Äggdonation höst/vinter 2012
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Ny insättning planeras i slutet av januari.
Hej Jenkis,
är det i Åbo i slutet av januari? Jag är ny och har inte allas historia klar för mig....
Är det insättning av frusna embryo efter en tidigare donation? I så fall, hur är success rate med frusna, "överblivna" embryon?
Jag undrar också: man säger att man bara tar hänsyn till en donators längd, hår-och ögonfärg. Men tror ni att det finns andra kriterier, som man inte talar om officiellt? Hur är erfarenheten bland föräldrar till donationsbarn, känns det som om man även försökt hitta rätt i förhållande till andra egenskaper? Kroppsform, personlighet etc.?
[quote=67643921][quote-nick]Sharika skrev 2012-11-20
Jenkis: Vad skönt att ha en ny plan, och så snart också! Hoppas du får och kan fira jul och nyår och vila upp dej och ladda inför nästa försök.. som bara måste lyckas! Så är det bara!
Kram! [/quote]
Tack Sharika!
Hade ju hoppats på att jag också skulle plussa, då alla som jag haft kontakt med som varit på samma ställe som oss plussat + att det gått bra i tråden överhuvudtaget. Men det funkade inte för mig, Nahoj och lillamillan. Sånt är livet.
har en undrat hur ska man tänka inför att besluta sig om man vill ta kub/nupp test jag är så kluven. ska man eller inte, vad är värt att veta. Ena stunden vill jag nästa inte.
hur tänker ni ?
Lisa81: Det du ska fundera runt är hur du kommer att agera på resultatet, det finns inga enkla svar på detta:
KUB-testet ger sannolikhet för trisomi 13, 18 och 21.
Trisomi 13 och 18 är oftast inte förenliga med liv, några barn lever med svåra handikapp i några år, många dör redan innan förlossningen.
Trisomi 21 är Downs syndrom. Det finns idag inga prover som kan visa hur lätt/svårt handikappat barnet blir.
KUB-testet ger bara en sannolikhet, inte en garanti åt något håll. Om KUB-testet visar dåliga (eller bra) värden för trisomi 13, 18 eller 21, vad vill du göra då?
Alternativen jag kan se är:
Dåliga värden på KUB-test -> Du kan leva med osäkerheten och går inte vidare med fler tester.
eller
Dåliga värden på KUB-test ->Du går vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov.
följt av
Fostervattenprov positivt för trisomi 13, 18 eller 21 ->Du vill kunna förbereda dig för ett barn (och senare även en vuxen individ) med ett lätt/svårt handikapp och/eller ett kort liv. Samtidigt riskerar du kanske ett missfall.
eller
Fostervattenprov positivt för trisomi 13, 18 eller 21 ->Du väljer att avsluta graviditeten. Du riskerar att nästa behandling kanske inte lyckas, ÄD är ingen garanti för barn.
Fostervattenprov och moderkaksprov sägs öka risken för missfall något, men det finns ingen svensk statistik som skiljer på normala missfall och missfall garanterat orsakade av provet.
Risker finns vad du än väljer, du måste fundera kring konsekvenserna istället. Vilka konsekvenser kan du acceptera (fundera på egen hand, inte på webben!), vilka kan du inte acceptera? Prata med din partner, finn en lösning som ger er minst sorger och oro.
/Dustpuppy
Hej,
tänkte jag kanske kunde få vara med. Var på vårt nybesök i Huddinge den 9de oktober och går nu spänt och väntar på att höra något mer.
Har inte gjort några försök på annat sätt och var egenltigen inte inne i barnförsökandet på riktigt innan jag fick veta att jag förmodligen inte kan få barn med mina egna ägg i augusti 2011 vid ett läkarbesök för en annan sak.
Parallellt jobbar jag ed att gå ner i vikt eftersom jag ligger på gränsen. Men det är lättare sagt än gjort.
Känns i alla falls könt att kunna läsa er andras framgångssagor, inger lite hopp i alla fall.
Hej lillamillan Vi skulle gjort ÄD i Umeå och då hade vi redan kommit överens, per telefon, med läkaren (en manlig, minns ej namnet) att vi skulle få två embryon insatta. Anledningen var min ålder, 39 år. Nu gör vi ÄD utomlands istället och nästan överallt sätter de in två embryon. Mycket handlar dock om ålder, ju äldre, deste lättare att få två.