• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2012-07-21 22:47:07 följande:
    Hejsan.

Förstår att du är orolig. Och det där var inte shysst. Har själv hepatit c och, det är sant att risken att smittas av det vid samlag är nästan obefintlig.Det har faktiskt ännu inte bevisats ännu att det ens smittar så. Men ändå.. Jag hade inte låtit  bli att berätta. Man får ju ett papper på vilka skyldigheter man har som smittad där det står att man måste uppge sånt. bla för ny partner.

Dock tror jag inte du behöver vara orolig. Har själv fött två barn sen jag blev smittad och ingen av dem fick de.   
    .
    Anonym (C) skrev 2012-07-21 22:50:27 följande:
    Min partner har Hepatit C efter att ha blivit stucken med en spruta (ej narkoman själv). så fort min partner fick beskedet berättade denne det för mig. denna hade ont i magen och var väldigt nervös för min reaktion. hepatiten är inget hinder oss emellan. jag har istället kollat upp info så mkt jag kan för att läsa på om just hepatit c. det är ovanligt att det smittar vid sex, men en viss risk finns endock. och ja din flickvän är skyldig att berätta och kan åka dit om hon ej gör det. jag förstår din oro och besvikelse. ta prover via sjukvården för att se om du fått hepatit. det är inte alltid det smittar heller, det beror på vilken typ av hepatit det är. en del som har tur läker den bort för/försvinner, andra blir väldigt dåliga.
     hur ska du ha det, har du hepatit c eller har din partner det? Eller har ni båda gått och råkat få det på olika håll? Lite taskigt att skaffa barn tycker jag, risken finns ju att även de får det, nu var inte så fallet men det hade kunnat vara så :s
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2012-07-22 16:04:32 följande:
    De har haft sex i två år, så det skulle synas nu om han vore smittad.
    ej om han blivit smittad först nu under senaste tiden. han behöver ej ha blivit smittad direkt. så jo, jag tycker det är en bra ide att fortsätta testa sig ett tag.
  • cruz

TS: Har du fått provsvar idag, på en söndag mitt i semestertider?!!! I så fall är sjukvården bättre än jag trodde. När vi stuckit oss på kanyler i jobbet så har det tagit veckor att få svar...

• Anonym (vet hur man mår)
    Whitetrash86 skrev 2012-07-21 21:23:49 följande:
    fråga henne lugnt varför hon inte sagt något.. kan ju vara så att hon skäms jätte mycket pga detta och ligga i tron att du kommer lämna henne om hon skulle sagt något.

För att veta om du blivit smittad så är det bara att gå ner till vården och be om ett test. 

Nu har ni iofs varit ett par i två år, annars hade jag förstått om hon väntat med att säga det.
    Jag har blivit smittad vid en operation som liten, antagligen när jag var liten, men de har ju kollat varje gång jag varit inne på nya operationer utan att hitta något. När de hittade min smitta på 90-talet trodde de först att det var akuthepatit (då sjunker värdet hela tiden och det gjorde och gör min smitta). Jag har jättelite mängd kvar i kroppen.

Jag går på kontroll vartannat år och mängden i kroppen sjunker fortfarande och är nere på tack och lov pyttenivå.

Min smitta misstänker de kommer från när jag födes och fick blod innan blodet kontrollerades. Men fortfarande 1992 var det personer som smittades via blod från sjukhus fast det skall vara testat då. För min del använder inte sjukhuspersonal alls den skydd de hade i början, vilket känns jättebra.

Vet att detta inte gör dig gladare TS, men kan bara ge dig rådet att fråga, och bli inte upprörd när hon berättar. Det tar mycket energi för att berätta en sådan sak.          

Fråga din sambo om hon kanske kan få hjälp och behandling för sin hepatit.

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2012-07-22 16:06:29 följande:
    .

hur ska du ha det, har du hepatit c eller har din partner det? Eller har ni båda gått och råkat få det på olika håll? Lite taskigt att skaffa barn tycker jag, risken finns ju att även de får det, nu var inte så fallet men det hade kunnat vara så :s
    vi är två olika personer som har råkat använda samma nick, vilket jag upptäckte efter mitt första inlägg.
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2012-07-22 16:06:29 följande:
    .

skaffar man barn ihop smittas isf barnet vid en ev förlossning, ett barn får det ej per automatik för att båda dennes föräldrar har det.
  • DesJoh
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-22 14:04:58 följande:
    Hon är anmäld, men jag har INTE blivit smittad. Fick svar nyss.

Du skrev TS igår och idag har du fått svar om att du inte är smittad..................när läste du journalen & när tog du provet?

Får man svar på prov på helger?     
  • Anonym

Jag har liksom du TS för mig att man, om har t ex HIV eller hepatit C, är skyldig att tala om det.

• Anonym (S.H.I.T)
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-22 12:21:08 följande:
    Godmorgon. Jag har inte överreagerat, hon är en @#!#$#@ som inte följt lagen!!! Och inte brytt sig om mig, nu ere min tur att skita i henne.
    och där sjönk TS till en nivå som är lägre än GlocalNet.. undra just vem som har mest störning av er två, dig och din sambo alltså...
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.