• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:03:14 följande:

Och marknadsekonomin har ju behov av lättppåverkade arbetare som gör sitt jobb efter regelboken.
    Det finns behov av arbetskraft för enkla sysslor ja, och det finns möjlighet för utveckling.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:06:22 följande:

Snarare har jag haft bra lärare som lärde mig att ifrågasätta nationalekonomiska dogmer :)
    Ifrågasätta är bra men ifrågasättande utan förståelse är bara infantilt.
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 01:03:14 följande:
    Jag tror inte alls på tesen att människan skulle vara lat och enbart vilja ligga på soffan tills nån kommer och viftar en morot framför näsan. 
    Det tror inte jag heller.

Men att jobba och se resultatet fösvinna, misshanteras, försnillas eller helt enkelt inte uppskattas utan tas för givet dödar kreativiteten. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 07:26:54 följande:
    Kan någon förklara för mig hur ordet "hen" kan vara ett hot mot jämställdheten? "Hen" är ju ett ord som bara säger att den person vi skriver/talar om inte är känd och vi vet inte könet.

Någon som kan förklara?
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:45:25 följande:
    I sovjetunionen ja. Men det är ju ett snedsteg från det kommunistiska manifestet. Men visst är makt ett incitament.
    Och i Kina. Ytterligare ett "snedsteg". Och i ...
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-05 00:47:55 följande:
    Samhället - det är VI det. Du kan börja med att fundera själv på hur och varför du gjort den värderingen. Vilka av dina val påverkar andras löner?
    Jag vet ju hur JAG väljer och gör bl a genom att arbeta fackligt och vad jag väljer att inte blunda inför av det som tagits upp i den här tråden. Då återstår bara DU av oss två.

Enligt min mening finns inget organiserat patriarkat för några extremfeminister att slåss emot men väl rester av ett patriarkaliskt tänk som lever kvar i en tynade tillvaro.     

Enligt en liten men ändå skrämmande nog stor skara bakåtsträvare anses det att kvinnor på något biologiskt sätt dras till lågavlönade yrken och att vi skulle nöja oss med att hänvisas till med pronomen som "han" eller "det" när inte könet är känt, relevant eller önskvärt att ta upp, och att ett könsneutralt pronomen som "hen" är ett "hot" mot jämställdheten. Suck. Nu lever inte jag någon förtryckt tillvaro - jag kan ta för mig och det utan att trampa på andra, men sånt jävla trams ska inte gå oemotsagt. 
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 01:12:39 följande:
    Ifrågasätta är bra men ifrågasättande utan förståelse är bara infantilt.
    Okej, om du förstår så mycket bättre än mig så kan vi ju gå till botten av det här.

Om det nu är så att vi på allvar skall se ekonomiska teorier som jämförbara med andra vetenskapliga teorier, då skall vi ju även ha samma krav på dem!

Så jag vore jättetacksam om du kunde tipsa mig om någon källa där beläggen för olika ekonomiska teorier samlas.

Jag skulle vara intresserad av hur de olika teorierna uppkom? Vem som upptäckte dem? Hur de upptäcktes? Vilka belägg som finns för dem? Och vilka forskningsrapporter som dessa upptäcker grundar sig på?

För det kan väl inte vara så att nationalekonomer har resonerat sig fram till dessa teorier ur tomma luften? Det verkar inte så vetenskapligt?

Ibland kan jag finna det lite lustigt att en del av de som mest högljutt vill hävda att genusvetenskap är en leksaksvetenskap för att genusvetarna inte har hållbara belägg, själva så ofta verkar bygga sin verklighetsuppfattning kring nationalekonomi. En "vetenskap" som oftast verkar väldigt motvillig att ens presentera belägg för sina teorier och som ofta verkar vilja att dessa teorier skall ses som dogmer som ej får ifrågasättas?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • h8him
    nihka skrev 2012-10-05 07:29:24 följande:
    Jag vet ju hur JAG väljer och gör bl a genom att arbeta fackligt och vad jag väljer att inte blunda inför av det som tagits upp i den här tråden. Då återstår bara DU av oss två.

Enligt min mening finns inget organiserat patriarkat för några extremfeminister att slåss emot men väl rester av ett patriarkaliskt tänk som lever kvar i en tynade tillvaro.     

Enligt en liten men ändå skrämmande nog stor skara bakåtsträvare anses det att kvinnor på något biologiskt sätt dras till lågavlönade yrken och att vi skulle nöja oss med att hänvisas till med pronomen som "han" eller "det" när inte könet är känt, relevant eller önskvärt att ta upp, och att ett könsneutralt pronomen som "hen" är ett "hot" mot jämställdheten. Suck. Nu lever inte jag någon förtryckt tillvaro - jag kan ta för mig och det utan att trampa på andra, men sånt jävla trams ska inte gå oemotsagt. 
    Vem har skyllt kvinnors val att arbeta inom låglöneyrken, på biologi? Vem anser att "hen" är ett "hot" mot jämställdheten?

Varför är kvinnor inte själva ansvariga för sina val av utbildning och yrken? Varför är det samhällets ansvar att kvinnor inte i större utsträckning utbildar sig inom matte, teknik osv? Vem tvingar kvinnor att föda barn och vara hemma till stor del under många år?

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 01:32:52 följande:
    Det tror inte jag heller.

Men att jobba och se resultatet fösvinna, misshanteras, försnillas eller helt enkelt inte uppskattas utan tas för givet dödar kreativiteten. 
    Och du hävdar att feminismen vill detta? Eftersom du (om jag inte förstått fel)  anser att situationen i DDR är jämförbar med de krav som feminister i Sverige ställer?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:27:40 följande:
    Och du hävdar att feminismen vill detta? 
    Inte direkt men indirekt på samma sätt som kommunism dödar kreativitet.
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:27:40 följande:
    Eftersom du (om jag inte förstått fel)  anser att situationen i DDR är jämförbar med de krav som feminister i Sverige ställer?
    Ja, eftersom den naiva uppfatningen att löner och andra ersättnigar inte skulle vara kopplade till tillgång och efterfrågan ger dessa effekter.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!