nihka skrev 2012-10-04 22:03:44 följande:
Och jag frågade vem som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader. Du kanske skulle vilja vara så snäll att hjälpa mig hitta det inlägget för jag kan inte hitta någon som du har svarat som har påstått att ordet hen påverkar löneskillnader.
Hen påstås väl det för hen är utsatta för lönediskriminering baserat på kön enligt vissa. Att sanningen är att det handlar om utbildning osv verkar vara av mindre intresse.
Quintus Zebra skrev 2012-10-04 22:20:44 följande:
Jag tycker att alla har samma ansvar.
Alla har ansvar över sina val.
Alla har ansvar över sin karriär.
Män och kvinnor har i grunden lika stort ansvar över hem och barn.
I hundratals år har det varit så att det ofta har sets som en en kulturell sanning att män har större rätt att ha både karriär och familj än vad kvinnor har. En stor del av alla framgångsrika män har haft kvinnor bakom sig som ar tagit hand om hemmet.
Om fler män börjar ta sin del av ansvaret så skulle fler kvinnor kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Det är inget konstigt. Ingen tvingar dessa män att skaffa familj. Det är ingen naturlag att män skall få smita undan ansvar.
Sen vill jag inte gå in och tvinga någon att leva sitt liv på ett vist sätt. Jag bara vill uppmärksamma att det är felaktigt att påstå att kvinnors situation enbart är deras eget "fel". Självklart påverkar deras partners beteende också deras möjligheter. Och jag ser inte meningen med att blunda för att karriärskvinnor i högre utsträckning än män verkar känna sig tvingade att dubbelarbeta för att få ihop både jobb och familj..
Så kvinnor är offer? Varför har kvinnor i Sverige inte valmöjligheter enligt dig?
Vem tvingar kvinnor att utbilda sig inom yrken som ger sämre lön, vem tvingar dem att föda barn och sen arbeta deltid? Jag har svårt att se kvinnor som offer faktiskt. Det finns preventivmedel om man nu inte är överens med sin partner om att bådas arbeten är lika prioriterade även efter ett ev. barn.
Vem tillåter männen att bli pappor och inte ta ansvar?