• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym

Rekommendationer är 3 år vid vv men sen är det väldigt individuellt en del barn fixar det tidigare. Beror på hur ni lägger upp umgänge och hur barnet knyter an. Sen att du inte är positiv till vv för du inte känner pappan det tar tr inte hänsyn till!

• Anonym

Vad gäller att du inte känt honom länge så skulle han ju kunna säga samma sak eller hur?

Men nej man dömer inte till växelvis som i varannan vecka för riktigt små barn. Men träffar man (han) barnet mycket och regelbundet (typ varannan dag) så kan man även ha växelvis ganska snart. Men då först varannan natt eller ett par nätter i veckan, sen utöka till 2 nätter i taget, sen tre och slutligen varannan vecka. Vissa har varannan vecka från ett- två års ålder. Jag tror att det är bäst om man väntar till 3 års åldern, och vissa väntar ännu längre. 

Vi hade varannan natt vid ett år, två till tre nätter mellan 2-3 år och sedan varannan vecka vid tre års ålder.

• Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-27 19:12:58 följande:
    Hur kommer ug se ut?
    Det blir nog att han hälsar på ett par gånger i veckan under det första året. Och vi hos honom ibland.

Är det inte krav på att man ska bo nära varandra också? och att båda ska vilja det och kunna samarbeta bra?
  • Anonym

Att en inte vill ngt betyder inte att denne har rätt att man inte ska. Samarbete betyder inte att man tycker lika utan just att acceptera andras åsikter även om de skiljer sig från sin egen samt att hitta kompromisser. Samarbeta betyder alltså att man kommer fram till något som kan fungera, själva, hos familjerätten eller om nödvändigt i tingsrätten och att man sedan håller sig till det avtalet. 

• Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-27 19:28:10 följande:
    Det blir nog att han hälsar på ett par gånger i veckan under det första året. Och vi hos honom ibland.

Är det inte krav på att man ska bo nära varandra också? och att båda ska vilja det och kunna samarbeta bra?

Man behöver inte bo närmare än att det funkar praktiskt. Vissa barn har t o m två  dagis då man bor för långt ifrån varandra. Det funkar dock inte när barnet börjar skolan. 

Vad betyder "kunna samarbeta" för dig?    
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-27 19:38:20 följande:
    Att en inte vill ngt betyder inte att denne har rätt att man inte ska. Samarbete betyder inte att man tycker lika utan just att acceptera andras åsikter även om de skiljer sig från sin egen samt att hitta kompromisser. Samarbeta betyder alltså att man kommer fram till något som kan fungera, själva, hos familjerätten eller om nödvändigt i tingsrätten och att man sedan håller sig till det avtalet. 

Att hitta kompromisser ja, just nu verkar det jättesvårt då vi tycker totalt olika.
    Tingsrätten får väl avgöra det då. Kommer ändå inte ha gem vårdn från början pga f-ledigheten så vi hamnar
    nog ändå där.

Tror de tar hänsyn till att vi aldrig bott ihop och att barnet är så litet och ser till barnets bästa.  Får förlita mig på det helt enkelt. inte så mycket annat att göra.
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-27 19:50:45 följande:
    Man behöver inte bo närmare än att det funkar praktiskt. Vissa barn har t o m två  dagis då man bor för långt ifrån varandra. Det funkar dock inte när barnet börjar skolan. 

Vad betyder "kunna samarbeta" för dig?    
    Att kunna samarbeta är för mig att komma överens och i detta fallet se till barnets bästa inte till ett
    rättvisetänk de vuxna emellan. För mig är det helt främmande att ha växelvis för en 1åring som aldrig bott med
    pappan. Jag fattar inte att han ens föreslår detta. Det är obegripligt för mig att man kan tycka att det vore för barnets bästa.
  • Anonym

En kompromiss skulle ju kunna vara att gå halva vägen var. Dvs dela på f-peninngen till att börja med. Då kan barnet även få en bra anknytning till pappan. Efter det blir det inga problem med övernattningar och vv vid tre år. 

Men barnet är ditt, f-penningen din, du vet vad som är barnets bästa och han ska tycka som du. Ja det låter som det kan bli svårt att samarbeta. 

• Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-27 21:49:12 följande:
    En kompromiss skulle ju kunna vara att gå halva vägen var. Dvs dela på f-peninngen till att börja med. Då kan barnet även få en bra anknytning till pappan. Efter det blir det inga problem med övernattningar och vv vid tre år. 

Men barnet är ditt, f-penningen din, du vet vad som är barnets bästa och han ska tycka som du. Ja det låter som det kan bli svårt att samarbeta. 
    Dela på f-penningen? Ska han ha barnet hos sig efter 6,5 månader på heltid och jag gå och jobba?
    Man har ju 13 månader totalt om man tar ut 7 dagar i veckan.
Svar på tråden växelvis boende