Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:32:18 följande:
    En idiots försvarstal lät såhär...risken att smitta är jätteliten. Jag älskar ju dig och skulle ALDRIG utsätta dig för nåt farligt om jag visste det va hundraprocentig risk. seriöst, förstår nu varför hon har den diagnos hon har.
    Risken att smitta är jätteliten säger hon?! Ok, men det finns alltid en risk!!! Hon valde medvetet att riskera sin älskades hälsa alltså? Hon säger att hon älskar dig och skulle aldrig utsätta dig för något farligt. Eh fast det har hon ju gjort i två år!! Vilken sopa och egoist.
  • sarafamilj
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:32:18 följande:
    En idiots försvarstal lät såhär...risken att smitta är jätteliten. Jag älskar ju dig och skulle ALDRIG utsätta dig för nåt farligt om jag visste det va hundraprocentig risk. seriöst, förstår nu varför hon har den diagnos hon har.
    All sympati till dig ts! 
    Tycker ärligt talat du ska anmäla henne oavsett om du är smittad eller ej. På det viset kanske hon lär sig en läxa och inte utsätter andra för samma risker. Jag kan inte förstå hur hon kunde undanhålla informationen om Hepatit C från dig. Usch vad hemskt! 
  • Furstinna

Häxan: nä risken vid nålstick är 1-3% om jag inte minns helt fel och hiv ännu lägre och betydligt lägre vid sex MEN man kan ha en jävla otur.

• Anonym

Tycker verkligen att du ska anmäla. För andras och för din skull. För om man inte anmäler och får stopp på sådana här idioter har de möjlighet att smitta andra.

• Soetkorv

Usch lider med dig TS. Förstår om du känner dig sviken. Hur kan hon inte ha berättat om sin smitta? Hepatit C är allvarligt och man måste ju enligt lag berätta om det. Hennes ursäkter låter som om hon inte begriper faran i det när hon säger att hon aldrig skulle utsätta dig för smitta samt att risken är så liten..!
    Även om du inte är smittad så borde tilliten fått sig en riktig törn. hade hon tänkt dölja det i evighet, behandlat själv för sin hepatit och låtit dig ev gå smittad?

• HäckHäxan
    Furstinna skrev 2012-07-21 22:36:55 följande:
    Häxan: nä risken vid nålstick är 1-3% om jag inte minns helt fel och hiv ännu lägre och betydligt lägre vid sex MEN man kan ha en jävla otur.
    Ja det kan man ju såklart ha. Risken för att bli smittat från hiv är dessutom lägre om du aldrig haft en könssjukdom så påverkat dina slemhinnor i slidan, för män vet jag inte hundra, men antar att de är lika samma där också.

Jag hade helt krasst sett de som så att de är större risk att jag dör i en trafikolycka än blir smittad av hepatit C av en partner. Men jag hade velat göra valet själv gällande skyddat eller oskyddad sex, det valet har ingen annan rätt att göra för någon, så som TS sambo gjort.
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • Anonym (C)

Hejsan.

Förstår att du är orolig. Och det där var inte shysst. Har själv hepatit c och, det är sant att risken att smittas av det vid samlag är nästan obefintlig.Det har faktiskt ännu inte bevisats ännu att det ens smittar så. Men ändå.. Jag hade inte låtit  bli att berätta. Man får ju ett papper på vilka skyldigheter man har som smittad där det står att man måste uppge sånt. bla för ny partner.

Dock tror jag inte du behöver vara orolig. Har själv fött två barn sen jag blev smittad och ingen av dem fick de.   

• Anonym (X)
    Soetkorv skrev 2012-07-21 22:40:38 följande:
    Usch lider med dig TS. Förstår om du känner dig sviken. Hur kan hon inte ha berättat om sin smitta? Hepatit C är allvarligt och man måste ju enligt lag berätta om det. Hennes ursäkter låter som om hon inte begriper faran i det när hon säger att hon aldrig skulle utsätta dig för smitta samt att risken är så liten..!
    Även om du inte är smittad så borde tilliten fått sig en riktig törn. hade hon tänkt dölja det i evighet, behandlat själv för sin hepatit och låtit dig ev gå smittad?
    Om det är medicinen interferon hon ska få är det tur att TS lämnar. Behandlingen har ofta svåra psykiska effekter som depression, ångest, aggressivitet, manodepressivitet etc. Större risk för biverkningar om man haft psykiska sjukdomar och/eller missbruk.

Borderline + hepatitbehandling = en fruktansvärd kombo
  • Anonym (C)

Min partner har Hepatit C efter att ha blivit stucken med en spruta (ej narkoman själv). så fort min partner fick beskedet berättade denne det för mig. denna hade ont i magen och var väldigt nervös för min reaktion. hepatiten är inget hinder oss emellan. jag har istället kollat upp info så mkt jag kan för att läsa på om just hepatit c. det är ovanligt att det smittar vid sex, men en viss risk finns endock. och ja din flickvän är skyldig att berätta och kan åka dit om hon ej gör det. jag förstår din oro och besvikelse. ta prover via sjukvården för att se om du fått hepatit. det är inte alltid det smittar heller, det beror på vilken typ av hepatit det är. en del som har tur läker den bort för/försvinner, andra blir väldigt dåliga.

• Wittra

hur fann du detta utdrag av hennes journal? hade hon begärt ut dem från vården och hade det liggande hemma? För annars fattar jag inte vad du har i hennes journaler att göra. Jag jobbar som läkarsekreterare och arbetar dagligen med sjukvårdsdokumentation, det råder stränga regler för vem som får läsa dem. 

sen är det såklart att hon måste berätta för dig, i egenskap av hennes partner, om hon bär på farliga smittor. Jag ställde mig mest undrande till hur du fick tillgång till denna informationen...  

Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.