Äggdonation höst/vinter 2012
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)
Kinya: om du bor i Uppsala är väntetiden under ett år tror jag, de har sveriges enda "äggbank". I stockholm är det ca 1,5 år tror jag. Om du har vän eller släkting som kan tänka sig donera vid sk korsdonation tar det ca 6 månader innan de får donera, sen borde ni kunna få hjälp inom 3 månader därefter (i alla fall i Stockholm).
Var bor du?
Förkortas väntetiden om man hittar en egen donator? eller står man kvar i väntelistan ändå?
Du kan förkorta väntetiden på två sätt. Antingen hittar du en donator som donerar direkt till er eller en donator som donerar till ett annat par, sk korsdonation. Donatorn behöver alltid ta två blodprover med 6 mån mellanrum, dock inte om donatorn är aktiv blodgivare. Annars kan donatorn efter ca 6 mån donera till er eller annat par. I Stockholm brukar de statistiskt kunna hjälpa er som par inom tre månader vid en korsdonation.
Om man bidrar med donator för korsdonation har man dessutom rätt till två donationsomgångar. Vet ej hur det ser ut om man har egen donator, men om samma donator vill donera flera gånger till er har jag svårt att tro att det är problem.
Lycka till!
Ewa00: lycka till idag! Håller tummarna för att allt går bra!
Kinya: läkaren gör en bedömning baserat på personens situation och värden. Jag har t.ex ägglossning varje månad, men mina värden är så dåliga att läkaren kan bedöma mina chanser att lyckas som minimala.
Snällt att du tänker på din vän!
Har man en egen donator som är villig att gå igenom stimuleringsprocessen flera gånger får du använda denna tills "era" försök är förbrukade. Vi fick 3 försök, ett använde vi till egen icsi och nu två kvar som kan användas via donation. MEN har man ingen egen donator, korsdonator så får man inte mer än ett donatorförsök pga den långa kön.
lillamillan: vad tog ni upp på kuratorsamtalet? Vad hände där? Jag ska på samtal imorgon och är sjukt nervös.
Puh76: på vårt kuratorssamtal fick vi en del information om de lagliga aspekterna, råd om att tidigt prata med barnet om äggdonationen (alltså i den åldern barnen själva börjar fundera kring hur barn blir till). Annars frågade hon om oss och vår historia kring varför ÄD blev aktuellt och hur vi har bearbetat det. Vi var också nervösa innan, jag var jättefnittrig innan.. Men jag blev snabbt lugn närvi träffade henne och det var mer ett trevligt samtal.
Stort lycka till, det kommer gå bra!!