• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:33:17 följande:
    Det handlar lite om taktik också. Jag skulle gärna prata med honom dagligen om han ville.
    Tror jag förstår pappan bättre och bättre ;)
  • Anonym (stockholm)

Ok, har inte sagt det förut men han vill ta barnet på heltid till sig när jag varit f-ledig (ca 1 år).
    När han ska vara ledig och att jag bara ska hälsa på några dagar i veckan. Och då pratar han om månader.
    Detta är det verkliga skälet till mitt stora motstånd just nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-28 11:34:55 följande:
    Tror jag förstår pappan bättre och bättre ;)
    Ja nästan som man tror att det är pappan som skriver för att visa hur tokigt det kan vara.
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:33:17 följande:
    Det handlar lite om taktik också. Jag skulle gärna prata med honom dagligen om han ville.
    Taktik?
    Precis det jag menar - du har inte barnets bästa för ögonen alls utan anser att det här är som vilken fotbollsmatch som helst du ska vinna och du gör det genom taktiska krokben innan matchen börjat.

Jag tycker ärligt synd om ditt blivande barn som har två föräldrar som totalt verkar skita i barnet utan använder det som ett vapen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:39:12 följande:
    Ok, har inte sagt det förut men han vill ta barnet på heltid till sig när jag varit f-ledig (ca 1 år).
    När han ska vara ledig och att jag bara ska hälsa på några dagar i veckan. Och då pratar han om månader.
    Jaha? Det är ju precis det du anse att han ska göra.

Varför är det något han ska finna sig i men inte du?

Framförallt, varför ska barnet tvingas utstå spela denna pingismatch??
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:39:12 följande:
    Men det kommer ju inte att hända. Ingen tingsrätt dömer växelvist boende i månader vilket är vad du talar om isf. Han får ta till sig att du är den första anknytningspersonen (och barn flyttar inte hemmifrån när de är ett år) och du får ta till dig att han också är förälder med ett ord med i lagen. Det är just det som är grunden till en kompromiss. Han får inte precis som han vill, men inte du heller.
  • Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 11:45:08 följande:
    Jaha? Det är ju precis det du anse att han ska göra.

Varför är det något han ska finna sig i men inte du?

Framförallt, varför ska barnet tvingas utstå spela denna pingismatch??
    Ja, han resonerar precis som du.:) Det är därför det är så knepigt. .;)

Här pratar vi nu inte om varannan vecka utan att barnet ska sklijas från den primära anknytningspersonen
     i flera månader och det ska vara för barnets bästa? Ja ja, får höra vad famrätt o tingsrätt har att säga om han inte kan lugna ner sig.:)
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-07-28 11:22:53 följande:
    Naturligtvis skulle inte vem som helst få vårdanden. Det ska ju finnas en rimlig grund och sen topsar man barnet. Faderskapet ska så klart vara fastställt, vilket det numera finns möjlighet att göra på ett smärtfritt sätt. Vi talar här om några procent av alla ogifta pappor. 90% av de ogifta föräldrarna har gemensam vårdnad. 

www.regeringen.se/content/1/c4/15/33/47238c4a...

Och nej enkelt är det kanske inte man det går. Med lagar och regler. Klart att det ska gå att ge bidrag till någon som är hemma med ett barn som inte kan börja på dagis, och möjlighet att  förlora föräldradagar någon valt att inte nyttja.  
    Men egentligen är det väl ingen skillnad mot idag, eller?
    Jag är inte speciellt insatt i just den biten och orkar inte läsa igenom alla 134 sidor...

Att det inte är bra idag är rätt solklart men jag ser inte hur man kan göra det på ett enkelt sätt eftersom det lätt kan bli det omvända, med jäkelskap att man påstår att den andra inte vill utnyttja dagarna..
  • Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 11:43:36 följande:
    Taktik?
    Precis det jag menar - du har inte barnets bästa för ögonen alls utan anser att det här är som vilken fotbollsmatch som helst du ska vinna och du gör det genom taktiska krokben innan matchen börjat.

Jag tycker ärligt synd om ditt blivande barn som har två föräldrar som totalt verkar skita i barnet utan använder det som ett vapen.
    Nej, vill verkligen inte bråka och vill att allt ska gå bra. Det är ledsamt och förpestar ens liv.
    Är för övrigt en person som undviker konflikter helst. Det är också svåra frågor att lösa
    när man som vi inte ska bo ihop från början. Vill helst inte behöva tänka på detta alls utan bara
    njuta av graviditeten som gått galant hittills och förbereda för bebisen.
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:49:50 följande:
    Ja, han resonerar precis som du.:) Det är därför det är så knepigt. .;)

Här pratar vi nu inte om varannan vecka utan att barnet ska sklijas från den primära anknytningspersonen
     i flera månader och det ska vara för barnets bästa? Ja ja, får höra vad famrätt o tingsrätt har att säga om han inte kan lugna ner sig.:)
    Kanske för att jag inte tar ställning mellan er två utan tänker på barnet. Rent krasst har du inget att sätta emot därför att du är inte bättre lämpad bara för att du är modern.

Anknytningsteorier i all ära men du kan inte använda det heller som vapen mot honom fastän du försöker. (Det har blivit jäkligt poppis på FL att dra till med det när alla andra argument tryter btw)
Svar på tråden växelvis boende