• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • RazorTongue

Men TS, har du aldrig hört talas om kondom? Ärligt talat, om du knullar oskyddat så borde du väl fatta att du utsätter dig för risker? Du är väl inte ett barn som inte vet bättre? Trodde att varje vuxen människa fattade bättre nu för tiden.

• Anonym

Smittan kanske inte är stor vid sex men då tänker jag såhär, dom har inte haft sex EN gång utan massor antar jag under 2 års tid vilket gör det hela mycket mer riskfyllt, någon gång kanske med små sår utan att veta att dom finns osv.. 
    Jag skulle blivit skitsur om någon gjorde så mot mig.

Och vadå kondom?? Har man kondom i ett tvåårigt förhållande hela tiden ifall man använder sig av andra preventivmedel? Eller väljer att vara utan preventivmedel helt när man är i ett förhållande.

• Anonym (L)

När blev hennes hepatit B utläkt, eftersom ni varit ett par i två år så kanske hon även hade det när ni blev tillsammans?

• RazorTongue
    Anonym skrev 2012-07-21 23:28:28 följande:
    Smittan kanske inte är stor vid sex men då tänker jag såhär, dom har inte haft sex EN gång utan massor antar jag under 2 års tid vilket gör det hela mycket mer riskfyllt, någon gång kanske med små sår utan att veta att dom finns osv.. 
    Jag skulle blivit skitsur om någon gjorde så mot mig.

Och vadå kondom?? Har man kondom i ett tvåårigt förhållande hela tiden ifall man använder sig av andra preventivmedel? Eller väljer att vara utan preventivmedel helt när man är i ett förhållande.
    Om man låter bli kondom får man räkna med att man kan få "flugor i trumpeten", så att säga, då övriga preventivmedel INTE skyddar mot sexuellt överförbara sjukdomar. Något som jag också trodde att vuxna människor hade fattat. Om man låter bli att skydda sig, dvs köra utan kådis i det här fallet, utan att ha försäkrat sig medicinskt om att ens partner är helt frisk, osv, ja..då har man sig själva att skylla, för då är man otroligt naiv.
  • Marionettdocka
    RazorTongue skrev 2012-07-22 00:00:47 följande:
    Om man låter bli kondom får man räkna med att man kan få "flugor i trumpeten", så att säga, då övriga preventivmedel INTE skyddar mot sexuellt överförbara sjukdomar. Något som jag också trodde att vuxna människor hade fattat. Om man låter bli att skydda sig, dvs köra utan kådis i det här fallet, utan att ha försäkrat sig medicinskt om att ens partner är helt frisk, osv, ja..då har man sig själva att skylla, för då är man otroligt naiv.
    Tillit heter det. En vanlig och viktig ingrediens i förhållanden.

Och med ditt resonemang skulle man aldrig kunna sluta med kondom, för partnern kan ju, lika väl som att undanhålla saker om sin hälsa, vara otrogen oskyddat vilken dag som helst.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym (otippat!!!)

Svarar på någras frågor. Vi har precis flyttat ihop, jag sorterade bland våra papper och satte in i pärmar när jag fick se journalen. Kondom, när, jag var nytestad när vi möttes för två år sedan, hon likaså sa hon, jag ville väl såklart inte tro att hon ljög mig rätt upp i fejjan?!

• Anonym

hoppas verkligen att du är smittfri,och att du sen ger fan i henne så hon får chansen att träffa någon med riktiga känslor för henne.riktig kärlek du vet.
    det är ju för fan ingen dödlig jätte smittsam sjukdom som hon olyckligtvis bär på.
    har varit med min fru i 30 år,jag har hepatit,men fortfarande inte jag.
    och älskar man någon tar man risker.
    älskar man någon,så tar man även dumma risker,som hon gjorde mot dig.hon va väl rädd att du skulle lägga ut en hat tråd på familjeliv om henne,och skriva att du hoppas hon får skaka galler eller få feta böter. Det åär kärlek det.nej hoppas hon träffar en bra karl med hjärtat på rätta stället,för ditt sitter nog fast i röven.

• Anonym

är det någon som vet ifall man testas för det inför förlossningen i samband med hiv?
    eller tex inför en operation jag gjorde fick jag lämna endel blod?

• EnAnonumius
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 21:19:50 följande:
    Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????
    Japp du har rätt..  Hepatit-C står under smittskyddslagen...
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-c/

Utdrag från Smittskyddsinstitutet:

Åtgärder vid inträffade fall eller utbrott

Hepatit C klassas enligt smittskyddslagen som en allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Smittskyddsinstitutet (SMI). Hepatit C är en smittspårningspliktig sjukdom. En smittad måste följa de förhållningsregler som den behandlande läkaren meddelar med stöd av smittskyddslagen. Detta för att undvika att andra smittas.

(slut citat)

Även om risken är extremt liten att smitta vi samlag så rekommenderar ändå smittskyddsinstitutet att kondom används.
    Så jag förstår dig att ditt förtroende sjunkit till botten. Jag tycker du skall snacka med henne.. Lungt och sakligt och fråga varför hon har tigit om det. Det viktiga är att du är rationell nu. Och läse poå så mycket du kan om hur smittskyddslagen fungera och om Hepatit-C som du bara kan. Var inte rädd att kontakta vårdpersonal om detta om du har frågor. Förmodligen har fler än jag lagt länk till smittskyddsinstitutet om Hepatit-C.
    Dessutom så kan hon inte skylla på att "hon inte visste" att det stod under smittskyddslagen, så läkaren är skyldig enligt lagen att spåra smittor som står under smittskyddslagen, och där med blir patienten upplyst samtidig, och har skyldighet att be läkaren kontakta folks som hon har haft kontakt med. alternativt göra det själv.
    För detta kan du anmäla din tjej att hon har undanhållit detta.
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Anonym (otippat!!!)

Såklart det är någon med hepatit som lägger ut en så korkad kommentar. Jag har hjärtat precis där det ska vara, däremot kan hon ej va innehavare till varken ögon eller hjärna. Informera ev sexpartner om din smitta. Min morbror dog av hepatit C, han va sprutnarkoman precis som du säkert är. Orka tillbringa 30 år med en sån? Har du läst smittskyddslagen gubbe?

Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.