Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 21:19:50 följande:
    Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????
    Hon har borderline, det smittar inte och går att bli frisk från men det andra.. Tja... Illa!
  • HäckHäxan
    Bibbidi skrev 2012-07-21 21:46:20 följande:
    Smittar inte hepatit C?
    All hepatit kan väl smitta, men stod det inte först C och sen utläkt hepatit B??

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-c/

Men vad jag fattar av denna länk kan man bli smittfri även från hepatit C.

Hepatit verkar vara olika smittsamt beroende på hur dess dna är uppbyggt, så mycket fattar jag efter att ha googlat runt en 5 minuter om saken.
    Knulla är absolut inte att tänka på!
  • zoxina

Jag kan förstå din sambo faktiskt. Om hennes hepatit är läkt och på så sätt smittfri så har hon ingen anledning att berätta det för dig då du inte kan bli smittad. Hon kanske bara vill försöka gå vidare och glömma, då är man ju inte så sugen att prata om det med någon, inte ens sin sambo.
    Och angående hennes psykiska sjukdomar, du borde väl märkt att hon äter medicin?
    Det faktum att detta får dig att gå tyder ju enbart på att du inte kan ha älskat henne så mycket. Riktig kärlek övervinner allt och det är ju inte sådär att hon ljugit, hon har bara valt att inte prata om allt med dig vilket måste vara okej.

• HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-07-21 21:52:30 följande:
    Hon har borderline, det smittar inte och går att bli frisk från men det andra.. Tja... Illa!
    Öhhhhhh det andra går också att bli frisk ifrån tadaaa förmodligen enklare och snabbare än man blir frisk från boderline misstänker jag... om det nu är samma som instabil personlighetsstörning vill säga

Sen är det ju med alla psykiska åkommor att de är olika och högst individuella, alltså man har olika problemnivå och problem överlag av det hela, tja för folk är olika antar jag =)
  • HäckHäxan
    zoxina skrev 2012-07-21 21:55:14 följande:
    Jag kan förstå din sambo faktiskt. Om hennes hepatit är läkt och på så sätt smittfri så har hon ingen anledning att berätta det för dig då du inte kan bli smittad. Hon kanske bara vill försöka gå vidare och glömma, då är man ju inte så sugen att prata om det med någon, inte ens sin sambo.
    Och angående hennes psykiska sjukdomar, du borde väl märkt att hon äter medicin?
    Det faktum att detta får dig att gå tyder ju enbart på att du inte kan ha älskat henne så mycket. Riktig kärlek övervinner allt och det är ju inte sådär att hon ljugit, hon har bara valt att inte prata om allt med dig vilket måste vara okej.
    Fast alla äter nu inte medicin heller, finns många med den diagnosen som klarar av att leva sina liv medicinfria, så även om sambo kanske ätit medicin innan, så kan hon mkt väl vara så mkt bättre nu än då att hon ingen medicin behöver, möjligen lugnande vid behov men det är ju inte ens säkert det.

Varför tror du att alla måste äta medicin för detta?
  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 21:55:36 följande:
    Öhhhhhh det andra går också att bli frisk ifrån tadaaa förmodligen enklare och snabbare än man blir frisk från boderline misstänker jag... om det nu är samma som instabil personlighetsstörning vill säga

Sen är det ju med alla psykiska åkommor att de är olika och högst individuella, alltså man har olika problemnivå och problem överlag av det hela, tja för folk är olika antar jag =)
    Hejja google det var samma
  • Anonym (Linda)

Jag har varit med om samma sak. Min dåvarande sambo (som jag hade varit tillsammans med i nästan 2 år) hade varit på vårdcentralen när jag hittade några papper han fått med sig där det stod om hepatit C-behandling. Jag frågade om han hade det och han erkände att han hade det och det kom även fram att han vetat om det under många år... Nu hade det gått så långt att vården ansåg att han behövde genomgå en behandling. Och han hade inte knystat ett ord om detta till mig. Jag fick panik då man hört att det kan smitta sexuellt (även om det är ovanligt) och beställde tid för provtagning direkt... vilket tack o lov var negativt. Men min tillit fick sig en ordentlig törn. Hur kan man leva med någon i 2 år och inte berätta en sån sak? Valde dock ändå att ge vårt förhållande ett försök men det gick inget vidare... klarade inte ens att ha sex med honom. Inte en enda gång efter beskedet hade vi sex och tillslut lämnade jag honom... Vi hade dock även andra problem i vårt förhållande som också påverkade mitt beslut att lämna. Fast även om vi inte haft några andra problem tror jag det hade blivit väldigt svårt att fortsätta efter ett sånt svek... Det är ju inte direkt nån ofarlig könsjukdom som går att behandla på ett kick vi snackar om. Även om risken för smitta är liten så finns den där... Vet inte hur ni haft det i övrigt och vill inte råda dig till vad du ska göra... förutom att gå och testa dig... men beslutet om du ska stanna eller gå är helt upp till dig.

• zoxina

TS skrev tidigare att hon medicinerar, därför jag skrev så.

• Furstinna

Jag tycker absolut dungar skäl att lämna henne.

• HäckHäxan
    zoxina skrev 2012-07-21 21:59:05 följande:
    TS skrev tidigare att hon medicinerar, därför jag skrev så.
    aha jag missade det, my bad.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.