• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym (HC)

Jag har haft upprepade samlag med en som har hepatit C. Nej jag visste inte att han hade det de första gångerna. Han har såklart haft sex med andra åxå vilket resulterat i ett barn.
    Ingen av de han haft sex med har blivit smittade.
    Det är ytterst ovanligt att hepatit C smittar genom samlag. Det smittar via blod. Och då ska båda blöda.
    Och ja, han fick hepatit C efter sprutor. För att ha det på det klara.
    Anledningen till att de flesta som inte nämner något om smittan är just för att det SÅ sällan smittar genom samlag, utbyte av saliv ol. Men visst, man vill såklart veta! Så jag kan förstå om du kanske inte litar på henne mer.
    Sen tycker jag nog att du borde ha märkt av hennes emotionella instabila personlighetsstörning efter 2 år tillsammans... Annars lär den ju inte vara SÅ allvarlig...

Så går det faktiskt att ta reda på saker om den man är tillsammans med.......

Gå och testa dig så får du veta. Svårare än så är det inte. Och du lär inte dö av det heller OM du mot alla odds har blivit smittad. 

• FruBlöjor
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:21:38 följande:
    Jag har nu talat med psykbrytet!!!! Hennes hepatit B är läkt inte C och nu ska hon genomgå nån behandling med nåt som påminner om cellgifter. Jag skiter i borderline, hon har betett sig som en normal tjej tills nu.
    Hur kan man kalla en person som man påstår sig älska för "psykbryt"?
    Det att hon har dolt för dig en smittsam sjukdom är inte ok men att börja kalla henne för saker, är väl lite för lågt.
  • M C
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:32:18 följande:
    En idiots försvarstal lät såhär...risken att smitta är jätteliten. Jag älskar ju dig och skulle ALDRIG utsätta dig för nåt farligt om jag visste det va hundraprocentig risk. seriöst, förstår nu varför hon har den diagnos hon har.
    Låter som att hennes hästar har lämnat stallet tycker jag.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Anonym (X)
    FruBlöjor skrev 2012-07-22 07:48:37 följande:
    Hur kan man kalla en person som man påstår sig älska för "psykbryt"?
    Det att hon har dolt för dig en smittsam sjukdom är inte ok men att börja kalla henne för saker, är väl lite för lågt.
    Om personen svikit en och utsatt en för risk för allvarlig smitta är det väl inte konstigt att man blir lite emotionell
  • SeaDragon

Finns det ingen smittorisk har man ju ingen anledning att berätta om man inte själv vill. Men finns minsta smittorisk är man (ibland juridiskt) SKYLDIG att berätta, och om man inte gör det verkar man ju inte värna så mycket om sin partners hälsa... Därmed orsak till att man blir lämnad och kanske anmäld.

• Moonis

Ingen annan som reagerat över att det kommit två trådar samtidigt om smitta Obestämd

• SupersurasunkSara

Direktkopierat från RFSU´s sida:

Smittskyddslagen

Följande sexuellt överförbara infektioner lyder under den:

Hiv Hepatit B och C Klamydia Gonorré Syfilis
    Moonis skrev 2012-07-22 09:35:57 följande:
    Ingen annan som reagerat över att det kommit två trådar samtidigt om smitta Obestämd
    Händer så ofta så jag undrar om det är någon/några som gör en undersökning om dubbelmoral hahaha.
  • FruBlöjor
    Moonis skrev 2012-07-22 09:35:57 följande:
    tänkte på samma sak.
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-22 02:59:08 följande:
    Haha, nej. Försök förstå vad du läser på diverse sajter istället. Annars är det ju meningslöst för dig.

Smittskyddslagen säger allt om alla infektioner som ingår däri, förutom Hepatit C och HIV. HIV skiljer sig från de andra för att den anses allvarligare, och smittade har ytterligare krav på sig utöver alla andra sjukdomar. Hepatit C har också andra föreskrifter än vad som anges i smittskyddet, bla. att man inte behöver informera sexpartner om sin sjukdom.

Du behöver inte sluta dig till gruppen idiotiska mähän, utan du kan nog lita på dessa "som vet" och hittar på förhållningssätten. Jag "vet".
    Missbrukare som är dokumenterade på sjukhusen dvs. som aldrig får narkotikaklassad medicin utskriven osv. har inget att förlora. De kan komma till smittskyddsläkaren och säga: yo, jag tog en sil för ett halvår sen o nu mår jag konstigt...
    Missbrukare som ännu lever i det fördolda och åtnjuter diverse narkotiska preparat direkt från läkare har mycket att förlora, det är den procenten som får sin smitta från: -"...jag låg med en skum person häromdagen... vet inte vem dock..."

Förhållningssätten är enkla, blodsmitta och det smittar genom blod. Blöder man så ska man ta till de åtgärder som finns.
    Det kan i sin tur såklart överföras genom sex, om båda två blöder men som sagt då är det genom blod, inte sex.
    Det här är inget som jag sitter och läser, detta har jag varit tvungen att upprepa som ett mantra av min smittskyddsläkare. Det är så det ligger till... faktiskt.

Dessutom så är jag inte TS eller någon annan anonym som du refererade till..
    Menar du att man inte behöver informera någon innan man har sex med denne att man har hepatit C eller HIV-smittad?
    En kopp te, tack.
  • Anonym (Nu)

Har jag inte hepatit c men väl herpes. Det måste man inte tala om för sin partner men i allmänhet vill man ju det. Tycker inte det som din sambo gjort är schysst MEN du kanske kan försöka ha lite förståelse för hur fruktansvärt svårt det kan vara att berätta en sån här sak. Jag var singel och hade sån ångest över min herpes att jag gick i terapi i två år över detta. Såg framför mig hur jag skulle bli ensam, hånad och avvisad ständigt i livet. Träffade sen en kille, vi skyddade oss, och jag kämpade så med att berätta - men det bara låste sig. Jag grät floder över min ångest och kände mig som världens sämsta människa. Jag gjorde slut i stället för att säga något. Allt var så fruktansvärt jobbigt. Idag är jag gift och har barn och är så glad över att jag vågade tala om detta - min man brydde sig inte nämnvärt. Det är inget försvar för även om man inte måste ska man självklart berätta en sån sak, speciellt om man är seriös med ngn. Men en liten förmildrande omständighet kan vara att det är jädrigt svårt att berätta en sån sak, speciellt om man verkligen gillar någon. Kan tänka mig att det är lika svårt att berätta om psykisk ohälsa. Jag åt antidepressiva ett tag när jag mådde som sämst före jag träffade min man och det vet han t ex heller inte om. Sen skyddade jag mig alltid innan jag berättade - det tycker jag man Måste. Snacka om ångest om man skulle ha smittat någon...

Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.