• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 22:00:47 följande:
    aha jag missade det, my bad.
    Fast jag hittar det inte i något av de tre inlägg TS skrivit i tråden efter trådstarten dock
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • Bibbidi
    Whitetrash86 skrev 2012-07-21 21:52:06 följande:
    Jo men risken att bli smittad vid samlag är liten, men kondom ska ändå användas vid tillfälliga sexuella kontakter.

dock tycker jag ju att Ts överreagerar något, förstår mycket väl att han känner sig sviken och rädd. Men att efter 2 år tillsammans så borde man väl ändå inte säga att man tänker sticka direkt.. ?
    Om man eventuellt har en smittsam sjukdom, borde man inte tala om det för personen som man älskar, och vars hälsa och välbefinnande man borde bry sig om?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • HäckHäxan
    Furstinna skrev 2012-07-21 22:00:15 följande:
    Jag tycker absolut dungar skäl att lämna henne.
    Fast varför? Hon kanske inte ens gjort något som enligt lag är fel? Men man kanske skall lämna ändå enligt dig bara för at man inte vänder in och ut på sig själv och berättar allt man varit med om från den dagen man föddes tills man möter sin partner? Obestämd
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • zoxina

Oj, jag som såg fel. Nån anonym som skrev att hon var medicinerad, tog för givet att det var ts. Ursäkta!

• Anonym
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 21:55:36 följande:
    Öhhhhhh det andra går också att bli frisk ifrån tadaaa förmodligen enklare och snabbare än man blir frisk från boderline misstänker jag... om det nu är samma som instabil personlighetsstörning vill säga

Sen är det ju med alla psykiska åkommor att de är olika och högst individuella, alltså man har olika problemnivå och problem överlag av det hela, tja för folk är olika antar jag =)
    Beror helt på vilken vård man får och terapi. Dock med tanke på hur psykvården inte fungerar så blir det för många ett livslångt handikapp.

Går inte att jämföra dessa två då Borderline INTE smittar.
    Borderline benämns just som emotionell instabil personlighetsstörning. Ett ganska hemskt namn på nåt som inte är så jävla illa trots allt.

Men jag nämnde bara det JAG kunde lite mer om.
    Hepatit är jag öht inte insatt i mer än att man bör ha handskar vid kontakt med kroppsvätskor och att det smittar, detta då jag arbetade för en kvinna som hade hepatit C (om jag inte minns heeelt fel)
  • Anonym (otippat!!!)

Jag har nu talat med psykbrytet!!!! Hennes hepatit B är läkt inte C och nu ska hon genomgå nån behandling med nåt som påminner om cellgifter. Jag skiter i borderline, hon har betett sig som en normal tjej tills nu.

• Furstinna

Häxan: om det är så att det finns så mkt som 1/100 risk att smitta och hon undanhållit det tycker iaf jag att det är skäl nog att lämna. Jag skiter ganska blankt i min partners historia men är där någon han undanhåller som kan skada mig då vill jag veta.

• Anonym (Utläkt?)

Frågan är om hennes hepatit c också är utläkt. I så fall kan det inte smitta, och hon är inte skylidig att berätta. Och det är inte svårt att förstå att man inte vill berätta.

Är däremot viruset inte utläkt är det en mycket liten risk för sexuell smitta, men hon borde verkligen ha berättat för dig. Dessutom är hon i så fall skyldig att berätta enligt Smittakyddslagen, och du kan anmäla henne om det visade sig att viruset inte är utläkt och hon har underlåtit att berätta. Detta även om du inte blivit smittad.

• Furstinna

Ts: jadu. Det är en ganska jobbig behandling. Du bör testa dig snarast.

• Marionettdocka

Jag hade lämnat med en gång.

Älskar man någon utsätter man inte den för allvarliga hälsorisker. Det finns inget som helst försvar.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.