• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-22 21:33:53 följande:
    Om man har hepatit så är det allmänspliktigt och om man har sex skall det användas kondom. (enligt smittskyddslagen)
    Det gäller inte Hepatit C som är en ren blodsmitta till skillnad från B som kan smitta via sex.
  • Anonym
    Anonym (HC) skrev 2012-07-22 22:04:09 följande:
    ja men man behöver ju inte bli smittad första gången man har sex... Han kanske kan ha blivit smittad sista gången de hade sex, då syns inte det än..... Fast som jag sagt tidigare så är det väldigt sällsynt att det smittar via sex. Om inte båda blöder på/i könen....
    ...fast då har det ju inte smittat sexuellt... utan genom blod :)
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:28:10 följande:
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Fast hon kan ju använda sin borderline som anledning till att hon inte berättat ;)
    Skaka några galler lär det inte bli tal om. Möjligen böter men inga feta då det mer bestäms av hur mkt hon tjänar.
  • Anonym (X)
    DesJoh skrev 2012-07-22 17:02:42 följande:
    Du skrev TS igår och idag har du fått svar om att du inte är smittad..................när läste du journalen & när tog du provet?

Får man svar på prov på helger?     
    Finns ju hemmatest som tar en kvart.
  • Anonym (otippat!!!)

Var har jag skrivit att jag blivit testad? Stämmer inte, tror jag skrev ungefär hon är anmäld fast jag är inte smittad....finns det fler infallsvinklar på den än att jag varit och testat mig?

• Anonym (...)
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-22 14:04:58 följande:
    Hon är anmäld, men jag har INTE blivit smittad. Fick svar nyss.
    såhär skrev du..jag tycker iaf att man får informationen om att du har blivit testad
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-23 07:16:00 följande:
    Var har jag skrivit att jag blivit testad? Stämmer inte, tror jag skrev ungefär hon är anmäld fast jag är inte smittad....finns det fler infallsvinklar på den än att jag varit och testat mig?
  • Anonym (Hep C!)
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-23 07:16:00 följande:
    Hur f*n hinner du få svar på det redan? Har du nån gräddfil du glider i när det gäller prover?
  • Anonym

usch! 7sådant bertätar man ju normalt sett!
    kan det inte ses som misshandel/utsättning för fara det hon gjort? 

• Anonym (Hep C!)
    Anonym skrev 2012-07-22 22:09:48 följande:
    Det gäller inte Hepatit C som är en ren blodsmitta till skillnad från B som kan smitta via sex.
    Eh jo! Eftersom det är en blodsmitta, så är det anmälningspliktigt! Man måste alltid berätta att man har hep C vid nya sexuella förbindelser eftersom det KAN smitta via sex, om än väldigt väldigt ovanligt..
  • Anonym

kan tycka att lite får man nog skylla säg själv. man kan inte vara så naiv och tro att den man träffar är frisk. varför inte gå och testa sig båda två när man inleder ett njytt förhållande.  så mycket som det pratas om HIV och hepatit så kan man inte ha m ssat att det kan smitta via sex. men visst kan jag tycka synd om dej som ooroar sig över om man själv har blit smittad.  samtidigt är det dålig stil av den du träffar att inte säga nått.

Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.