Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym (haft)

Det fnns inte ett fall där hepatit c smittats via sex.. De sägs att det kan göra det men som sagt det finns inget fall där det rapporterats. Sagt av en väldigt framstående infektionsläkare.

Jag har HAFT! hepatit c men är behandlad och bär inte längre på smittat.

Chansen att föra viruset vidare till sina ofödda barn är mindre än 5% och detta kan endast ske via förlossningen och vid öppna sår. Man får amma även med såriga bröstvårtor, men där gick min gräns trpts läkarnas inlådan om amning. 

Jag har flera flera barn utan smittan.

Min sambo har därimot fortfarande smittan men vi behöver inte använda skydd enligt läkarna.

Hepatit b kan därimot smittas via saliv och andra kroppsvätskor när man har pågående infektion, man blir väldigt sjuk av just hepatit b.            

• Anonym (jag)
    Moonis skrev 2012-07-22 09:35:57 följande:
    Ingen annan som reagerat över att det kommit två trådar samtidigt om smitta Obestämd
    var finns den andra tråden?
    har du någon länk? 
  • Anonym (Hep C!)
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-22 01:36:21 följande:
    Såklart det är någon med hepatit som lägger ut en så korkad kommentar. Jag har hjärtat precis där det ska vara, däremot kan hon ej va innehavare till varken ögon eller hjärna. Informera ev sexpartner om din smitta. Min morbror dog av hepatit C, han va sprutnarkoman precis som du säkert är. Orka tillbringa 30 år med en sån? Har du läst smittskyddslagen gubbe?
    Snacka om fördomsfull!!

Jag har Hep C och är inte narkoman öht. Jag har aldrig rökt, aldrig druckit alkohol utan fick min smitta via sjukvården i början på 90-talet när jag fick en blodtransfusion! Tyvärr biter inte Inteferonbehandlingen på mig och jag kommer leva med det här hela mitt liv och troligtvis behöva en levertransplant.

Men, som många andra här inne skriver jag att det är väldigt ovanligt att Hep C smittar vi sex...

Jag lever i en långvarig relation sedan 10 år och min sambo är inte smittad. Vi är noggranna med vår hygien och har inte sex vid mens osv.
  • Anonym
    FruBlöjor skrev 2012-07-22 07:48:37 följande:
    Hur kan man kalla en person som man påstår sig älska för "psykbryt"?
    Det att hon har dolt för dig en smittsam sjukdom är inte ok men att börja kalla henne för saker, är väl lite för lågt.
    Grabben har väl rätt att få överreagera lite åtminstone?
  • Anonym (otippat!!!)

Godmorgon. Jag har inte överreagerat, hon är en @#!#$#@ som inte följt lagen!!! Och inte brytt sig om mig, nu ere min tur att skita i henne.

• Anonym
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 22:03:13 följande:
    Fast varför? Hon kanske inte ens gjort något som enligt lag är fel? Men man kanske skall lämna ändå enligt dig bara för at man inte vänder in och ut på sig själv och berättar allt man varit med om från den dagen man föddes tills man möter sin partner? Obestämd
    Att man varit sprutnarkoman och dragit på sig diverse sjukdomar kanske inte är att betrakta som "allt man varit med om"?
  • Anonym (förstår dig)

Jag kan inget om hepatit, men finns det någon som helst risk för dig att bli smittad så har du naturligtvis all rätt i världen att bli förbannad över att hon inte har berättat och gett dig en chans att själv bestämma om du vill utsätta dig för risken. Hade min sambo medvetet utsatt mig för en hälsorisk hade jag nog lämnat honom. 

• Anonym
    GrodanHopp skrev 2012-07-22 03:53:32 följande:
    Hoppla så fel man kan ha!
    Man får inte ha sex med någon utan att tala om att man har hepatit C.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    Aktuella läkare vid Karolinska universitetssjukhuset har en annan syn och jag har påtalat för redaktionen om felaktigheten.

Mycket troligt att Johan Berglund var aktiv på 70-talet då Hepatit C först upptäcktes och har fått sin information om ämnet från en kurs, du vet såna där man måste gå på för att lära sig nya saker, på den tiden så "avled" man av Hepatit C.
    EnAnonumius skrev 2012-07-22 07:24:57 följande:
    Jag FÖRSTÅ vad jag läser på diverse siter. Så vad är din jävla poäng?

"Smittskyddslagen säger allt om alla infektioner som ingår däri, förutom Hepatit C och HIV. HIV skiljer sig från de andra för att den anses allvarligare, och smittade har ytterligare krav på sig utöver alla andra sjukdomar. Hepatit C har också andra föreskrifter än vad som anges i smittskyddet, bla. att man inte behöver informera sexpartner om sin sjukdom."

Ja och det förstod JAG med. Om du hade valt att läsa inlägget i stället för att hitta på eget innehåll i mitt inlägg så har jag INTE missat detta.  Så varför sitter du och hittar på eget innehåll i mitt inlägg?
    Eh?? Ta om det där, på svenska helst.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-07-22 12:29:56 följande:
    Att man varit sprutnarkoman och dragit på sig diverse sjukdomar kanske inte är att betrakta som "allt man varit med om"?
    Fast det är fortfarande inget jag anser att man per automatik måste informera om heller. Däremot så tycker jag att hon gjort fel som inte informerat om att hon bär en smitta och kan smitta även om risken är liten, det är uselt gjort.
    Knulla är absolut inte att tänka på!
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.