• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 19:08:10 följande:
    Varför inte köra kommunism rakt över och ge alla precis lika mycket, är det kanske för att du vet att kommunism inte fungerar då människor inte jobbar utan incitament?
    Det där är ju intressant. Kommunismen har ju många bevisade nackdelar. Men det du påstår ovan. Att arbetsmoralen var låg, det ser man ju ofta att folk påstår, men jag har aldrig sett ett enda bevis. De inblickar jag ha haft i kommunistiska samhällen har snarare gett bilden av att arbetsmoralen var rätt hög.

Finns det några som helst studier som visar detta, eller är det egentligen bara en vandringssägen som sprids av ideologiskt marknadsliberala?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-10-04 21:55:18 följande:
    Fast några svar på varför de ändrar sig får jag inte. Stöder du Karin Svensson i hennes analys, eller miljöpartisten som skrev om feministisk stadsplanering? Hur ställer du dig till att i TV-debatten jag länkade till så satt den kvinnliga skådespelaren och ljög samtidigt som hon använde härskartekniker?

Vilka ändrar sig om vad?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 17:25:31 följande:
    Skulle vilja syna ditt påstående om att man kan jobba som datatekniker på sjukhus utan eftergymnasial utbildning. Har du någon källa som kan styrka det du skriver?

Nej, det menar jag inte. Hen är ett löjligt och meninglöst ord tycker jag och jag tvivlar starkt att det på något sätt kommer att påverka jämställdheten i landet.

Det är självupplevt och jag har ingen formell källa. Däremot exempel på andra liknande exempel som undersköterskor som tjänar mindre än vaktmästare.

Jag tror inte heller att hen kommer att påverka jämställdhet för hen är bara ett ord, ingen magisk kraft men kanske kan hen i viss mån bl a spegla jämställdhet, men det finns det många andra ord som också kan göra. Jag tycker inte det finns några löjliga och meningslösa ord. 
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-04 21:57:22 följande:

Vilka ändrar sig om vad?
    Läs
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 18:19:58 följande:
    Jag? Läs vad jag skriver är du snäll. Jag skrev att jag svarade på ett inlägg där man tog upp att hen påverkar löneskillnader.

Och jag frågade vem som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader.
  • Quintus Zebra
    h8him skrev 2012-10-04 10:52:45 följande:
    På vilket sätt ansvarar män för att kvinnor väljer att inte ta för sig av det smörgåsbord som finns gällande utbildningar och yrken?Obestämd

Hur kommer det sig att du inte kan se att även kvinnor har eget ansvar?

Jag tycker att alla har samma ansvar.

Alla har ansvar över sina val.

Alla har ansvar över sin karriär.

Män och kvinnor har i grunden lika stort ansvar över hem och barn.

I hundratals år har det varit så att det ofta har sets som en en kulturell sanning att män har större rätt att ha både karriär och familj än vad kvinnor har. En stor del av alla framgångsrika män har haft kvinnor bakom sig som ar tagit hand om hemmet.

Om fler män börjar ta sin del av ansvaret så skulle fler kvinnor kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Det är inget konstigt. Ingen tvingar dessa män att skaffa familj. Det är ingen naturlag att män skall få smita undan ansvar.

Sen vill jag inte gå in och tvinga någon att leva sitt liv på ett vist sätt. Jag bara vill uppmärksamma att det är felaktigt att påstå att kvinnors situation enbart är deras eget "fel". Självklart påverkar deras partners beteende också deras möjligheter. Och jag ser inte meningen med att blunda för att karriärskvinnor i högre utsträckning än män verkar känna sig tvingade att dubbelarbeta för att få ihop både jobb och familj..

Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 19:08:10 följande:
    Ska och ska. Det är inte utbildningen som avgör lön i en marknadsekonomi. Man kan fråga säg varför du anser lön skall ha någon betydelse när ändå arbetsgivarens vilja att betala har det.
    En betydande faktor tycks vara om man väljer ett traditionellt typiskt manligt eller kvinnligt arbete.
  • h8him
    nihka skrev 2012-10-04 22:03:44 följande:

Och jag frågade vem som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader.
    Hen påstås väl det för hen är utsatta för lönediskriminering baserat på kön enligt vissa. Att sanningen är att det handlar om utbildning osv verkar vara av mindre intresse.
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 22:20:44 följande:
    Jag tycker att alla har samma ansvar.

Alla har ansvar över sina val.

Alla har ansvar över sin karriär.

Män och kvinnor har i grunden lika stort ansvar över hem och barn.

I hundratals år har det varit så att det ofta har sets som en en kulturell sanning att män har större rätt att ha både karriär och familj än vad kvinnor har. En stor del av alla framgångsrika män har haft kvinnor bakom sig som ar tagit hand om hemmet.

Om fler män börjar ta sin del av ansvaret så skulle fler kvinnor kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Det är inget konstigt. Ingen tvingar dessa män att skaffa familj. Det är ingen naturlag att män skall få smita undan ansvar.

Sen vill jag inte gå in och tvinga någon att leva sitt liv på ett vist sätt. Jag bara vill uppmärksamma att det är felaktigt att påstå att kvinnors situation enbart är deras eget "fel". Självklart påverkar deras partners beteende också deras möjligheter. Och jag ser inte meningen med att blunda för att karriärskvinnor i högre utsträckning än män verkar känna sig tvingade att dubbelarbeta för att få ihop både jobb och familj..

Så kvinnor är offer? Varför har kvinnor i Sverige inte valmöjligheter enligt dig?

Vem tvingar kvinnor att utbilda sig inom yrken som ger sämre lön, vem tvingar dem att föda barn och sen arbeta deltid? Jag har svårt att se kvinnor som offer faktiskt. Det finns preventivmedel om man nu inte är överens med sin partner om att bådas arbeten är lika prioriterade även efter ett ev. barn.

Vem tillåter männen att bli pappor och inte ta ansvar?

• Aaliyah
    h8him skrev 2012-10-04 22:28:19 följande:
    Hen påstås väl det för hen är utsatta för lönediskriminering baserat på kön enligt vissa. Att sanningen är att det handlar om utbildning osv verkar vara av mindre intresse.Så kvinnor är offer? Varför har kvinnor i Sverige inte valmöjligheter enligt dig?

Vem tvingar kvinnor att utbilda sig inom yrken som ger sämre lön, vem tvingar dem att föda barn och sen arbeta deltid? Jag har svårt att se kvinnor som offer faktiskt. Det finns preventivmedel om man nu inte är överens med sin partner om att bådas arbeten är lika prioriterade även efter ett ev. barn.

Vem tillåter männen att bli pappor och inte ta ansvar?

Just det, kvinnor är offer, det var det quintus skrev. Suck.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Västjämtland
    Aaliyah skrev 2012-10-04 22:36:14 följande:

Just det, kvinnor är offer, det var det quintus skrev. Suck.

En fråga?

Du och Quintus menar alltså att männen måste se till  att deras kvinnor gör Karriär?

Och om de inte gör det så är det mannens fel och inte kvinnans?

Nyfiken      
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!