Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • Anonym (s)

Hon har säkert inte vågat säga något till dig av rädsla för att du ska lämna henne. Det är ett dåligt försvar dock. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-21 21:38:56 följande:
    Har du inte märkt av hennes psykiska sjukdom?

Hon är ju medicinerad
  • Loket
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 21:30:58 följande:
    Jag tror hon har gjort nåt olagligt, det är straffbart att underhålla sån här info från sin sexpartner. Jag kommer ta upp det med henne, packa mina saker och ge mig av för hon kan ju inte ha nåt intresse av min hälsa. Fy fan!
    Ja hon ska informera om att hon har hepatit c annars bryter hon mot smittskyddslagen, vet att folk med hiv / aids har dömts till fängelse när de underlåtit att informera om sin sjukdom men jag vet inte hur det är med hepatit

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/overvakning-av-smittsamma-sjukdomar/anmalningspliktiga-sjukdomar/
  • Anonym (otippat!!!)

Det här är det första som tyder på en jävligt instabil person!

• HäckHäxan

Fast står detta om hepatit C från år 2010 eller är det långt tidigare????

Jag antar att hon som de flesta med lite vett sagt något om det funnits någon fara för dig. Men om hon numera är friskförklarad och var detta när ni träffades så kan jag inte se vad du har med saken att göra.

Gällande instabil personlighetsstörning, så är det också upp till henne om hon vill delge dig det. Hon kanske inte ens har problem med det längre alls, saker förändras genom åren och det gäller även diagnoser för många.

Jag är ett solklart levande bevis på det som under 4 år haft fler diagnoser än jag kan säga på rak arm och ingen av dem var rätt, tydligen

Jo utläkt hepatit B är inget smittsamt Är den utläkt så är man frisk och ingen risk för smitta finns.

Fast om jag vore du så skulle jag ändå sagt att jag råkat läsa detta och jag undrar vad tex instabil personlighet störning är och fungerar just för dig, vad skall jag tänka på, hjälpa dig om de byter ut osv samt sagt att jag känt mig lite sårad för att min partner inte litat på mig. Jag kan lätt förstå att folk skäms och drar sig, många saker kan låta värre på papper än vad det är och hur det påverkar den enskilda individen, så som instabil personlighets störning tex

Knulla är absolut inte att tänka på!
  • Bibbidi

genast och testa dig!

Vad hennes anledning än har varit (rädd för att förlora dig osv osv osv) så är detta inte okej!

Bra att du säger att du ska packa dina saker. För om hon inte berättar någonting sådant här för dig, om hon inte bryr sig om din hälsa och välmående på det sättet - vad är hon då för partner att ha? Ärligt talat.

Hoppas du inte har blivit smittad! 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    HäxanSurtant skrev 2012-07-21 21:43:11 följande:
    Fast står detta om hepatit C från år 2010 eller är det långt tidigare????

Jag antar att hon som de flesta med lite vett sagt något om det funnits någon fara för dig. Men om hon numera är friskförklarad och var detta när ni träffades så kan jag inte se vad du har med saken att göra.
    Smittar inte hepatit C?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • HäckHäxan

www.lj.se/index.jsf&childId=8713&nodeType=12

Din sambo kan mkt väl ha blivit avanmält och är smittfri och därför finns inget lagligt måste för henne att informera dig alls.

Sen kan man ju tycka vad man vill om tystnaden enligt sin egen moral och etik dock.

Knulla är absolut inte att tänka på!
  • Whitetrash86
    Bibbidi skrev 2012-07-21 21:46:20 följande:
    Smittar inte hepatit C?
    Jo men risken att bli smittad vid samlag är liten, men kondom ska ändå användas vid tillfälliga sexuella kontakter.

dock tycker jag ju att Ts överreagerar något, förstår mycket väl att han känner sig sviken och rädd. Men att efter 2 år tillsammans så borde man väl ändå inte säga att man tänker sticka direkt.. ?
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.