• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym

Styrkekramar ts!!

Ett av mina ex smittade mig med klamydia för han hade haft ett jävla ONS! Hade skiten i ett halv år, och nu vet jag inte om jag kan få barn...

• Anonym
    Anonym (Hep C!) skrev 2012-07-23 13:11:44 följande:
    Eh jo! Eftersom det är en blodsmitta, så är det anmälningspliktigt! Man måste alltid berätta att man har hep C vid nya sexuella förbindelser eftersom det KAN smitta via sex, om än väldigt väldigt ovanligt..
    Eh, nej!
    Det enda alternativet skulle vara att det är skillnad på exempelvis Hepatit C 1a, Hepatit C 3d osv.

Jag är smittad av Hepatit C 2b och behöver inte upplysa eventuella sexpartners.
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-07-23 14:36:30 följande:
    Styrkekramar ts!!

Ett av mina ex smittade mig med klamydia för han hade haft ett jävla ONS! Hade skiten i ett halv år, och nu vet jag inte om jag kan få barn...
    Jadajadajada! Jag gick med klamydia i ett år, har nu en nyfödd.. Det är enbart om du får följdsjukdomar som inflammationer i livmoder, äggledare och äggstock som du riskerar att bli steril.. Och det märker man om man har för man få något så överjävligt ont!
  • Anonym (haft)
    Anonym skrev 2012-07-23 14:45:12 följande:
    Eh, nej!
    Det enda alternativet skulle vara att det är skillnad på exempelvis Hepatit C 1a, Hepatit C 3d osv.

Jag är smittad av Hepatit C 2b och behöver inte upplysa eventuella sexpartners.

Jag hade genotyp 3 vet inte riktigt mer än så men jag behövde inte heller upplysa om smitta vid nya partners men nu är den som sagt utläkt.
  • Juronjaure
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-23 07:16:00 följande:
    Var har jag skrivit att jag blivit testad? Stämmer inte, tror jag skrev ungefär hon är anmäld fast jag är inte smittad....finns det fler infallsvinklar på den än att jag varit och testat mig?
    Jag fattar ingenting. Du skriver att du inte är smittad, men du har inte testat? Hänger inte med här...:)
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-07-22 21:33:53 följande:
    Om man har hepatit så är det allmänspliktigt och om man har sex skall det användas kondom. (enligt smittskyddslagen)
    Det står väl knappast i smittskyddslagen att man måste använda kondom?
  • feelings

Tyckte tipset om att testa sig tillsammans med sin nya innan man går o har sex.. var kanon ... ;)

Då hinner man oxå ha några fler träffar tror jag innan svaret kommer .. 

Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • Anonym

Hihi, detta är roligt. Kontaktade 1177 och fick detta svar:

Hej och tack för din synpunkt. Vi har nu stämt av med vår faktagranskare till texten och tagit bort meningen som handlade om skyldighet att berätta om hepatit C vid sexuella kontakter. Skyldigheten är precis som du påpekade moralisk men inte juridisk.

Vänliga hälsningar
    Anna-Lena Byström
    samordnande redaktör 1177.se

www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hepatit-C/

• Anonym
    GrodanHopp skrev 2012-07-22 03:53:32 följande:

Hoppla så fel man kan ha!
    Man får inte ha sex med någon utan att tala om att man har hepatit C.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    Hoppla så fel man kan ha då moahahahahahahahahahahah

*Det är ändrat sen du länkade alltså. Så kan det gå när man tror på det som står på internet :)
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:28:10 följande:
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Hur gick det? Åtalades du för falsk angivelse eller... nä just det, det är inget brott att inte delge sin hepatit c till sin sexpartner.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.