• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 08:20:19 följande:
    Okej, om du förstår så mycket bättre än mig så kan vi ju gå till botten av det här.

Om det nu är så att vi på allvar skall se ekonomiska teorier som jämförbara med andra vetenskapliga teorier, då skall vi ju även ha samma krav på dem!

Så jag vore jättetacksam om du kunde tipsa mig om någon källa där beläggen för olika ekonomiska teorier samlas.

Jag skulle vara intresserad av hur de olika teorierna uppkom? Vem som upptäckte dem? Hur de upptäcktes? Vilka belägg som finns för dem? Och vilka forskningsrapporter som dessa upptäcker grundar sig på?

För det kan väl inte vara så att nationalekonomer har resonerat sig fram till dessa teorier ur tomma luften? Det verkar inte så vetenskapligt?

Ibland kan jag finna det lite lustigt att en del av de som mest högljutt vill hävda att genusvetenskap är en leksaksvetenskap för att genusvetarna inte har hållbara belägg, själva så ofta verkar bygga sin verklighetsuppfattning kring nationalekonomi. En "vetenskap" som oftast verkar väldigt motvillig att ens presentera belägg för sina teorier och som ofta verkar vilja att dessa teorier skall ses som dogmer som ej får ifrågasättas?
    Här är ett enkelt exempel som jag tror även du kan hänga med på som belyser problemen med att fastställa ersättningar och ignorera ekonomiska principer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill_Babysitting_Co-op

• PumpkinQueen
    h8him skrev 2012-10-04 16:27:21 följande:
    Vem bad dig se in i framtiden? Jag frågade efter din åsikt....

Så eftersom ett brunt barn inte behöver solkräm ska fröken på förskolan inte heller smörja de bleka barnen för då behandlas de bleka annorlunda?

Eller när en kille kan sparka iväg fotbollen längre och hårdare än en tjej så ska givetvis en tjej stå i motståndarlagets mål?

Vi måste väl bort med alla grupperingar inom sporten också. Och bort med kvinnliga gym. Sen ska kvinnofridslagen bort.

Blir du nöjd när inga fler kvinnliga hockeytjejer syns i rutan, när inga kvinnor kan leva som golfproffs eller när en nybliven mamma förväntas vara tillbaka på jobbet efter 10 dagars föräldraledighet för sen kan pappan vara hemma?

Du frågade mig om jag trodde att människor skulle bli lyckligare om [blablabla], Det är en fråga om framtiden. Seröst mannen, försök att hålla reda på vad du skriver.

Anser du att män och kvinnor har olika behov? Vad har du för behov då, som jag inte har?

Varför ska man dela upp sporten i killar och tjejer om det ändå kommer att fördela sig som så att några är duktiga och andra är mindre duktiga? Framförallt på låg nivå, bland barn, är förmågan ungefär lika ringa hos dem allihop. Så varför ska vi lära dem att de bara får spela med andra barn som har samma typ av könsorgan?

Den dag då lika många män och kvinnor anmäler att de blir misshandlade och våldtagna av sina partners, så kommer säkert kvinnofridslagen att tas bort. Personligen tycker jag att den redan kunde tas bort, eftersom vi redan har lagar mot dessa saker, men tyvärr verkar domstolarna ligge 200 år efter i tiden. Jag menar, de anser ju att en kvinnas trovärdighet avgörs av hur många sexpartners hon haft. Alltså är de tydligen inte kapabla att avgöra om det är ett brott när det är en kvinna som blivit utsatt, om det inte finns en speciell lag med ett eget namn för det.

Jag blir nöjd om jag slipper se sport alls. Fast jag kollar knappt på TV, så egentligen stör det mig inte så himla mycket.

När det gäller föräldraledigheten hade jag tyckt att det var toppen om tjejer tänkte lite på hur deras vilja att gå hemma och lalla med en bebis i flera år påverkar andra kvinnor på arbetsplatsen. Som arbetsgivare blir det självklart mindre attraktivt att anställa en kvinna, för hon kommer ju gå mammaledig i flera år medan man kan lita på att en man faktiskt kommer till jobbet.
  • PumpkinQueen
    h8him skrev 2012-10-04 17:25:31 följande:
    Skulle vilja syna ditt påstående om att man kan jobba som datatekniker på sjukhus utan eftergymnasial utbildning. Har du någon källa som kan styrka det du skriver?

Nej, det menar jag inte. Hen är ett löjligt och meninglöst ord tycker jag och jag tvivlar starkt att det på något sätt kommer att påverka jämställdheten i landet.

Du har missförstått. Det är inte meningen att hen skall skapa jämställdhet. Hen finns till för att vi HAR en större jämställdhet än vad vi tidigare haft. Därför har det uppkommit ett behov för vissa att kunna tala om (till exempel) elektrikern, piloten, eller läkaren utan benämna personen i fråga som "han". För i dagens moderna värld kan en elektriker lika gärna vara en kvinna.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 21:55:30 följande:
    Det där är ju intressant. Kommunismen har ju många bevisade nackdelar. Men det du påstår ovan. Att arbetsmoralen var låg, det ser man ju ofta att folk påstår, men jag har aldrig sett ett enda bevis. De inblickar jag ha haft i kommunistiska samhällen har snarare gett bilden av att arbetsmoralen var rätt hög.

Finns det några som helst studier som visar detta, eller är det egentligen bara en vandringssägen som sprids av ideologiskt marknadsliberala?

Var har du fått idén att arbetsmoralen var hög i kommunistiska samhällen, och vad får dig att bortse ifrån att denna moral snarast kom sig av att man hade ett vapen riktat mot pannan? Ta bladet från munnen nu och "låt hundra blommor blomma", som de sa i det gamla Kina. Solig
  • h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 09:08:32 följande:

Du har missförstått. Det är inte meningen att hen skall skapa jämställdhet. Hen finns till för att vi HAR en större jämställdhet än vad vi tidigare haft. Därför har det uppkommit ett behov för vissa att kunna tala om (till exempel) elektrikern, piloten, eller läkaren utan benämna personen i fråga som "han". För i dagens moderna värld kan en elektriker lika gärna vara en kvinna.
    Varför inte läsa både det jag citerade och mitt svar istället för att leta fel? Var  påstod jag att jag tror att hen ska skapa jämställdhet? Jag svarade på följande:
    nihka skrev 2012-10-04 16:55:14 följande:
    På ett sjukhus kan en datatekniker utan eftergymnasial utbildning tjäna mer än en sjukgymnast med högskoleexamen och legitimation som svarar mot myndighet (socialstyrelsen). Det är klart att detta hänger ihop med hur vi värderar olika typer av jobb och att det är traditionellt kvinnliga arbetsområden som ligger lägst kan ju inte bara vara en slump.

Om någon nu menar att ordet hen skulle vara ett kraftigt jämlikhets"vapen" eller än mer extremt ett sätt för feminister att decimera män så finns det betydligt mer potenta områden än ett könslöst pronomen att intressera sig för som påverkar livet på riktigt, som till exempel som hur mycket pengar olika typer av arbete ger. När det gäller hen har jag sällan skådat en större storm i ett vattenglas.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 08:57:57 följande:
    Inte direkt men indirekt på samma sätt som kommunism dödar kreativitet.
    Hur dödarfeminism kreativitet?
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 08:57:57 följande:
    Ja, eftersom den naiva uppfatningen att löner och andra ersättnigar inte skulle vara kopplade till tillgång och efterfrågan ger dessa effekter.

Är det naivt att inte blint tro på påståenden som inte har blivit bevisade?

Om du vill övertyga feminister om detta. Så är ju en bra början att referera till de forskningsrapporter som visar att löneskillnaderna mellan traditionellt kvinnliga yrken och traditionellt manliga i Sverige idag främst beror på tillgång och efterfrågan?

För det finns väl bevis? Du har väl inte bara resonerat dig fram till detta utifrån en ekonomisk teori?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • h8him
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 09:02:08 följande:

Du frågade mig om jag trodde att människor skulle bli lyckligare om [blablabla], Det är en fråga om framtiden. Seröst mannen, försök att hålla reda på vad du skriver.

Anser du att män och kvinnor har olika behov? Vad har du för behov då, som jag inte har?

Varför ska man dela upp sporten i killar och tjejer om det ändå kommer att fördela sig som så att några är duktiga och andra är mindre duktiga? Framförallt på låg nivå, bland barn, är förmågan ungefär lika ringa hos dem allihop. Så varför ska vi lära dem att de bara får spela med andra barn som har samma typ av könsorgan?

Den dag då lika många män och kvinnor anmäler att de blir misshandlade och våldtagna av sina partners, så kommer säkert kvinnofridslagen att tas bort. Personligen tycker jag att den redan kunde tas bort, eftersom vi redan har lagar mot dessa saker, men tyvärr verkar domstolarna ligge 200 år efter i tiden. Jag menar, de anser ju att en kvinnas trovärdighet avgörs av hur många sexpartners hon haft. Alltså är de tydligen inte kapabla att avgöra om det är ett brott när det är en kvinna som blivit utsatt, om det inte finns en speciell lag med ett eget namn för det.

Jag blir nöjd om jag slipper se sport alls. Fast jag kollar knappt på TV, så egentligen stör det mig inte så himla mycket.

När det gäller föräldraledigheten hade jag tyckt att det var toppen om tjejer tänkte lite på hur deras vilja att gå hemma och lalla med en bebis i flera år påverkar andra kvinnor på arbetsplatsen. Som arbetsgivare blir det självklart mindre attraktivt att anställa en kvinna, för hon kommer ju gå mammaledig i flera år medan man kan lita på att en man faktiskt kommer till jobbet.
    Okej, jag tolkar det som att du inte har någon åsikt.

Snabbt är tjejer borta från elitsporten. Men redan i unga år är t.ex pojkarna starkare än tjejerna så tjejerna sållas nog bort snabbt med dina idéer.

Det räcker väl att män blir misshandlade av kvinnor precis som det är redan idag? Gällande domstolar så ligger de långt efter när det gäller t.ex familjerättsliga ärenden.

Så himla bra om alla slutar idrotta. Varför ska man, det finns ju datorer och TV. Ungarna kan sitta framför dem istället och alla vuxna kan bli ännu mer förslappade.

Jag tycker inte att det räcker med att tjejer ska "tänka lite" utan föräldraledigheten måste ju delas rakt av utan överskrivningsmöjligheter (för de som är gifta/sambos/har en närvarande pappa till barnet). Jag menar, om vi nu ska se till att kvinnor och män behandlas på exakt samma sätt i samhället.
  • Västjämtland
    h8him skrev 2012-10-05 09:23:23 följande:
    Okej, jag tolkar det som att du inte har någon åsikt.

Snabbt är tjejer borta från elitsporten. Men redan i unga år är t.ex pojkarna starkare än tjejerna så tjejerna sållas nog bort snabbt med dina idéer.

Det räcker väl att män blir misshandlade av kvinnor precis som det är redan idag? Gällande domstolar så ligger de långt efter när det gäller t.ex familjerättsliga ärenden.

Så himla bra om alla slutar idrotta. Varför ska man, det finns ju datorer och TV. Ungarna kan sitta framför dem istället och alla vuxna kan bli ännu mer förslappade.

Jag tycker inte att det räcker med att tjejer ska "tänka lite" utan föräldraledigheten måste ju delas rakt av utan överskrivningsmöjligheter (för de som är gifta/sambos/har en närvarande pappa till barnet). Jag menar, om vi nu ska se till att kvinnor och män behandlas på exakt samma sätt i samhället.
    Det första logiska och riktiga beslutet vore att likställa faderskapet med gemensam vårdnad! 

Något annat är orimligt att kräva och detta är en av de första saker feminister och jämnstäldister gemensamt borde kämpa för!

H
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 08:59:31 följande:
    Här är ett enkelt exempel som jag tror även du kan hänga med på som belyser problemen med att fastställa ersättningar och ignorera ekonomiska principer.

en.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill_Babysittin...

Hjälp mig! Jag hittar inte var i länken som de konkreta bevisen (som är att jämföra med naturvetenskapliga belägg) finns. Citera gärna.

Tänk om en fysiker skulle resonera som en nationalekonom. Först hävda att alla bör tro på tyngdlagen och sedan inte kunna referera till en enda källa som visade upp de belägg som finns bakom teorin? Hur seriös tror du att den fysikern hade ansetts?

Frågan kvarstår. Varför skall man se nationalekonomiska teorier som sanningar om det inte verkar finnas någon direkt stark grund av verkliga bevis i botten?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 09:27:13 följande:
    Hjälp mig! 
    Du måste tyvärr tänka lite själv också

Här är ett annat exempel på hur mycket bättre folk jobbar med lite bättre incitament

Under kommunistiska sovjetunionen fick medlemmarna i kolchoserna behålla en lite del för privat odling. Dessa markområden var små ca 0.4ha(ansedda så små att de inte skulle kunna försörja en familj).

1938 bestod 3.9 procent av jordbruksmarken av sådana små privatägda jordbruk men 1937 producerades 21.5 procent av grödan på sådana markområden.

Källa: Collective Farming in Russia: a political study of the Soviet Kolkhozy by Roy D. Laird, p. 120

Det belyser ganska klart hur mycket mer produktiv man blir när incitamenten att arbeta är högre

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!