• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:40:14 följande:

Om det är nåt jag kan så är det historia.
    I så fall har du en förunderlig förmåga att bortse från dina egna kunskaper. Det troligaste är väl at du inte har förstått det du läst riktigt.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:44:52 följande:

Nej. Har fortfarande inte ett enda konkret exempel som belägger ditt påstående om att folk utan ekonomiska incitament jobbar sämre.
    Hela samhället gick under för att de inte kunde försörja sig, vad mer behöver du. Du är ju nästan komisk om du inte var så torr
  • Västjämtland

För att folk skall prestera såmåste de få mer än bara bra betalt.

Läser man Hertzbergs två-faktorteori så måste man få möjlighet att utvecklas för att man skall kunna prestera bra!

Enbart en bra lön räcker inte.

"En annan psykolog, Frederick Herzberg, utvecklade Mazlows teorier i boken The Motivation to Work från 1959. I boken lanserades den så kallade tvåfaktorsteorin där Herzberg skiljer på motivationsfaktorer och hygienfaktorer. Klassiska arbetsrelaterade faktorer som exempelvis arbetsledning, lön, fysisk miljö och personalpolitik klassar han som hygienfaktorer. Det innebär att de reducerar missnöje men skapar varken tillfredställelse eller motivation. Motivationsfaktorerna, dit räknas till exempel erkännande, utvecklingsmöjligheter och ansvar, skapar däremot tillfredställelse och motivation men tar inte bort missnöje."

Länk
    http://www.foretagande.se/forskarnas-teorier-om-motivation/

H

• nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 23:40:06 följande:
    Varför väljer kvinnor lågavlönade yrken, det är frågan.
    Varför väljer samhället att värdera den typen av arbete som kvinnor väljer lägre, det är frågan.

Att alla kvinnor slutar att arbeta inom vården och blir ingenjörer löser ju knappast problemet på varken individ- eller samhällsnivå.
  • Quintus Zebra
    Västjämtland skrev 2012-10-04 23:29:43 följande:
    Tyvärr är ju det  en myt även det!

Slår man ut antalet arbetade timmar avseende jobb i hemmet och på arbetsplatsen så gör män och kvinnor lika mycket!

"Påståendet att kvinnor dubbelarbetar (medan män underförstått enkelarbetar) är en typisk livskraftig myt. Tidsanvändningsundersökningen från SCB visar att när förvärvsarbete och hemarbete räknas samman arbetar män 19 minuter mer om dagen än kvinnor."

Källa finner du här!

www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm

Fast det bekräftar ju bara det jag säger.

Vi säger att din länk har rätt. Att kvinnor och män idag jobbar ungefär lika mycket. Och att kvinnors arbete då i högre grad är obetalt.

Om då fler kvinnor skulle välja att prioritera karriären så skulle de behöva jobba ganska mycket mer än idag. Och därmed skulle de behöva jobba betydligt mer än männen gör.

Och det bekräftar ju mitt orginalpåstående. Att kvinnor idag generellt måste göra en större uppoffring än män för att kunna göra det jobb som krävs för att få en topposition.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-04 23:55:44 följande:
    Att alla kvinnor slutar att arbeta inom vården och blir ingenjörer löser ju knappast problemet på varken individ- eller samhällsnivå.
    Jo då hade lönerna gått upp inom vården och ingenjörslönerna gått ner eftersom tillgången på sjuksköterskor går ner och ingenjörer gått upp samtidigt som efterfrågan var densamma.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 23:47:03 följande:
    Hela samhället gick under för att de inte kunde försörja sig, vad mer behöver du. Du är ju nästan komisk om du inte var så torr

Och det berodde enbart på bristen på ekonomiska incitament? Vilka forskningsrapporter kommer till den slutsatsen?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:56:38 följande:
    Om då fler kvinnor skulle välja att prioritera karriären så skulle de behöva jobba ganska mycket mer än idag. Och därmed skulle de behöva jobba betydligt mer än männen gör.
    Här tänker du fel. Detta följer inte. Det är en prioriteringsfråga på individbasis.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:59:03 följande:

Och det berodde enbart på bristen på ekonomiska incitament? Vilka forskningsrapporter kommer till den slutsatsen?
    Nu gör du en halmgubbe, roligt att du använder ordet 'enbart' igen.

Testa med ditt barn och se om incitament får ditt barn att agera eller inte. 
  • Västjämtland
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:56:38 följande:

Fast det bekräftar ju bara det jag säger.

Vi säger att din länk har rätt. Att kvinnor och män idag jobbar ungefär lika mycket. Och att kvinnors arbete då i högre grad är obetalt.

Och det bekräftar ju mitt orginalpåstående. Att kvinnor idag generellt måste göra en större uppoffring än män för att kunna göra det jobb som krävs för att få en topposition.

Problem 1. Mycket av de manliga göromålen i hemmet räknas ju inte som hemarbete eller hur?

Problem 2.  Du har inte funderat på om det är en fråga om komunikationsbrist? 

Problem 3. Har du reflekterat över vilken påverkan åldersskillnad i förhållandet kan ha?  Och på hur det påverkar situationen?

H
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!