund hade kommit fram till om saken. Det var deras fakta inte mina, men jag tyckte det lät rimligt.
  • h8him
    nihka skrev 2012-10-04 18:07:31 följande:

Nä, nu tror jag du har rört ihop det. Naturligtvis påverkar inte ordet hen löneskillnader. Vem här har påstått det? Grundläggande kunskap, kanske du menade? Jag citerade vad ett antal fackförbund hade kommit fram till om saken. Det var deras fakta inte mina, men jag tyckte det lät rimligt.
    Jag? Läs vad jag skriver är du snäll. Jag skrev att jag svarade på ett inlägg där man tog upp att hen påverkar löneskillnader. Vill du läsa mer så läs övriga inlägg i tråden.

Fakta också....

Okej, klart du får tycka det.
  • Element
    nihka skrev 2012-10-04 17:41:50 följande:

Anledningen är inte outgrundlig utan bottnar i skeva värderingar - något som går att ändra på vilket bevisligen skett för att kvinnors ekonomiska situation har förbättrats avsevärt över tid. Sjuksköterska var till att börja med ett obetalt arbete - inget yrke utan ett kall. Tillgång och efterfrågan kan bara styra så långt sedan biter den sig själv i näsan. Alla dessa yrken behövs och de som kräver utbildning och ansvar ska ge samma pengar oberoende av vilket kön som dominerar inom yrket. Det är det hela jämlikhetstänket går ut på - att det ska vara jämlikt isf för ojämlikt.

Det är där hen kommer in och speglar jämlikheten. Isf att hela tiden hänvisa till män och kvinnor kan vi prata om människor (mer jämlik synonym kommer nog där också så småningom) - som vi ju ofta gör men nu mha ett pronomen. Jag tycker inte hen eller tanken på ett könsneutralt pronomen är det minsta extremt utan snarare är det tanken på att HELA tiden prata kön som känns extremt. Ungefär som om man skulle ha med hur gammal någon är så fort man pratade om henom. Hur många skulle tycka att den som inte ville att ålder skulle anges i var och varannan mening förnekade sin ålder eller att vi skulle tappa vår ålder om vi inte preciserade den hela tiden? Lustig tanke.
    Du har ju ägnat hela tråden till att förklara att hen inte alls har någon ideologisk betydelse och idiotförklarat mig när jag hävdat att det har det visst. Hur skall du ha det?
  • Element
    nihka skrev 2012-10-04 16:55:14 följande:
    På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
    Det har inget med politiska eller ideologiska värderingar utan är helt enkelt ett resultat av marknadsekonomin. En man som väljer ett låglöneyrke blir inte helt plötsligt högavlönad bara för att han är man.
  • h8him
    Niklas2k skrev 2012-10-04 17:40:57 följande:
    Jag jobbar som IT-ansvarig, programmerare och jag är även delansvarig för marknadsföringen. Jag har grundskoleutbildning och inget mer.

Fast.. jag är typ man och det är inte på ett sjukhus
    Fast nu var det just sjukhus som nämndes. Att man kan lyckas få tjänster på privata företag om man har talang är en sak men sjukhus osv brukar inte anställa datatekniker utan utbildning.
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-04 17:41:50 följande:
    Alla dessa yrken behövs och de som kräver utbildning och ansvar ska ge samma pengar oberoende av vilket kön som dominerar inom yrket. Det är det hela jämlikhetstänket går ut på - att det ska vara jämlikt isf för ojämlikt.
    Ska och ska. Det är inte utbildningen som avgör lön i en marknadsekonomi. Man kan fråga säg varför du anser lön skall ha någon betydelse när ändå arbetsgivarens vilja att betala har det. Varför inte köra kommunism rakt över och ge alla precis lika mycket, är det kanske för att du vet att kommunism inte fungerar då människor inte jobbar utan incitament?
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-10-04 18:27:20 följande:
    Du har ju ägnat hela tråden till att förklara att hen inte alls har någon ideologisk betydelse och idiotförklarat mig när jag hävdat att det har det visst. Hur skall du ha det?

Det är många som idiotförklarat dig i den här tråden, på goda grunder.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-04 21:47:44 följande:

Det är många som idiotförklarat dig i den här tråden, på goda grunder.
    Fast några svar på varför de ändrar sig får jag inte. Stöder du Karin Svensson i hennes analys, eller miljöpartisten som skrev om feministisk stadsplanering? Hur ställer du dig till att i TV-debatten jag länkade till så satt den kvinnliga skådespelaren och ljög samtidigt som hon använde härskartekniker?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!