• Fruhn

Äggdonation höst/vinter 2012

Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)

• Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2012-12-12 21:27:24 följande:
    Det låter nästa för bra för att vara sant! Vi tillhör ju inte samma landsting, men vi behandlas av samma sjukhus, så om de har de reglerna mot Gävle borde de ha samma mot Sörmland. Får väl kolla upp det, så jag inte sitter här och är glad i onödan Men visst är man i en annan ekonomisk sits om det är så. Var inställd på att åka till Finland i vår, eftersom vi tycker att ett färskförsök och ett FET, är lite för få försök. Minst tre försök vill vi göra.

Har pratat med vårt universitetssjukhus nu och de har de regler som ni nämnt ovanför. Att alla FET ingår i försök nr ett. MEN! Mitt landsting tillhör de snålaste, så de räknar FET som försök trodde de, så tyvärr! Det var för bra för att vara sant i mitt fall...
  • Sharika
    Jenkis skrev 2012-12-13 12:01:21 följande:

Har pratat med vårt universitetssjukhus nu och de har de regler som ni nämnt ovanför. Att alla FET ingår i försök nr ett. MEN! Mitt landsting tillhör de snålaste, så de räknar FET som försök trodde de, så tyvärr! Det var för bra för att vara sant i mitt fall...
    Fy vad surt!!! Och märkligt att det kan vara så himla olika från landsting till landsting. Jag blir så förbannad OCH förvirrad över att reglerna är så olika!

Vi har gått in i vecka 14 nu och jag är oroligare än någonsin över att något är fel.
    Det är så pass eländigt att jag faktiskt har lyckats få till ett extra ultraljud för att se om bäbisen lever, imorgon vid 10,30.
    Jag blev nekad hjälp både på Barnmorskemottagningen och Kvinnoklinikens gynmottagning men när jag sedan fick tag på en kvinna på fertilitetsavdelningen så fick jag hjälp!
    Mycket fint tycker jag..

Hoppas alla ni andra har det bra och att ni inte stressar ihjäl er innan jul!
    Kram! 
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-12-19 10:30:42 följande:
    Fy vad surt!!! Och märkligt att det kan vara så himla olika från landsting till landsting. Jag blir så förbannad OCH förvirrad över att reglerna är så olika!

Vi har gått in i vecka 14 nu och jag är oroligare än någonsin över att något är fel.

Det är så pass eländigt att jag faktiskt har lyckats få till ett extra ultraljud för att se om bäbisen lever, imorgon vid 10,30.

Jag blev nekad hjälp både på Barnmorskemottagningen och Kvinnoklinikens gynmottagning men när jag sedan fick tag på en kvinna på fertilitetsavdelningen så fick jag hjälp!

Mycket fint tycker jag..

Hoppas alla ni andra har det bra och att ni inte stressar ihjäl er innan jul!

Kram! 

Ja, verkligen!

Ännu mer förvirrande blev det när jag pratade med koordinatorn från mitt hemlandsting. I ett annat ärende passade jag pågått fråga om försöken och då sa hon att de inte betalar frysförsök alls, utan de får vi stå för själva. Då så jag att vi knappast skulle få en ny donator om vi hade embryon i frysen... Det kunde hon iofs förstå och då kunde vi få ett fysförsök som vårat försök två.

Däremot skulle vi ju tjäna pengar och ev. antal försök på att vi betalar frysförsöken och raggar en korsdonator och låter vårt landsting betala för ett färskförsök... Hmm undrar om de vet själva vad de har för regler?

Inte kul att ha sådan oro! Skönt att lyckades hitta en förstående person som kunde göra ett ul. Håller tummarna för att allt ser fin, fint ut.
  • Sharika

Apuh Apuh.. Allt såg bra ut med bäbisen. Helt otroligt lättade är vi.. 
    Usch.. jag hade verkligen samma känsla i kroppen som när vi fick MA. Oerhört obehagligt. Förstår inte att jag kunde ha så fel.. men läkaren sa att pga att jag slutat med alla hormonerna OCH graviditeshormononer har "planat ut" lite.. Så förstod hon att det kändes "dött" i kroppen..
    Nåja, nu känner vi att vågar andas ut lite och fira jul!

Jenkis: Vet ni hur ni kommer gå tillväga i framtiden nu, eller är allt bara förvirrat? 
    Jag hoppas ni hittar en väg genom landstingsdjungelns oskrivna och skrivna regler och får till en smidig lösning på det här problemen..

KRAM! 

• Jenkis
    Sharika skrev 2012-12-21 07:09:43 följande:
    Apuh Apuh.. Allt såg bra ut med bäbisen. Helt otroligt lättade är vi.. 

Usch.. jag hade verkligen samma känsla i kroppen som när vi fick MA. Oerhört obehagligt. Förstår inte att jag kunde ha så fel.. men läkaren sa att pga att jag slutat med alla hormonerna OCH graviditeshormononer har "planat ut" lite.. Så förstod hon att det kändes "dött" i kroppen..

Nåja, nu känner vi att vågar andas ut lite och fira jul!

Jenkis: Vet ni hur ni kommer gå tillväga i framtiden nu, eller är allt bara förvirrat? 

Jag hoppas ni hittar en väg genom landstingsdjungelns oskrivna och skrivna regler och får till en smidig lösning på det här problemen..

KRAM! 

Jag har mailat kliniken och frågat vad som gäller och om vi kan betala frysförsöket själva och få en ny donator om försöket från frysen går åt skogen. Vi får väl se... Klart att landstinget säkert väljer att stå för ett frysförsök eftersom det är billigare... Även om de normalt sett inte gör det. Det blir ju så knepigt när de tänker ivf hela tiden och det är äggdonation det handlar om.
  • Nahoj23

Hej härinne

Vi har beslutat oss för att hoppa av ÄD:n.
    Jag har mått skit under de två behandlingar som vi har gjort, samt en återföring.
    Vi skulle gjort ett försök v 6 och hjärtat vill men hjärnan och själen orkar inte.

Vi fokuserar nu allt på adoption.
    Kram till er alla och lycka till

• Fruhn

Nahoj23: förstår att det varit tungt för er. Stort lycka till framöver!!

• HRE

Hej,

Jag gjorde något inlägg här för ett tag sedan men fortsatte sedan med IVF-försök. Blev ingenting så nu är det äggdonation som gäller. Jag kan få ägg från min syster - hon är bara 25 så det är jättebra.
    Mindre bra är att jag numera är ensamstående, separerade i höstas. Och i Danmark (där jag gjort IVF) kan man inte göra dubbeldonation, alltså både ägg-och spermadonation. Så det får bli i Estland i stället.

Men... jag har en fråga. Hur länge innan själva äggplock och insättning tar man medicin. Och vilken medicin. Jag har fått lite olika besked från kliniken i Danmark och kliniken i Estland. Det var något med att börja dag 21, stämmer det? Och 14 dagar? Skulle det räcka? Det beror väl lite på donatorn också antar jag. Min syster är ca 1.5 vecka efter mig om man uttrycker det så.

Många tankar som snurrar i huvudet så tacksam för svar!

Och ni här som blev gravida - stort grattis! Och ni andra blir det snart;.)

• Nahoj23

Hej

Har massa medicin över som inte kommer att användas, hormoner.
    Progynon, spray och vaggisar.
    Är det någon som vill ha får ni hojta till.

• Sandra1982

Hej!
    Jag har följt denna tråd och kommenterat lite ibland och det är skönt att se att man inte är ensam med sina tankar och funderingar och att vi är många som kämpar för samma sak.  
    Själv så är jag inne på mitt sista (3:e) betalda försöket nu och insättning blir nästa vecka i Uppsala vilket känns både kul men skrämmande! Fast jag och min man har bestämt att om det inte går så tar vi det då så kan jag inte sluta tänka på vårt nästa steg och med en bekants (gravid efter 8 ÄD försök) ord ekandes i huvudet "ge aldrig upp" !

Jag vill ge alla här inne en stor kram och så får ni själv välja vad den är för just dig...tröstande, glädjande, peppande eller bara helt enkelt en kram! 

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012