• Fruhn

Äggdonation höst/vinter 2012

Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)

• Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012
  • Fruhn

Kinya: om du bor i Uppsala är väntetiden under ett år tror jag, de har sveriges enda "äggbank". I stockholm är det ca 1,5 år tror jag. Om du har vän eller släkting som kan tänka sig donera vid sk korsdonation tar det ca 6 månader innan de får donera, sen borde ni kunna få hjälp inom 3 månader därefter (i alla fall i Stockholm).
    Var bor du?

• lillamillan
    Fruhn skrev 2012-08-13 08:37:27 följande:
    Hej, tänkte höra vad ni har för tankar gällande att ge sig hän åt ÄD processen eller att fortsätta försöka själva parallellt? Vi har blivit gravida två gånger, första gången innan vi visste om mina dåliga värden. Båda gångerna har slutat i tidigt missfall, antagligen på grund av min dåliga äggkvalité tänker jag. Senaste gången var nu i somras.

Jag känner mig kluven. Dels vill jag ju försöka för att se om vi lyckas själva. Men sedan kommer alla tankar kring hur jobbigt det är med missfall, att först bli så glad och sedan bli så ledsen. Och om jag blir gravid när det börjar bli vår tur gällande ÄD, hamnar man sist i kön då för att få ett missfall några veckor senare.. (inser att den frågan kan jag ju faktiskt ställa sjukhuset också.)

Som det är nu har jag äl varje månad, mäter med fertilitetsmonitor. Tänker delvis att det är skönt att veta när jag har äl, för då vet jag när det är dags för mens. Vill ju inte sitta på jobbet i ett möte oförberedd.. Men sen mäter jag ju såklart också för att vi ska veta när vi ska vara extra aktiva hemma.

Så, nu har jag fått skriva av mig lite, vad tänker ni? Fortsätter ni försöka parallellt med ÄD processen?

Vi har gjort 6 st icsi och aldig blivit gravida. Visst skulle jag vilja försöka själv i all oändlighet, men ibland måste man inse att det kanske e dax att se sig om efter något annat alternativ. Och inte bara kasta de få landstingsförsöken i sjön som man får.

Om det inte hade varit så att jag har en egen donator (om hon blir godkänd) så hade jag nog inte berättat om jag blivit gravid förränas det hade varit vår tur i kön, så att säga. Ingen ide att berätta om man blivit gravid om man skulle få missfall när kön nästan är 2 år lång. Mycket kan ju hända under den tiden. Är man gravid när man blir erbjuden en donator så kan man ju snällt tacka nej pga graviditet, aldig tidigare. 
  • Tainted

Förkortas väntetiden om man hittar en egen donator? eller står man kvar i väntelistan ändå?

• Fruhn

Du kan förkorta väntetiden på två sätt. Antingen hittar du en donator som donerar direkt till er eller en donator som donerar till ett annat par, sk korsdonation. Donatorn behöver alltid ta två blodprover med 6 mån mellanrum, dock inte om donatorn är aktiv blodgivare. Annars kan donatorn efter ca 6 mån donera till er eller annat par. I Stockholm brukar de statistiskt kunna hjälpa er som par inom tre månader vid en korsdonation.
    Om man bidrar med donator för korsdonation har man dessutom rätt till två donationsomgångar. Vet ej hur det ser ut om man har egen donator, men om samma donator vill donera flera gånger till er har jag svårt att tro att det är problem.
    Lycka till!

• Fruhn

Ewa00: lycka till idag! Håller tummarna för att allt går bra!

• Kinya
    Fruhn skrev 2012-08-13 10:13:52 följande:
    Kinya: om du bor i Uppsala är väntetiden under ett år tror jag, de har sveriges enda "äggbank". I stockholm är det ca 1,5 år tror jag. Om du har vän eller släkting som kan tänka sig donera vid sk korsdonation tar det ca 6 månader innan de får donera, sen borde ni kunna få hjälp inom 3 månader därefter (i alla fall i Stockholm).
    Var bor du?

Det är inte jag utan en vän till mig. Skåne gäller det. Jag var bara nyfiken på hur lång tid det kan ta och ville inte ta upp ämnet med henne eftersom det kan vara känsligt. Jag låter henne ta upp det om hon vill prata om det. Så jag tänkte fråga här där folk pratar om det ändå. Spelar det någon roll om kvinnan i fråga har egna ägg eller inte har några alls?
  • Fruhn

Kinya: läkaren gör en bedömning baserat på personens situation och värden. Jag har t.ex ägglossning varje månad, men mina värden är så dåliga att läkaren kan bedöma mina chanser att lyckas som minimala.
    Snällt att du tänker på din vän!

• lillamillan

Har man en egen donator som är villig att gå igenom stimuleringsprocessen flera gånger får du använda denna tills "era" försök är förbrukade. Vi fick 3 försök, ett använde vi till egen icsi och nu två kvar som kan användas via donation. MEN har man ingen egen donator, korsdonator så får man inte mer än ett donatorförsök pga den långa kön.

• Puh76

lillamillan: vad tog ni upp på kuratorsamtalet? Vad hände där? Jag ska på samtal imorgon och är sjukt nervös.

• Fruhn

Puh76: på vårt kuratorssamtal fick vi en del information om de lagliga aspekterna, råd om att tidigt prata med barnet om äggdonationen (alltså i den åldern barnen själva börjar fundera kring hur barn blir till). Annars frågade hon om oss och vår historia kring varför ÄD blev aktuellt och hur vi har bearbetat det. Vi var också nervösa innan, jag var jättefnittrig innan.. Men jag blev snabbt lugn närvi träffade henne och det var mer ett trevligt samtal.
    Stort lycka till, det kommer gå bra!!

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012